Gå till innehåll

Gopro HD, eller vad att välja.


plf66

Recommended Posts

Om nästan precis ett år är det dags att filma en ångtågsresa igen. Vi ska köra dubbla ångtåg parallellt på varsitt spår på dubbelspår.

Förra motsvarande resan 2009 hade filmade vi med var sin kamera från resp tåg, samt en kille åkte med bil.

 

Historien får ju inte upprepa sig helt, så jag funderar på att montera några kameror fast, antingen vid lokens maskineri, filmande mot det andra spåret och/eller i någon av hytterna.

Tanken är då att ha så stora minneskort att kameran kan filma hela tiden på automatik och då få några scener att klippa in till det som är filmat med "storkamerorna".

 

Någon som har erfarenhet att filma långt med Gopro HD?

http://gopro.com/cameras/hd-motorsports-hero-camera/

 

Eller finns det andra val man ska ha? Jag antar att CCD-kameror inte går att hitta i denna storleken?

 

Jag behöver ha minst 3 timmars garanterad batterilivslängd, eller vilka kameror går att mata från extern källa?

Inspelningstid på rätt många timmar går tydligen med stora kort, så det verkar inte vara några problem.

 

Jag tänkte köpa en kamera av lämplig sort i sommar för att provfilma lite för att se hur det klarar vibrationer, och provredigera. Det ska klippas ihop med HDV sen, så frågan är väl om vi ska prova filma i 720/50p istället för 1080/25p.

 

Synpunkter / förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

De där Gopro HD kamerorna är NTSC på 30fps alt. 60pfs om du kör 720p. Kör du 1080p med dem kommer du inte få något vidare fps om du skall editera i 50i. Inte heller om du skall köra 25pfs.

Så skippa dem om de inte finns i PAL modeller. Såvida du inte kör allt med 30fps förstås och skippar alla PAL kameror. Kanske nått att fundera över då du är utomhus. Men.... beror klart på vad slutmålet är med filmen... nätet så blir det perfekt... PAL TV/DVD så blir det crap.

 

Om du nu skall köra med HDV, varför inte köra med små HDV kameror.. kostar inget begagnade.. men då har du bara 1 timmers tapetid och du måste byta taper under resan... om du kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du nu skall köra med HDV, varför inte köra med små HDV kameror.. kostar inget begagnade.. men då har du bara 1 timmers tapetid och du måste byta taper under resan... om du kan.

 

Ja, delvis bra fråga. Men vilka HDV-kameror finns då tycker du som passar i sammanhanget?

 

Canon HV10--HV40 är helt oanvändbara i sammanhanget.

 

Sony HVR-A1 har jag använt några gånger, hittar du någon sådan som är mycket billig?

 

Vad finns för HDV som inte kostar något begagnade?

 

Byta band är ett stort problem i sammanhanget, men kan låta sig göras.

Länk till kommentar
Share on other sites

De där Gopro HD kamerorna är NTSC på 30fps alt. 60pfs om du kör 720p. Kör du 1080p med dem kommer du inte få något vidare fps om du skall editera i 50i. ....

 

Så uppgiften på Gopros webbplats att de spelar in i WVGA 50fps, 1280×720 25fps, 1280×720 50fps, 1280×960 25fps och 1920×1080 25fps stämmer alltså inte?

 

Vad finns då för alternativ för oss i 50 Hz-länder tro?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en firmwareuppdatering som gör att de filmar i 50 och 25 fps istället för 60/30. Tror de som levereras nu har den installerad redan. Jag installerade den själv och det tog ca 1 minut.

Originalbatteriet räcker dock bara för inspelning i ca 2 timmar, men det finns större batteripack att köpa till. Vettig kamera allmänt men halvdåligt ljud och rejäla CMOSproblem vid vibrationer... Jag funderar på att köpa 2-3 stycken till. alltid bra att ha nåt billigt som bara är att montera dit och som ger bilder man annars aldrig fått. De används flitigt i både svensk och utländsk TV just för de bilderna man kan få med dom som du aldrig får med något större eller dyrare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...