Gå till innehåll

550D + värme i södra Europa


Julia86

Recommended Posts

Kommer att beställa en Canon 550D inom kort till en mindre dokumentärfilm runt om i södra Europa under nästan två månader. Kommer bli min första film som jag filmar med en stillbildare, och jag är inte helt glad att göra det pga. deras begränsningar. Men.. det skall tas både bilder och video, så en 550D ligger rätt i budgeten för filmen + att jag inte vill ta ner den stora kameran.. annars hade mina problem varit lösta. Jag kan heller inte ha med mig massa utrustning.

 

 

Har två funderingar då jag har funderat på stillbildare länge.

 

Värmen.. det är som standard 30 grader där nere just nu, och varmare blir det... hur fixar sensorn detta? Kommer den bli överhettad snabbt så jag står där, eller kommer jag kunna filma ganska "normalt"? Funderade även på att bygga nått hembyggt värmeavvisande skydd på kameran.. sådana som vissa kameraväskor har.

Andra tips är välkomna.. :)

 

Med Magic Lantern, hur bra ljud kommer man få i manuellt läge? Kommer köra med både en Sony stereo mik, en NTG2 rikt och två trådlösa myggor beroende på händelser. Allt i helmanuellt läge på kameran utan XLR adapter etc. dvs. mik rakt in i kameran. Är inte sugen på att köra med någon extern ljudkälla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste ha en XLR adapter för att ansluta NTG2, antingen typ Beachtek/JuicedLink eller en enkel sladdadapter. Ljudet med ML är ju så bra det kan bli om du får en bra nivå på ljudet in, det ska vara bättre nu i senaste versionerna men du behöver en mik med stark signal ut (nya Videomic Pro har ett speciellt läge för det).

 

Ska du ta långa tagningar? Då kanske en Panasonic GH2 vore bättre, den har ingen 12minuters-gräns och är ännu mindre än 550D. jag vet att sensorn på 7D kan bli överhettad men jag vet inte om det är samma på 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur tar du ljud från NTG2an utan XLR-adapter?

 

Du kommer kunna spela in i timmar före sensorn börjar klaga och du behöver vila den 1 minut eller så. Ljudet blir bra med magic Lantern, men för att kvalitetssäkra skulle jag endast ta ljud direkt in i kameran (oavsett kamera) endast i undantagsfall eftersom man gärna vill ha någon som kontrollerar nivåer osv. Men funkar, gör det.

 

Du bör vara glad över chansen att använda DSLR på grund av den sjukt snygga bilden du får och den erfarenhet du får av ett annat arbetssätt med kameran :)

 

Jag själv skulle dock hellre spela in dokumentär på någon HDV-kamera eller så på grund av att man ibland måste följa snabbt och att jag inte är så säker på snabba skärpedragningar än, men det är bara jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaa.. tackar för snabba svar..

 

NTGn planerar jag köra en vanlig XLR-tele sladd på..

Kollade upp Videomic Pro. Ser intressant ut.. dock 2k extra. :/ Läste att den hade en preamp på 20dB som sänkte kamerans preamp. Detta du menar StenR?

Har iofs en liten batteridriven mixer, men då är jag där igen.. massa sladdar och extragrejer att ha med.. Men det vore ju å andra sidan bra med snabba ljudinställningar. Är ju å andra sidan inte helt svårt att bygga två små preamps av OP förstärkare med pottor som man sätter på kameran, kanske skall ha det i tanken! Slippa mixer och bök.

 

Att sensorn kommer klara värmen gillar jag.. kanske var förr då man fick vänta i evigheter och att dem blev varma direkt.

 

Angående tagningarna så kommer jag nog inte ta så långa. Eller rättare sagt.. jag får inte.. Normalt händer det att det blir långa tagningar, men då kör jag med en EX1, så då är det lugnt.

 

Kommer ta med en liten HDV (HV30) också som nödkamera, men den kommer ligga nerpackad då den inte uppfyller bildkraven tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

A

Att sensorn kommer klara värmen gillar jag.. kanske var förr då man fick vänta i evigheter och att dem blev varma direkt.

Vad är det för DSLR som gått ner för räkning direkt? Jag har bara hört folk som inte hållt på med DSLR prata om detta och inte sett någon ange något konkret exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

satt och letade på youtube klipp som jag hade hittat för typ 6 mån sedan då jag funderade på en stillbildare. där fanns en bra vid på en kamera (conon, modell minns jag inte) som visade överhettningsexemplet + pixelproblem. hittar inte det nu, bara massa scensor problem. skall försöka hitta den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmat många timmar med 550D i både sommarvärme & under studiobelysning, aldrig haft problem med hetta.

 

5Dmk2 däremot... 10 min konstant, sen blir den svart :) Hela överhettningsdiskussionen är klart överdriven och gäller främst 5D+7D pga deras metallhus & vädertätning. Men ja, du kan ju förebygga genom att i alla fall stänga av live-view när du inte filmar.

 

7D. Den klagade rejält på överhettning då.

 

Som sagt, 7D&5D kamerahusen är natt och dag jämfört en 550D. (Och 7D sägs vara värst; verkar logiskt, då 5Dmk2 faktiskt inte är vädertät "på riktigt" som 7D är).

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter ju faktiskt logiskt med mental och väderskydden.. allt blir en sluten låda. Och jag som funderade på en 7D innan budgeten sinade i filmen. 550 verkar ha sina fördelar med sin platskropp.

 

Btw.. någon som har kört en 550D + FD gluggar? (med AF confirm). Sitter på massa riktigt bra och snabba FD gluggar (använder dem till Letus) som jag funderar på att använda. Har ju inte råd att hosta upp massa L linser just nu precis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...