Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag går i en filmgrupp, och vi letar efter idéer, jag frågar inte efter idéer, men jag har en idé som kanske skulle bli ett hyfsat drama. Nämligen Columbinemassakern. Jag tänkte mej en film där man ser hur de två männen/killarna är innan och efter (eller det blev ju inget efter, men ändå), liksom hur de kände sig inombords, och sedan hur själva massakern gick till, hur de gjorde bomberna, och hur de misslyckades med halva idéen. Skulle ni titta på en sådan film, om ni gick över den på YouTube eller så?

Tack för svar på förhand!

Postad
Hej, jag går i en filmgrupp, och vi letar efter idéer, jag frågar inte efter idéer, men jag har en idé som kanske skulle bli ett hyfsat drama. Nämligen Columbinemassakern. Jag tänkte mej en film där man ser hur de två männen/killarna är innan och efter (eller det blev ju inget efter, men ändå), liksom hur de kände sig inombords, och sedan hur själva massakern gick till, hur de gjorde bomberna, och hur de misslyckades med halva idéen. Skulle ni titta på en sådan film, om ni gick över den på YouTube eller så?

Tack för svar på förhand!

Finns redan flera, bland annat Zero Day och underbara Elephant av Gus Van Sant

Postad

Finland har ju råkat ut för det också; kanske är det något att "inspireras" av... Det har dock gjorts väldigt mycket. Jag kände själv att Elephant var den ultimata skolmassakerfilmen och att försöka sig på det själv skulle vara ungefär som att göra en remake av Psycho...

Postad

Idén tycker jag är spännande. Men om man ska göra en film baserad på en verklig händelse, bör man nog ha träffat och intervjuat inblandade personer och personer som kände gärningsmännen. Annars så målar du ju upp verkliga människor utan att ha någon aning om vilka de var. Däremot är det ju inget som hindrar att du blir inspirerad av en händelse och spånar fritt kring denna.

Postad

Pekka-Eric Auvinen är bra mycket mer intressant tycker jag eftersom han var en miljöfascist (vilket inte nämns så mycket här i Sverige). Han såg stora delar av mänskligheten som avskum och ville att naturen åter skulle få makten. En sociopat med tankar på sig själv som övermänniska bland en massa undermänniskor är bra mycket mer intressant än CS-spelande vapenfetischister... Finns mycket mer drama att bygga på och möjligheten finns ju att väva in intervjuer med människor som varit med.

Postad

Jag vet att det redan gjorts några filmer om Columbine, men tänkte att det är en kul sak att göra film av (INTE att händelsen var kul) men själva filmakandet, men PEKKA låter bättre. Tack för svar!

Postad

Nu är det bara det att om man tittar på min profil, så är jag bara 13 år, och skall göra en film i filmgrupp. (Brukar alltid göra med kompisar i Final Cut) men måste nu komma med en idé, så kan inte intervjua personer.

Men det allra värsta, om jag skall redigera, så måste jag det i SONY VEGAS! :´(

Postad
Nu är det bara det att om man tittar på min profil, så är jag bara 13 år, och skall göra en film i filmgrupp. (Brukar alltid göra med kompisar i Final Cut) men måste nu komma med en idé, så kan inte intervjua personer.

Sony Vegas är ett helt okej redigeringsprogram, ser inte vad som skulle vara så hemskt i det :)

Postad

Det går definitivt att blanda fiktivt och dokumentärt. Kan bli riktigt bra och starkt. Men förutsättningarna i övrigt finns nog inte för en resa till Finland.

Klipprogrammet är inte en begränsning, utan bara en annan miljö. Se det som en chans att lära dig mer om ett annat klipprogram.

Postad

Det kan bli jävligt ostigt att blanda fiktivt och dokumentärt också; lite informationsfilm man fick se i skolan där man skulle visa dramatiskt hur faligt det är att göra egna fyrverkerier. I nian var jag med och gjorde en skolmassakerfilm; vi hade lite för höga ambitioner och ville göra en storfilm. Den blev ca 20 minuter lång. Satsa istället på att göra en kärnfull 3-5 minuter lång film. Hitta en infallsvinkel som låter dig berätta hela skolmassakern genom en liten del eller situation... Vår film klipptes i Pinnacle så du ska inte klaga!!!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...