cobran Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Hej, Vet inte om jag skall lägga detta under videoredigering eller komprimerings frågor, men vi börjar väl här. Jag tar in ett klipp i premiere pro cs4 från p2 media (normal dvcpro) och premiere är inställt på dv widescreen inga problem med att redigera. sen exporterar jag till microsoft avi och widescreen pal ( eller vad det nu står) jag kollar på den färdiga snutten i media player fortfarande inga problem. nu skickar jag filmen till TV4 oops dom ser bara en pixlig bild eller shackrutig kanske man skall säga. skickar till 2 kollegor som ser samma sak, fast vid något tillfälle ( dom kör klippet flera gånger) så blir bilden ok. dom tankar in i premiere inga problem, dom spelar upp den i vlc =inga problem ?????? vad kan vara fel ? kan det ha hänt något med min codec eller är det i premiere som problemet kommer eller kanske något annat i datorn som strular? har testat att exportera till mpg2 och då är det inga problem. vad göra? kan man ominstallera codecen eller måste jag ominstallera hela premiere. Här kommer min setup. Hp laptop med 4gb ram , intel i7 processor win 7 64bit premiere pro cs4 ( funderar på att byta till 5.5) materialet kommer från en panasonic hpx171 Tacksam för hjälp /Håkan 0 Quote
Max_H Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Kör du ut den som DV AVI eller nån annan codec? Var spelar 4:an upp det? Har du installerat alla uppdates för CS4? Kan du skicka Quicktime istället? (Igen: Se till att uppdatera Premiere Pro OCH Media Encoder) //Max 0 Quote
cobran Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Hej, Vet inte vad jag kör ut den som :-) men i mediaencodern har jag valt format :microsoft avi preset : pal dv widescreen video codec: dv pal field type : lower field first till din andra fråga, vet inte hur 4an spelar upp den , men dom har testat att plocka den efter deras convertering?( som sker automatiskt när filen kommer ner på ftp servern.) sen har en kille på lokala 4an plockat den direkt från ftp katalogen och kört upp den i något okänt program kanske win mediaplayer? dock med samma resultat alla updates är installerade ( kollade nu igen) Quictime har jag aldrig lyckats att skicka till dom så dom kan se den. Bifogar en bild som kollegan tog av hur det ser ut på skärmen /Håkan 0 Quote
Max_H Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Som workaround: Om du kör ut den som en P2-folder, importerar det nya klippet igen och spottar ut det igen som en DV-fil? //Max 0 Quote
cobran Posted May 4, 2011 Author Posted May 4, 2011 Testade det sistnämnda men det blir likadant, ingen förbättring :-( /Håkan 0 Quote
Max_H Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Kan du skicka en kort snutt av DV-filen till mig? Mailadress kommer i PM (använd Sprend.com, yousendit, eller liknande). Kan du, skicka gärna P2-orginalet också - räcker ju med nån sekund gissar jag. Måste se om man kan gräva fram nån burk med CS4 i bara... //Max 0 Quote
Max_H Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Weird, indeed... Verkar vara ett Quicktime-baserat problem. VLC, Premiere Pro, After Effects, etc läser filen korrekt. Photoshop, Final Cut och Avid Media Composer får problemet - genemsamt är att dessa använder Quicktime för att läsa filen. Händer det bara om du kör exporter från DVCPro??? Edit: Har lite kontakt med Adobe i USA - återkommer vid svar - dom är ju 9 timmar efter oss... //Max 0 Quote
Max_H Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Kan du testa att plocka bort Quicktime från burken, ev KAN du behöva ominstallera Premiere Pro igen. Har du ngt mer installerat i videoprogramväg? Inga skumma extra codecpacks etc? Extra note: Om jag importerar filen till CS5 eller CS5.5, lägger på ett filter för att "tvinga" Premiere att göra en re-encode och exporterar om den som DV AVI fungerar klippet i alla andra program. Det verkar som nånting satt sig så PPro använder fel codec för DV. (Extra Note 2: Tar du in en DV-fil och exporterar som en DV-fil, gör PPro bara en kopia av filen och ingen egentlig "konvertering" sker - därav ett filter på klippet) //Max 0 Quote
cobran Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Har labbat lite i helgen med problemet. Tagit bort quicktime: problem kvarstår komprimerade om projektet man tog bort titeln: funkar klockrent gjorde ett nytt projekt med titel och andra bilder : funkar ej gjorde ett nytt projekt utan titel och andra bilder: funkar alltså är det så fort man lägger in en titel i projektet som det börjar strula. alla testerna (uppspelningen) gjordes på en mac ( som jag blev tvungen att springa och köpa :-) /Håkan 0 Quote
Max_H Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Och titeln är gjord med Titlern eller ngt annat? /Max 0 Quote
Max_H Posted May 11, 2011 Posted May 11, 2011 Sorry - har rest en massa utan tillgång till CS4. Ska ta tag i det imorgon. (Kan inte återskapa det i 5.5) //Max 0 Quote
Recommended Posts