Gå till innehåll

Bra tips på workshopövningar?


goldglimmer

Recommended Posts

En enkel övning vore att få dem att förstå hur man spelar in samma sak i olika vinklar för att sedan klippa ihop det. Kan vara något så enkelt som att någon går en bit och sedan öppnar en dörr. Detta i ungefär 5-6 bilder.

 

Jag blir ständigt förvånad över hur vuxna som barn verkar tro att saker spelas in i ett och samma förlopp, vilket oftast inte är fallet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första vi gjorde på gymnasiet var att bara göra en superenkel film om hur A går till B. Svinenkelt och simpelt, givetvis, men som @Mattihp säger så är ju det ett sätt att snabbt lära sig enkel redigering och ett kul sätt att prova på. Sedan kan man ju inkludera i uppgiften att A på vägen ska träffa minst en person som ska ha en replik som hjälper A på vägen.

Sedan kan man ju påpeka saker som klaffel/klaff-fel, konsekvent ljud och så vidare...

 

Jag vet inte, men det är väl alltid en början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första vi gjorde på gymnasiet var att bara göra en superenkel film om hur A går till B. Svinenkelt och simpelt, givetvis, men som @Mattihp säger så är ju det ett sätt att snabbt lära sig enkel redigering och ett kul sätt att prova på. Sedan kan man ju inkludera i uppgiften att A på vägen ska träffa minst en person som ska ha en replik som hjälper A på vägen.

Sedan kan man ju påpeka saker som klaffel/klaff-fel, konsekvent ljud och så vidare...

 

Jag vet inte, men det är väl alltid en början.

 

Man kan nästan lura fram klaffandet genom att be personerna bära på och överlämna saker :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för input! det är kanske bra att lägga ribban lågt och tänka på tekniska detaljer, kamera vinklar klaffel osv. Bra Max att du nämner ljudet, det är något som vi verkligen kommer jobba med(jag behöver alltid någon som påminner mig om det haha). Jag tänkte också att vi skulle göra lite regiövningar, typ att kidsen får läxa till nästa dag att lära sig en kort basic dialog medan en får rollen att regissera dem utifrån vad han/hon tycker och sedan diskutera hur man hade kunna gjort det på ett annat sätt. andra idéer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...