goldglimmer Postad 28 april 2011 Dela Postad 28 april 2011 Hej, Jag ska hålla en film och dokumentär workshop snart med ungdomar(i 12-15 årsåldern), tänkte höra om någon av er har några bra tips på övningar? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mattihp Postad 28 april 2011 Dela Postad 28 april 2011 En enkel övning vore att få dem att förstå hur man spelar in samma sak i olika vinklar för att sedan klippa ihop det. Kan vara något så enkelt som att någon går en bit och sedan öppnar en dörr. Detta i ungefär 5-6 bilder. Jag blir ständigt förvånad över hur vuxna som barn verkar tro att saker spelas in i ett och samma förlopp, vilket oftast inte är fallet... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Camensky Postad 28 april 2011 Dela Postad 28 april 2011 Det första vi gjorde på gymnasiet var att bara göra en superenkel film om hur A går till B. Svinenkelt och simpelt, givetvis, men som @Mattihp säger så är ju det ett sätt att snabbt lära sig enkel redigering och ett kul sätt att prova på. Sedan kan man ju inkludera i uppgiften att A på vägen ska träffa minst en person som ska ha en replik som hjälper A på vägen. Sedan kan man ju påpeka saker som klaffel/klaff-fel, konsekvent ljud och så vidare... Jag vet inte, men det är väl alltid en början. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Max_H Postad 28 april 2011 Dela Postad 28 april 2011 Säger bara: Att ta ett bra ljud. Alla "nybörjar-/skol-/utbildningsfilmer" jag någonsin sett faller på den punkten... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Mattihp Postad 28 april 2011 Dela Postad 28 april 2011 Det första vi gjorde på gymnasiet var att bara göra en superenkel film om hur A går till B. Svinenkelt och simpelt, givetvis, men som @Mattihp säger så är ju det ett sätt att snabbt lära sig enkel redigering och ett kul sätt att prova på. Sedan kan man ju inkludera i uppgiften att A på vägen ska träffa minst en person som ska ha en replik som hjälper A på vägen. Sedan kan man ju påpeka saker som klaffel/klaff-fel, konsekvent ljud och så vidare... Jag vet inte, men det är väl alltid en början. Man kan nästan lura fram klaffandet genom att be personerna bära på och överlämna saker :D 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
goldglimmer Postad 28 april 2011 Författare Dela Postad 28 april 2011 Tack för input! det är kanske bra att lägga ribban lågt och tänka på tekniska detaljer, kamera vinklar klaffel osv. Bra Max att du nämner ljudet, det är något som vi verkligen kommer jobba med(jag behöver alltid någon som påminner mig om det haha). Jag tänkte också att vi skulle göra lite regiövningar, typ att kidsen får läxa till nästa dag att lära sig en kort basic dialog medan en får rollen att regissera dem utifrån vad han/hon tycker och sedan diskutera hur man hade kunna gjort det på ett annat sätt. andra idéer? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.