Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är en kortfilm som gjordes på Stockholms filmskola förra året. Visades på Stockholms filmfestival men tänkte att det alltid är kul att få lite mer direkt respons. Genren kan väl närmast beskrivas som dramakomedi. Den spelades in under 3 dagar utan budget och är skjuten på en Canon 7D.

Postad

Jag tycker att karaktärerna satt bra och att dialogen kändes bra. Välgjort! Blev fruktansvärt irriterad på Martins flickvän och även om det gör upplägget lyckat så gör det också att det är där jag även ser några av problemen, jag skulle gärna önskat ett slut där Martin kanske hade reagerat på hur hans flickvän behandlar honom och gästerna. Han känns väldigt inaktiv, vad är det han lär sig genom filmen så att säga? Vad är hans resa? Vad ville ni säga?

Hur gick funderingarna hos er?

Fortsätt att göra saker, rent tekniskt och skådespelarmässigt så tycker jag att det kändes utmärkt och väldigt välgjort!

Postad

Jo, det är välgjort med lite Modern Family-estetik och flickvännen spelar starkt. Konflikterna syns tydligt även om upplösningen är lite vag - inte för att jag behöver något våldsamt klar upplösning men någon liten dragning kanske?

Men dramakomedi?? Det kändes lite som ett avsnitt av Kvarteret Skatan med den där spelsituationen men utan någon förlösande humor, jag undrar hur de hade vinklat det..

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för feedbacken!

Vad vi ville säga? Ja, först och främst såg vi filmen mer som underhållning och som att den skulle ge känslan av att man ville se mer. Tycker allt för många kortfilmer försöker säga för mycket på för kort tid och inte fokuserar på att skapa bra scener. Martins resa är kanske inte supertydlig, men för mig hade det inte fungerat om han totalt ändrar sin uppfattning om saker på en kväll. Ser det snarare som att det är upp till tittarens fantasi vart historien kommer leda efter filmens slut. Hade det vart en långfilm hade han såklart i slutändan gjort slut och frigjort sig.

Sen så, ja vi ser det definitivt som dramakomedi. Humor är ju rätt subjektivt, men folk har skrattat i salongen de få gånger filmen visats i alla fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...