Gå till innehåll

Filmaktig look - 550D/T2i


david-

Recommended Posts

Nu återkommer jag med ett nytt test för att få en filmaktig look.

Som vi diskuterade förut så är det självklart fler saker som spelar roll för att ge en filmlook men just nu har jag bara fokuserat på färgkorrigeringen.

Använde mig även av Technicolor Cinestyle i dessa klipp som några av er rekommenderade i förra tråden.

Skriv gärna vad ni tycker och som vanligt, se i HD!

 

 

Camera:

EOS Canon T2i/550D Rebel

 

Lens:

Canon EF 50/1,8 II

 

Actor:

Elias Bäckebjörk

 

Music:

Hans Zimmer - Election by Adoration

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag vara ärlig så känns det lite kladdigt och lite väl "mörkt" som så, mot den blå himlen i början känns inte det riktigt rätt. Blir inte samma stämning. Dock vid 0:37 ungefär så ska du ha cred, för det såg ordentligt snyggt ut, samtidigt som det kändes skarpt och helt riktigt.

 

Som slutsas: lite ojämnt, ibland superbra, ibland mindre bra, men aldrig dåligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag vara ärlig så känns det lite kladdigt och lite väl "mörkt" som så, mot den blå himlen i början känns inte det riktigt rätt. Blir inte samma stämning. Dock vid 0:37 ungefär så ska du ha cred, för det såg ordentligt snyggt ut, samtidigt som det kändes skarpt och helt riktigt.

 

Som slutsas: lite ojämnt, ibland superbra, ibland mindre bra, men aldrig dåligt.

 

Tusen tack!

Ja, jag kände att det sista klippet var det enda som kändes riktigt bra.

Det andra kunde kännas som du säger, ganska ojämnt. Men jag gillar ändå själva temat, att det tonas mot lite kalla färger, även då jag försökt behålla det gula/röda i hans hud.

Tack igen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte "kladdigt" var rätt ord- Mindre är bättre, och ju mindre du krossar svärtan desto mer information behåller du i klippen. Använde du Technicolor's LUT Curve eller skapade du en egen? Känns som att en massa av det du tjänade på CineStyle gick förlorat i Post.

 

Annars var det ju bra! :) Jag tyckte själv att det såg väldigt jämnt ut Grading-wise, även om det kanske var lite för mycket. Kom ihåg att behåller du hudtonerna och krossar skuggorna i blått så skapar du en väldigt stark kontrast - Detta kan se bra ut i vanliga fall (Michael Bay-ish?) men aldrig om man som i detta fallet försöker skapa en day-to-night look.

 

Men det är jättekul att du tar åt dig av kommentarerna du får på dina videos! :) Visar ju på att du verkligen är ute efter att bli bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte "kladdigt" var rätt ord- Mindre är bättre, och ju mindre du krossar svärtan desto mer information behåller du i klippen. Använde du Technicolor's LUT Curve eller skapade du en egen? Känns som att en massa av det du tjänade på CineStyle gick förlorat i Post.

 

Annars var det ju bra! :) Jag tyckte själv att det såg väldigt jämnt ut Grading-wise, även om det kanske var lite för mycket. Kom ihåg att behåller du hudtonerna och krossar skuggorna i blått så skapar du en väldigt stark kontrast - Detta kan se bra ut i vanliga fall (Michael Bay-ish?) men aldrig om man som i detta fallet försöker skapa en day-to-night look.

 

Men det är jättekul att du tar åt dig av kommentarerna du får på dina videos! :) Visar ju på att du verkligen är ute efter att bli bättre!

 

Ja, jag kände faktiskt själv när jag gjorde det att det är lite överdrivet nu med. Men lite bättre än förra tycker jag helt klart att det här, även om det blir lite som du säger, "kladdigt" :)

Jag använde mig av deras egen S-Curve, vilken jag faktiskt tycker tar bort väldigt mycket av informationen också. Det blir kanske mörka kontraster i de flesta klippen och den "matta" looken försvinner nästan helt tycker jag. Finns det nåt smidigt sätt att göra en egen?

 

Tack så mycket för kritiken!

Ja, men det enda sättet att bli bra är ju att lyssna till publiken och jobba på tills den är nöjd :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använde mig av deras egen S-Curve, vilken jag faktiskt tycker tar bort väldigt mycket av informationen också. Det blir kanske mörka kontraster i de flesta klippen och den "matta" looken försvinner nästan helt tycker jag. Finns det nåt smidigt sätt att göra en egen?

Tanken med LUT Curve är ju helt enkelt att återge kontrasten i klippen så de ser ut som de ska göra - Så att du kan se hur klippet ser ut "i vanliga fall" innan du börjar Color grade'a. Misstänker att du exporterat filmen Med din LUT curve fortfarande på klippen? För då är det precis som att grade'a ett vanligt klipp. Visst kan man använda LUT curve för att enkelt få till en hyfsad kontrast på klippen, men det vill du inte göra om du redan planerar att öka svärtan ännu mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken med LUT Curve är ju helt enkelt att återge kontrasten i klippen så de ser ut som de ska göra - Så att du kan se hur klippet ser ut "i vanliga fall" innan du börjar Color grade'a. Misstänker att du exporterat filmen Med din LUT curve fortfarande på klippen? För då är det precis som att grade'a ett vanligt klipp. Visst kan man använda LUT curve för att enkelt få till en hyfsad kontrast på klippen, men det vill du inte göra om du redan planerar att öka svärtan ännu mer.

 

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Det förklarar min känsla av att cinestyle effekten försvann, haha.

Tack för råden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...