david- Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Jag har upptäckt ett litet fel i vissa av mina scener nu när jag ser på dom i datorn. I klippen så blir det lite "flickering". Svårt att förklara men det blir liksom ibland lite ljusare och ibland lite mörkare. Inga stora skillnader, men tillräckligt för att ett filmöga ska reagera på det. Ser nästan ut som när man har ISO:n på auto, fast lite mindre skillnader kanske, plus att det händer även om bilden inte går från ett mörkt ställe till ett ljust, det sker även om kameran filmar samma sak och utan rörelse. Någon idé på vad felet kan vara? Jag har använt mellan 1/500 - 1/3000 shutterspeed, men det är något jag vill ha för att fånga lite mer skärpa i känslan även om det kanske inte är "rätt". Jag filmar i 720p 60 fps och kör i slowmotion, men det syns även då jag kör den i realtid. Har det nåt med bländaren att göra? Edit: Det är liksom inte snabba flickering eller typ smala ränder som går nerifrån och uppåt, utan nästan exakt som auto ISO. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Går din belysning på 50 Hz så har du nog förklaringen där. 50 Hz-lampor och 60 bilder/sek synkar inte så bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 Går din belysning på 50 Hz så har du nog förklaringen där. 50 Hz-lampor och 60 bilder/sek synkar inte så bra. Nej jag har hört det med, grejen är att det är utomhusklipp.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Hur klipper du då? Klipper du i en 25fps sekvens? //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Kan det vara så enkelt att du råkat glömma någon inställning på, eller är detta något problem du upplevt flera gånger förut? Eller att moln skulle passerat solen? Med hög shutter speed så blir skillnader i bilden mycket mer märkbara - även de små. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 Tack för att ni tagit er tid att svara. Men nu har jag hittat vad som är felet. Det var effekten auto color som orsakade det. Det verkar som att den effekten är väldigt känslig även om det inte blir några större färg och ljus skillnader alls i en scen. Det spelade heller ingen roll om jag bytte från 32 bpc till 16 bpc, jag testade inte 8 bpc men tror inte det skulle gå då heller. Det är nog effekten i sig som är felet eftersom den verkar behandla om bilden på nytt då den märker en skillnad i bilden, även om skillnaden är liten. Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Du måste slå på att den ska analysera över tid (kommer inte ihåg exakt vad den heter). Då tar den hänsyn till hur bilden ändrar sig. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts