Animarkus Postad 13 september 2011 Postad 13 september 2011 Hej! Jag ska redigera material från min 550d. Materialet är filmat i 1080p, 25fps. När man startar ett nytt projekt i Adobe Premiere Pro CS5 uppmanas man ju som bekant att välja "sequence preset" och jag blir lite fundersam över vilken preset som är den mest lämpliga. Först tänkte jag välja "AVCHD" eftersom kameran levererar videofiler i det formatet, men sedan såg jag att man även kan välja "Digital SLR" som preset. Vilken av dessa är bäst, om det ens spelar någon roll? Eller bör jag välja någon helt annan? Som DV-pal till exempel. Tack på förhand! 0 Citera
Max_H Postad 13 september 2011 Postad 13 september 2011 Kommer inte ihåg om det fanns en 25fps preset för DSLR, men kör annars DSLR 1080 för 30 fps tex och ändra till 25fps i settings och skapa en Custom Preset. Annars kan du i princip köra AVCHD preseten, det är egentligen ingen skillnad... //Max 0 Citera
Animarkus Postad 14 september 2011 Författare Postad 14 september 2011 Tackar! Nu håller jag på att redigera, men dessvärre hackar preview-skärmen titt som tätt. Min dator har 2GB ram, vilket jag misstänker orsakar problemet. Finns det någon slags temporär lösning på detta, eller måste jag helt enkelt skaffa mer ramminne för att köra CS5? Kvaliteten på preview-fönstret är satt på 1/4 (lägsta). 0 Citera
Kimster Postad 14 september 2011 Postad 14 september 2011 2GB är oavsett videoapplikation inte tillräckligt! Det finns även andra faktorer också som kan orsaka ditt hack, CPU och grafikkort t.ex. 0 Citera
Animarkus Postad 15 september 2011 Författare Postad 15 september 2011 Jo jag börjar förstå det nu. Har läst lite om att konvertera AVCHD-filerna med codecs som Cineform - kan man redigera i detta format, för att vid export av filmen smidigt välja tillbaka AVCHD-materialet (och på så vis undvika onödig komprimering som cineform medför)? Att man helt enkelt först redigerar hela filmen i med hjälp av Cineform, och därefter byter ut cineform-videofilerna till AVCHD-filerna med samma filnamn. EDIT: såg nu på forumet att denna metod kallas offline-redigering. Ska läsa på mer om det! 0 Citera
Kimster Postad 16 september 2011 Postad 16 september 2011 Visst kan du göra om det till Cineform. Cineform kostar dock pengar. De pengarna bör du lägga på mer minne. Det är inte alls säkert Cineform kommer lösa ditt problem. Att konvertera sen tillbaka till AVCHD är inte brukligt, tror inte det går heller. Utan du får välja ett annat format, som t.ex. h264/mp4 som AVCHD är väldigt nära släkt med. 0 Citera
Max_H Postad 16 september 2011 Postad 16 september 2011 Du kan testa med antingen Matrox i-frame codec eller Avids DNxHD codec - dessa är gratis. Och hela poängen med dem är att du inte ska behöva koda om materialet annat än till slutliga masterfilmen. Men som Kimster skriver så är det inte alls säkert att det fungerar. 2Gb ram är för lite för 1920 x 1080 redigering och dina filer är "direkt från kameran" mycket tunga/tröga att spela av. 3Ghz DualCore CPU (eller ännu hellre QuadCore) och MINST 4Gb (helst 8Gb) är rekommenderat om du ska klippa filerna direkt från kameran. //M 0 Citera
Animarkus Postad 17 september 2011 Författare Postad 17 september 2011 Yes, tror nog det får bli mer RAM-minne. Datorn är 3Ghz dubbelkärnig, med grafikkort Nvidia Geforce 8800 GTS. Så om jag kör med 8GB ram istället bör det alltså funka hyfsat? 0 Citera
GutteG Postad 18 september 2011 Postad 18 september 2011 Beror på vad det är för processor. Klockfrekvensen säger numera lika lite om en dators prestanda som varvtalet säger om en bils. 0 Citera
Animarkus Postad 20 september 2011 Författare Postad 20 september 2011 Okej. Datorns processor är: AMD Athlon 64 X2 Dual core Processor 6000+ Kommer det funka tror ni? 0 Citera
Max_H Postad 21 september 2011 Postad 21 september 2011 Utan att ha provat, skulle jag TRO det. Mer minne och möjligen ett vassare grafikkort. //Max 0 Citera
Animarkus Postad 21 september 2011 Författare Postad 21 september 2011 Okej, tackar för svaren allihopa! Mer minne blir det. Om någon har synpunkter på hårdvaran, och kanske inte tror att det kommer funka, så skriv gärna :) 0 Citera
Animarkus Postad 10 oktober 2011 Författare Postad 10 oktober 2011 Nu har jag 6 GB ram och det funkar mycket bättre! Om jag lägger många mediafiler i projektet kan det dock börja hacka, men det funkar mycket bättre än förut. Jag läste lite förut om att man kan aktivera Mercury med Cuda i vissa Nvidia-grafikkort för att få video att flyta bättre. Mitt grafikkort, GeForce 8800 GTS, tycks ha stöd för detta. Har försökt kolla om Mercury är aktiverat i CS5, men hittar inte. Aktiveras det automatiskt? Var kan jag se annars om det är aktiverat? Tack på förhand :) 0 Citera
Max_H Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Mercury är alltid aktiv men den finns som två versioner: Software Mercury. GPU assisted Mercury. Notera att en tidslinje med en massa klipp utan effekter inte har nån som helst nytta av grafikkortet. (CUDA accelerationen hjälper endast till med effekt bearbetning) GPU versionen kräver "officiellt" ett certifierat grafikkort med mer än 768Mb i ram på grafikkortet. Inofficiellt finns det vägar runt det, men det kräver i ALLA fall minst 768 ram. Adobe Premiere CS5 and Premiere CS5.5 Video Cards with CUDA Acceleration Mercury Playback Unlock Enable MPE Hack Mod Tip Tvivlar på att dit 8800 kort funkar dock... det har några år på nacken. Och "fuskvarianten" är INTE certifierad från Adobe. Budgetalternativet är att hitta ett beggat nVidia 285/470 kort - borde finns nån gamer som vill bli av med sitt gamla kort. //Max 0 Citera
Simon_bengtsson Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Ang att starta ny sequence när du ska redigera så kan du bara trycka cancel på det fönstret. Väl inne i premiere kan du dra in ett klipp från project fönstret och dra till "new sequence" så får du en sequence baserad på formatet du dragit in. Men jag är dock osäker på om cs5 är h264 native, vet att cs5.5 är det 0 Citera
Max_H Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 CS5 är det. Men ibland blir PPro CS5 lite förvirrad när man gör en "Drag to create sequence"... Men Canon media blir rätt. //Max 0 Citera
Animarkus Postad 10 oktober 2011 Författare Postad 10 oktober 2011 Många bra svar som vanligt! Uppskattas! En till fråga: när jag vill exportera materialet från Premiere, vilket format är optimalt för att behålla den fenomenala bildkvaliteten som 550d ger? Jag har testat lite olika, t.ex. h264, men färgerna blir väldigt urblekta och svärtan gråaktig. I redigeringsprogrammets förhandstittsfönster ser videon jättefin ut, precis som den ska. Det är exportfilen som får den tråkiga kvaliteten. Blir ju svårt att färgkorrigera sen om färgerna i programmet inte stämmer överens med exportfilen. Jag redigerar alltså i AVCHD. 0 Citera
Max_H Postad 10 oktober 2011 Postad 10 oktober 2011 Ahhh... akilleshälen No1. 1. Till vad (exakt) exporterar du? (Undvik Quicktime med h.264) 2. Vilken player spelar du upp klippet med? 3. Vilket operativsystem? //Max 0 Citera
Animarkus Postad 10 oktober 2011 Författare Postad 10 oktober 2011 Eller hur! Såna här inställningar och codecs ger ofta upphov till problem :) 1. Jag har testat lite olika format (däribland h264). Nu testade jag MPEG2, med kvalitetsmarkören till högsta siffran 5 och target bitrate 15. Samma upplösning som källmaterialet, dvs. 1080p. Ser minst lika dåligt ut som när jag testade h264, ser ut som att det ligger en grå hinna över hela filmen. Testade höja bitraten, men blir ändå lika dåliga färger. 2. Jag spelar upp både källmaterialet (avchd) och exportfilen med VLC. Och källmaterialet ser som sagt toppen ut. 3. Operativsystemet är Windows 7. EDIT: Hm, nu när du frågade efter vilken spelare jag använde så blev jag lite intresserad. Det är nämligen så att när jag spelar upp AVCHD-filerna så ser de mycket bättre ut i VLC än i Media Player Classic (i MPC blir avchd-filerna alldeles för mörka). Så självfallet spelade jag även upp exportfilen i VLC - men där blev det ju en slags gråaktig ton på filmen. Så nu testade jag att spela exportfilen med MPC, som ju spelade AVCHD-filerna för mörkt, och filen ser mycket bättre ut. Inte alls samma grå ton. Ganska underligt tycker jag, att det är så stor skillnad på de två spelarna - VLC spelar upp avchd bäst medan MPC spelar exportfilen bäst. Antar att det är där lösningen ligger. Men hur vet man då hur filmen kommer visas på någon annans dator? Eller bioprojektor osv. Om det nu är sådan stor variation. 0 Citera
StenR Postad 11 oktober 2011 Postad 11 oktober 2011 LÅter som gammaskift-problem. Att MPEG2 och H.264 är olika där visste jag men inte när man exporterar ut till samma format som från början, beror det på timelineformatet? 0 Citera
Max_H Postad 11 oktober 2011 Postad 11 oktober 2011 Men hur vet man då hur filmen kommer visas på någon annans dator? Eller bioprojektor osv. Om det nu är sådan stor variation. Det vet du inte... (jämför med vanlig teve - samma sak där - du har ingen aning om hur Moster Gretas teve är inställd i förhållande till din monitor). Till en början är det bäst att undvika Quicktime med h.264. Där kan du i stort sett vara säker på att få problem... Sen är det tyvärr en massa trial and error. Bitrate och Quality påverkar inte detta alls. Däremot kan massa saker påverka... Detta pga att olika codecs kan ha diverse olika färgprofiler/färgrymder. Till att börja med: Testa ett Canon-klipp, där du lätt kan se felen (lägg med en färgbalk också). Rendera det till h.264 och kolla på din dator (utan effekter). Ser det blaskigt ut, testa på en annan dator. Är det fel där också kan man behöva kompensera innan exporten. /M 0 Citera
Animarkus Postad 11 oktober 2011 Författare Postad 11 oktober 2011 Okej, det låter snårigt. Gammaskift-problem, hur kan det åtgärdas? Och hur kan det bero på timelineformatet? På detta området är jag helt grön. Annars är väl enda utvägen att färgkorrigera i blindo i redigeringsprogrammet vilket ju inte låter så lovande. Testade att spela upp samma exportfil i KMPlayer, det ser lite halvblaskigt ut där också. Jag har gjort ett litet testklipp för att jämföra noggrannare. Jag har även laddat upp det och källklippet (avchd) på nätet, ni får mer än gärna ta en titt och se om det är samma skillnad som på VLC på min dator. Källmaterial (AVCHD) - ser fint ut i VLC på min dator http://hotfile.com/dl/132038674/78a7a5e/MVI_2452.MOV.html Exporterat klipp (MPEG2) - ser grått ut med blekare färger på VLC hos mig http://hotfile.com/dl/132038567/9a0a084/Sequence_01_2.mpg.html 0 Citera
Max_H Postad 11 oktober 2011 Postad 11 oktober 2011 Sitter bara på Mac just nu... men testade med din fil och fick lite olika resultat. Exporterade till MPEG2 DVD (förvalda preseten) och h.264 HDTV 1080 25fps. Provspelade alla filerna i PPro, VLC och QT Player. VLC player och Premiere Pro's monitor fönster är relativt lika. PPro och MPEG2 exporten i VLC är i stort sett identiska. H.264 filerna får en annan något kontrastrikare bild (syns tydligt på grönsaken t.ex.) QT Playern ger mycket ljusare resultat. Ska testa med PC senare under kvällen. //M 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.