Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Vi är ett gäng glada amatörer som gjort en kortfilm som heter Städdag. Vi har gjort några kortfilmer och lagt upp här förut men fått väldigt lite feedback, all feedback uppskattas, oavsett om det är positivt eller negativt!

Filmen handlar om Olof och hans granne Erik som ska ha städdag men av en märklig anledning så vill Olofs farsa även hjälpa till.

Uppdatering, 2011-07-16:

Fått mycket feedback och håller för närvarande på med en ny version. Kommer att länka den nya versionen när den är färdig istället.

Postad

Jag pallade bara med de första tre minuterna, sedan stängde jag av.

Men men, jag skall försöka ge lite konstruktiva tips.

Det första problemet finns redan på manusnivå. Expositionen är hopplös. Ni kan inte skriva in en scen enbart för att berätta ett visst faktum som tittaren måste känna till. Ni måste göra något mer av det. Det bästa tips jag någonsin fått, och som jag delat ut några gånger här på forumet är att man skall göra varje scen till filmens bästa scen. Låt ingen scen finnas bara för att förmedla information. Låt det alltid hända något spännande!

Nästa problem kommer från inspelningen. Backa med kameran! Ni etablerar inte miljöerna, utan hoppar rakt in i närbilder, och sedan hoppar det mest från närbild till närbild. Som allmänt råd kan sägas att alltid börja med en vidare bild som visar var skådisarna befinner sig och hur de befinner sig i förhållande till varandra.

Ett annat problem här är ljudet. Det låter för jäkla burkigt. Försök att komma närmare med micken, och om så behövs, släng upp lite filtar runtomkring, så att det inte blir så mycket eko.

Så har vi efterarbetet. Klippningen kan göras mycket bättre! För det första skall man klippa bort allt som är ointressant, som att någon stänger en dörr. För det andra skall klippen inte märkas, och era står ut. Dels handlar det om att det som tidigare nämnts bara är klipp från närbild till närbild fram och tillbaka, dels handlar det om att klippen är bryska och ofta kommer alldeles för ofta. En scen behöver inte klippas sönder i tusen delar. Hitta en bra vinkel och kör på!

Nåväl, era problem fanns främst i scenerna mellan grabbarna i lägenheten. Det som hände i källaren var mycket bättre gjort, antagligen för att ni inte hade någon dialog där.

Lycka till!

/Jakob

• 3 månader senare...
Postad

Tack så mycket för Feedbacken! Även om du inte såg klart hela filmen så var det riktigt bra att få reda på mycket av detta!

Vi är som sagt ett gäng glada amatörer som tog upp en videokamera för strax över ett år sedan, och är självlärda, så mycket av det du sa hade vi inte tänkt på. Men när jag läste din feedback var det rätt klockrent. Vi klippte om stora delar av filmen och tog till och med bort vissa scener som var onödiga. Tightade till hela filmen överlag.

Här är vår kortfilm Städdag:

Postad

Kollade igenom hela filmen och tyckte den var intressant rent kompositionsmässigt. Det ser ganska snyggt ut. Problemet är väl att det blir för hoppigt. Det blir inte mycket dramatik i scenerna, just för att inget hinner utvecklas. Det blir fräckt och stilrent men tomt substansmässigt. Tror ni måste lugna ner er lite. Risken är ju att det blir platt, men en historia måste berättas och vi behöver "rum att andas". Tänk på dramatisk effekt, inte bara estetik.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...