Gå till innehåll

Panasonic hv200?


LuffifilmsCrew

Recommended Posts

Du får nog svårt att hitta en HVX200 under 20.000:-

Sen gäller det ju att det ingår några P2-kort, gärna 32GB (ganska dyra att köpa separat) eller en FireStore (hårddisk-inspelare).

 

Men det är en mångsidig kamera med många inställningsmöjligheter.

 

En nackdel med HVX200 är att den vill ha mycket ljus.

Betydligt mer än min gamla PD150 t.ex.

 

Mycket ljus = fina bilder.

Lite ljus = mörka, brusiga bilder.

 

Senare modeller skall ha bättre mörkeregenskaper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som ett bra pris tycker jag. Under förutsättning att allt är som det ska naturligtvis.

Du kan kolla på Blocket och jämföra, finns några där nu.

 

En sak att kolla är att batterilåsningen fungerar. Det är en klen plastkonstruktion som kan gå sönder om man är ovarsam.

Har sett några kameror med brutna batterilås till salu det senaste året.

 

Kolla även att skärmen är OK, den blir lätt repig om man rengör den fel.

Men det gäller ju alla kameror med utfällbar skärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att kolla allt... men kolla "the basics":

 

Mekaniken: Lins (skit, repor, stabiliser, etc), Zoom, LCD/sökare, kolla så alla knappar funkar (och inte glappar - har alltid tyckt att "joysticken" känns vek på 200an), band mekanik start/stop/play/eject, spela in/upp band.

 

Elektronik: Starta, spela in (kort), kolla så bägge kortplatserna funkar, kolla menyer, batterier, kolla så kameran kan köras på ström, laddare, etc

 

Ta med en dator och kolla så den kan anslutas ordentligt firewire/usb - tänk på att P2 kräver drivers. (Firewireporten är lätt att "bränna" och svindyr att fixa)

 

Andra kan säker påpeka ev seriefel.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite sent kanske men intankning till PC går via USB.

Har du rätt laptop kan du stoppa in P2-kortet direkt i kortläsaren och redigera/tanka in från kortet direkt. Bra när det är bråttom.

 

Firewire till intankning på mac och direktinspelning till hårddisk på PC.

 

Max_H, det finns ingen joystick på 200, inte på min i varje fall.

Däremot har HPX-170/171 joystick och den är lite vinglig till sin konstruktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar, nu är fallet detta att jag även behöver en hårddisk eller kanske två för att spara mitt material på.

Kan ingenting om hårddiskar men jag ska i vilket fall som helst redigera på en MAC och sedan flytta över mitt projekt till en annan MAC :)

Någon som har tips angående detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dokumentärt = Du kan rimligen inte ta om materialet. Mao bra att spara minst en kopia av det på annan hårddisk.

 

Enklast: Du kan i princip klippa från vilken disk som helst men 7200rpm disk med FW800 anslutning är väl givet när det är Mac och P2-material.

 

Dyrare men med backup: Du kan överväga en RAID 5-disk där materialet "sprids" ut på 3 eller fler diskar men det sparas också en sk "checksumma". Fördelen är att en disk kan haverera utan att du förlorar allt eftersom "checksumman" gör att den havererade disken kan återskapas. Däremot blir lösningen oftast lite dyr (speciell låda krävs), den är varm (fläktar krävs), du blir av med en del utrymme pga checksumman (3 diskar ger i princip 2 diskars utrymme).

 

Vet många som kört LaCie rugged med bra resultat. Själv har jag kört G-Raid mini-diskar under ett antal år.

 

Om du inte har företag har dessutom vår kära Copyswede-organisation gjort "färdiga" externa diskar dyrare, så här kan du lämpligen "bygga själv" genom att köpa en lös disk med tillhörande låda.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...