Gå till innehåll

Köpa ny kamera, Canon 550D?


Dezeo

Recommended Posts

Hej är på jakt efter en ny kamera, kör just nu med en Samsung HMX20, och känner att vissa funktioner skulle kunna varit bättre.

 

Det jag vill ha med kameran är t.ex att man både har autofokus och manuellfokus, sen tycker jag att min kamera zoomar ut/in lite sakta, så detta skulle väll vara bra om det fanns snabbare.

 

Har kollat på Canon 550D, men efter vad jag har läst finns det inte autofokus när man filmar?

Hur är det att jobba med kameran när man inte kan vrida displayen och se den från alla håll som med en vanlig handfilmkamera.

Gärna om de finns slowmotion i HD också

 

Finns det någon vanlig filmakamera som har t.ex manuellfokus.

 

Prisklassen är väll max 7000kr

 

/Oskar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en 550D, den är jättebra, men om du filmar dig själv kan det bli lite problem. Som du sa har den inte autofokus när man filmar, eller jo men då blir det suddigt i typ 5 sekunder innan den hittar fokus. Manuellt fokus är jättebra, men som sagt så behöver du då en bra kameraman. Jag och min kompis testade med hans lillebror, som inte ens visste hur man filmade med den, och det blev en jättesuddig film.

Om du ställer om inställningarna från PAL till NTSC så kan du få 60f/s i 720p, eller 30 eller 24f/s i 1080p.

Man kan inte vrida på skärmen som du sa, men det går ju att köpa till massa dyra grejer som t.ex. en 9" extra LCD skärm etc.

Men om du inte typ vloggar så är det inte ett jättestort problem. Men om det är riktigt viktigt att man skall kunna vrida på skärmen så är det ju så att du skulle kunna köpa en 600D, men sedan kan du ju ställa om massa inställningar på den d.v.s. att du kan ställa den på avancerad filmning. Med avancerad filmning kan du ställa om bl.a. slutartiden från det normala 60 upp till 4000. Det är det jag vet om kameran, hoppas att det hjälpte...

 

 

 

/Alf

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen autofokus. Du vill nog ha en riktig videokamera. Zooma snabbt kan du inte göra utan konstant bländare, så en 550D är nog mest besvär för din del.

 

De flesta kameror har manuell fokus? Du kanske menar skärpedjup... då kan du antingen skaffa "35mm adapter" eller en kamera med stor sensor. (T.ex., 550/600D).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjenare!

 

Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon 550D eller en 600D. Vilka är fördelarna med 600D? Är ju inte så stor prisskillnad.

Vilket objektiv rekommenderar ni att jag köper till? Jag är dock en fattig student, så jag vill komma så billigt undan som möjligt. Är absolut inte ute efter top notch, utan bara en kamera med ett bra objektiv som fungerar bra till att filma sköna filmer med polare.

 

Ser att man kan få en 550D för runt 5000, hur mycket extra måste jag lägga på ett objektiv?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare!

 

Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon 550D eller en 600D. Vilka är fördelarna med 600D? Är ju inte så stor prisskillnad.

Vilket objektiv rekommenderar ni att jag köper till? Jag är dock en fattig student, så jag vill komma så billigt undan som möjligt. Är absolut inte ute efter top notch, utan bara en kamera med ett bra objektiv som fungerar bra till att filma sköna filmer med polare.

 

Ser att man kan få en 550D för runt 5000, hur mycket extra måste jag lägga på ett objektiv?

 

Tack på förhand.

 

Fördelarna är väl att skärmen är vikbar, huset är lite robustare samt att du slipper att installera Magic Lantern.

Jag är själv i valet och kvalet mellan 550 och 600. Och jag är också en fattig student.

Om du bara ska filma lite på skoj så tycker jag att du ska ta 550+kitobjektivet. Om du ska vara mer seriös i din filmning kan

du sen köpa ett 50mm 1,8 objektiv att sätta på. Själv ska jag köpa 600d+50mm 1,8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördelarna är väl att skärmen är vikbar, huset är lite robustare samt att du slipper att installera Magic Lantern.

Jag är själv i valet och kvalet mellan 550 och 600. Och jag är också en fattig student.

Om du bara ska filma lite på skoj så tycker jag att du ska ta 550+kitobjektivet. Om du ska vara mer seriös i din filmning kan

du sen köpa ett 50mm 1,8 objektiv att sätta på. Själv ska jag köpa 600d+50mm 1,8.

 

Tack för svar! Uppskattas!

Har kikat lite på klipp på youtube som är filmat med 550D + kit-objektivet, lutar åt en sådan. Det får duga till en början, sen uppgraderar jag till bättre objektiv.

Vad är magic lantern för något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare!

 

Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon 550D eller en 600D. Vilka är fördelarna med 600D? Är ju inte så stor prisskillnad.

Vilket objektiv rekommenderar ni att jag köper till? Jag är dock en fattig student, så jag vill komma så billigt undan som möjligt. Är absolut inte ute efter top notch, utan bara en kamera med ett bra objektiv som fungerar bra till att filma sköna filmer med polare.

 

Ser att man kan få en 550D för runt 5000, hur mycket extra måste jag lägga på ett objektiv?

 

Tack på förhand.

 

Vart hittade du en för 5000?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Har nu äntligen skaffat en 550d, tog lite längre tid än väntat. Dock fanns det ingen cd i förpackningen, vilket det ska göra. (antar jag)

 

Det står i manualen att man INTE ska koppla in kameran i datorn innan man installerat mjukvaran som finns på CDn. Är det verkligen ett måste? Vad kan hända om jag inte gör det?

 

Finns mjukvaran som ligger på CDn att ladda hem någonstans på internet?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu äntligen skaffat en 550d, tog lite längre tid än väntat. Dock fanns det ingen cd i förpackningen, vilket det ska göra. (antar jag)

 

Det står i manualen att man INTE ska koppla in kameran i datorn innan man installerat mjukvaran som finns på CDn. Är det verkligen ett måste? Vad kan hända om jag inte gör det?

 

Finns mjukvaran som ligger på CDn att ladda hem någonstans på internet?

 

Tack på förhand.

 

Här finns den: EOS 550D

Det som kan hända är att windows installerar någon annan drivrutin för kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här finns den: EOS 550D

Det som kan hända är att windows installerar någon annan drivrutin för kameran.

 

Där finns bara uppgraderingar om jag minns, det finns dock ett hack för för att installera dem fast det ursprungliga programmet från CD:n inte finns:

install Canon camera software without CD

Men jag tycker du ska klaga och be dem skicka dig en CD istället, det kan vara bra att ha på en ny dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...