Gå till innehåll

Ljuskänsligt men ändå långt skärpedjup?


LEJ

Recommended Posts

Hej hopp!

 

Jag har nu börjat labba lite med dslr, närmast en canon 550d som komplement till min canon xha1.

 

Nu är det så att jag filmar mycket i dålig belysning och då är givetvis ett ljuskänsligt objektiv att föredra, som tex canons fasta 50 1,8.

Men så fort jag använder den stora bländaröppningen så kommer det korta skärpedjupet, något jag INTE vill ha i min filmning.

 

Så hur får jag så mycket ljus som möjligt men ändå ett vettigt skärpedjup som gör att den är lite mer praktisk att filma med, inte lika känslig helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte äta kakan och behålla den.

Du har tre grundstenar att ändra i en kamera och hur bilden kommer bli - ISO, Slutare och Bländare.

 

Kan man inte lösa sitt problem med dessa tre måste man tillföra extern påverkan eller utrustning, såsom, efterexponering (redigering) och/eller tillföra mer ljus.

Allt som görs i efterhand digitalt brukar i regel tumma på kvalitén.

 

Kort svar är väl att du tar med en lampa, eller byter till en känsligare kamera (vilket är lite dyrare)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bruset är det stora problemet. För att få lågt brus i förhållande till signal så bör man ha så stor sensor man har råd med. Bruset är temperaturberoende (termiskt brus) och därför är det en fördel att hålla temperaruren låg. Att använda signalen från sensorn kräver att signalen förstärks och varje förstärkare tillför brus. Det gäller alltså att ha en kamera med lågbrusig förstärkning och stor sensor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...