Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som vet hur rättigheter funkar för en 63 år gammal Journalfilm, vem äger rättigheterna till den?

Håller på med en dokumentär och skulle vilja använda en del av Journalfilmen.

Jason

Posted

Svårt att säga utan att veta någonting utöver åldern men jag vet att SR köpte hela SF:s journalarkiv... det kan ju inte kosta någonting att höra av sig till svtsales.se. Eller bara svt. Dom kan säkert hjälpa dig vidare om inget annat.

Posted

Observera att det kan falla under citaträtten.

Så här står det i Att göra tv-program:

"Vid vissa tillfällen gäller dock citaträtt. Det innebär att ett utdrag får ske 'i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som omfattas av ändamålet'. Det betyder att man i viss utsträckning i sitt eget skapande får citera ur andras offentliggjorda verk, men bara för att kritisera eller belysa det andra verket eller för att underbygga ett eget ställningstagande. Omvänt innebär det att man inte får vidarebefordra någon annans verk som ett självständigt inslag i det egna arbetet."

/Jakob

Posted

Tja, jag är ingen jurist, utan jag bara citerar vad det står i boken, men ja, det kan man väl säga.

Det amerikanska begreppet "fair use" är dock betydligt vagare och är allmänt ansett som värdelöst eftersom man som "stackars dokumentärmakare" sällan har de ekonomiska resurser som krävs för att få rätt i domstol, även om man har lagen på sin sida. Upphovsrättsmaffian har däremot gott om stålar.

/Jakob

Posted

2001 års upplaga.

Edit: Nu när jag kollar upp saken så ser jag att boken citatet i sig härrör ur ett citat från Medier, internet och juridik - en rättslig vägledning för medieföretag från Tidningsutgivarna av Peter Danowsky och Per Hultengård, 2000.

/Jakob

Posted

Tack alla för era svar! Jag håller på att förse SVT med nummer på filmen och vad jag skall ha den till så kommer jag att få ett pris per minut tillbaka.

Precis som Salieri säger så har SVT köpt rättigheterna till Journalfilmerna.

Jason