Nject Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Tjena! :) Jag och några grabbar ifrån skolan ska göra ett film projekt! Vi har precis införskaffat oss en Canon 550d som vi tänkte spela in filmen med, men vi har ingen mikrofon :/ Har ni några tips på en bra mikrofon man kan köpa? Helst inte för dyr ^^ Ha det ;) 0 Quote
Mattihp Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Rödes Videomic verkar ganska populär, lite blandade resultat men kan nog duga beroende på ambition. Den ligger runt 1000-lappen och kan monteras direkt på kameran. 0 Quote
Nject Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Jag tackar och bugar för ditt svar! :) 0 Quote
ronnylov Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Röde videomic pro om man vill ha en mindre variant som är mer anpassad för systemkameror, fast den är lite dyrare, ca 1600 kr. Har själv precis köpt en sådan och en Zoom H1 portabel inspelare. 0 Quote
Lucio Fulci Posted October 7, 2011 Posted October 7, 2011 Hur långt kan Rödes videomic max fånga ljud på ett bra kvalitet, 0 Quote
monnexs Posted October 8, 2011 Posted October 8, 2011 Som Mattihp sa, det beror på er ambition. Vill ni träna och leka er fram för att utvecklas kan ni säkert ha mikrofonen på kamerans tillbehörssko. Men förvänta er inget fantastiskt ljud från långa avstånd. Kanske acceptabelt beroende på ambition. Hur långt beror på faktorer som inomhus/utomhus och vind/vindstilla osv osv. Varför inte testa att montera eller tejpa fast mikrofonen på en lång pinne och köpa en skarvsladd så ni inte behöver komma för långt ifrån skådespelarna. Sedan ska man inte underskatta att inte krångla till saker i början utan bara ha riktigt kul för att allteftersom höja ribban. 0 Quote
mattiasthuvander Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Lånar tråden lite om det går bra. Jag hade tänkt börja filma lite med min 5D II och är på jakt efter en vettig mic och ljudinspelare. Vill ha något som fungerar lite "allround". Kommer till en början att filma allt från natur till mindre avancerade filmer till företag. Har kollat på Röde NT-2A och Zoom H4n NEXT. Vad tror ni om den kombinationen? Är kanske en shotgun-mic bättre att börja med? 0 Quote
Mattihp Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Lånar tråden lite om det går bra. Jag hade tänkt börja filma lite med min 5D II och är på jakt efter en vettig mic och ljudinspelare. Vill ha något som fungerar lite "allround". Kommer till en början att filma allt från natur till mindre avancerade filmer till företag. Har kollat på Röde NT-2A och Zoom H4n NEXT. Vad tror ni om den kombinationen? Är kanske en shotgun-mic bättre att börja med? Om du jobbar i kontrollerade miljöer där du även kan få ström till din zoom så låter det finemang. Man får mindre mick för de pengarna om man skall köpa en shotgun eftersom shotguns har ett smalt (haha, dubbel-pun!) användningsområde. Om du däremot kommer hålla till i nivåer med tydliga störningsljud (fläktar, rör, etc) så bör du satsa på en shotgun. Också om du inte kommer ha tillgång till vägguttag eftersom en ordentlig mick utan batterimöjlighet suger slut på AA-batterier väldigt fort. 0 Quote
Christian van Caine Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt! Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-) Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-) Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud. Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick. 0 Quote
Mattihp Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt! Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-) Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-) Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud. Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick. Smalt användningsområde inom ljud och musik utanför film :) 0 Quote
mattiasthuvander Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Om du jobbar i kontrollerade miljöer där du även kan få ström till din zoom så låter det finemang. Man får mindre mick för de pengarna om man skall köpa en shotgun eftersom shotguns har ett smalt (haha, dubbel-pun!) användningsområde. Om du däremot kommer hålla till i nivåer med tydliga störningsljud (fläktar, rör, etc) så bör du satsa på en shotgun. Också om du inte kommer ha tillgång till vägguttag eftersom en ordentlig mick utan batterimöjlighet suger slut på AA-batterier väldigt fort. Smalt användningsområde? Au contraire! Inom film kan man använda shotguns till i princip allt! Dom funkar perfekt ute, bra inne, till ljudeffekter, ambiancer, foley, i princip allt :-) Dock ska man inte misstolka detta som att dom kan ersätta alla andra mickar fullständigt. Har man inte råd med mer än en mick så är dom enda acceptabla alternative för film, men precis som med objektiv kommer man med tiden vilja komplettera med fler mickar för att förstärka svaga element. Faktum är att mickar funkar enligt exakt samma principer som objektiv, man vill ha det viktiga i fokus & bakgrunderna hanterbara :-) Röde NT-2A är en omtyckt mick till studiosammanhang, men till film är den direkt opassande. Den är för stor för att booma med (vet jag av erfarenhet...), & med det vida mönstret är den jobbig med bakgrundsljud. Under flera år tidigt i min karriär var allt jag hade en Sennheiser MKH416 shotgun-mick. Tack för era svar! Har ni några tips på en bra shotgun som inte är allt för dyr? Röde NTG-2 tycker jag verkar intressant. 0 Quote
Mattihp Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Tack för era svar! Har ni några tips på en bra shotgun som inte är allt för dyr? Röde NTG-2 tycker jag verkar intressant. En helt okej mick att börja med. Jag själv känner att jag börjar växa ifrån den och längtar efter att ha mer pengar att köpa en bättre mick för. Men definitivt prisvärd och en helt kompetent mick. 0 Quote
mattiasthuvander Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Då blir det nog en NTG-2 tillsammans med en Zoom H4N. Medföljer sladd eller måste det köpas separat? Här är varukorgen. Något mer som kan vara bra att ha? 0 Quote
Mattihp Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Då blir det nog en NTG-2 tillsammans med en Zoom H4N. Medföljer sladd eller måste det köpas separat? Här är varukorgen. Något mer som kan vara bra att ha? [ATTACH=CONFIG]5000[/ATTACH] Separat. Är det något särskilt med stativet som gör det så dyrt? Har sett hyggliga mick-stativ för bra mycket mindre. Jag har en Zeppelinare (blimp) till min också, men man kan kanske klara sig med mindre än så. Pistolhandtag kan vara bra att ha också. Micken är också billigare på Thomann med några hundringar. Hittade till och med ett paket med kabel: RODE NTG-2 BUNDLE - Thomann Cyberstore Sverige 0 Quote
Luzer Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Vad ska du med stativet till överhuvudtaget? Eftersom du köper ett spö så misstänker jag att du ändå ska ha någon som bommar? 0 Quote
mattiasthuvander Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Separat. Är det något särskilt med stativet som gör det så dyrt? Har sett hyggliga mick-stativ för bra mycket mindre. Jag har en Zeppelinare (blimp) till min också, men man kan kanske klara sig med mindre än så. Pistolhandtag kan vara bra att ha också. Micken är också billigare på Thomann med några hundringar. Hittade till och med ett paket med kabel: RODE NTG-2 BUNDLE - Thomann Cyberstore Sverige Okej, tack för länken. Ska kolla upp vad de andra grejerna kostar hos dem. Vad ska du med stativet till överhuvudtaget? Eftersom du köper ett spö så misstänker jag att du ändå ska ha någon som bommar? Tänkte att det kan vara bra att ha då man inte har någon som kan hålla i spöet. 0 Quote
Mattihp Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Tänkte att det kan vara bra att ha då man inte har någon som kan hålla i spöet. I situationer där du bara har en person att bomma antar jag.. Använder själv stativ ibland när jag skall sätta upp en XY. Ett vanligt stativ kostar 90-110kr. Ge inte mer än så. Tror Thomann har ett kompetent för runt hundringen. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.