Bendjiieee Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Hej jag undrar om det finns någon shotgun mik för 400-600kr. Har någon har erfarenheter av sådana? det ska vara 3.5 plugg ingen sån där stor sak:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 En begagnad Röde Videomic kan nog ge dig dugligt resultat. Borde ligga där någonstans i pris. Annars kan en vanlig njurmikrofon (kardioid = njure. Hyperkardioid = mer riktad, etc) göra tricket. Finns nog en hel del billiga njurmickar som ger ok ljud. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bendjiieee Posted May 3, 2011 Author Share Posted May 3, 2011 Tack för tipset!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Det finns nog få mikrofoner i den prisklassen (eller med 3.5-plugg istället för XLR) som är rekommendera. Men här är några med 3.5 som skulle kunna fungera... http://www.thomann.de/se/superlux_e421b.htm http://www.thomann.de/se/audio_technica_atr55.htm (lite över budget men audio technica har man iaf hört om, helt ok lågbudgetgrejor) http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4634175 Kanske kan vara något... Också lite över... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bendjiieee Posted May 4, 2011 Author Share Posted May 4, 2011 vad passar bäst njure eller shotgun??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 Vad ska du ha den till? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 vad passar bäst njure eller shotgun??? Beror på vad du ska använda den till. En shotgun är mer riktad och har ett mindre upptagningsområde av ljud, vilket innebär att den inte plockar upp lika mycket störningsljud etc. medan det är viktigare att rikta den rätt för att få ett bra ljud. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bendjiieee Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Jag ska ha den till att filma action kortfilmer och lite dialoger och sådant. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Ska miken sitta på kameran (så får man ju ganska kass dialogljud oftast ändå) hade jag rekomenderat en inte alltför riktad då det kan bli lite flängigt ljud när man rör kameran. Beror ju på hur man filmar. Har du tänkt sitta lite och ljudlägga och vill försöka plocka rent ljud på plats så passar en riktad mik bättre, men krävs kanske mer jobb i efterhand, men aningen lättare att få det kontrollerat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Jag tycker vindkänsligheten är det stora problemet, speciellt för montage på kamera när man inte kan ha nån stor zeppelinare. Jag har nog tagit upp frågan tidigare också. Jag är själv villrådig och i behov av att köpa riktmikrofon för kameramontage. Kanske kan jag accepter en 10x högre prisklass och xlr. Men fortfarande verkar montage på kamera vara stora problemet. Det skulle behövas nån "minizeppelinare" för att ha på kamera egentligen, kanske dags att konstruera själv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 En softie bör väl inte vara några problem på en mik som sitter på kameran. De dämpar ju nästan lika mycket som en zepp med katt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bendjiieee Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 Men vilken är den bästa för 500uppåt. Om någon har någon länk skulle vara bra. jag vet inte vad jag ska leta efter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts