Gå till innehåll

Inköpstips för videokamera tas emot tacksamt!


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Det är så att jag har fått förtroendet att köpa in en digitalkamera och en videokamera + tillbehör som tillsammans får kosta 15 000 kr exkl.moms till jobbet.

 

Eftersom ni är kunniga inom film så passar det bra att fråga er om lite tips vad man skall tänka på när man skall köpa en videokamera.

 

Videokameran är till Arbetsterapin och Sjukgymnastiken, de kommer att filma patienter för att ha något att jämnföra när patienter blir bättre. Tex, så får patienten springa på en löpmatta. Några veckor/månader senare gör de om samma procedur och då ser man skillnaden.

 

Man får tänka på att det är sekretess matrial det man spelar in, så man hanterar matrialet därefter. Jag tror det är lättast att man får ha ett band för varje patient och man får skriva på bandet noga, vilken patient det är och när det filmades och så sparar man matrialet tillsammans med de övriga journaler. Eller vad tycker ni, det är väl ingen ide att få in matrialet in i datorn och sedan lägga på text med namn, personnummer, datum, och sedan tillbaka till dv-band, eller cd skiva???

 

Sedan kommer frågan vilken typ av kamera rekommenderar ni att köpa! Som chefen sa till mig att kameran skall vara väldigt lätt att använda. Så lätt att "Gamla kärringar" skall kunna använda kameran, för annars används inte kameran och den blir liggandes i ett skåp. Givetvis vill chefen att man köper en så billig kamera som möjligt.

 

Vilka tillbehör tycker ni att man skall köpa in ? Stativ är ju bra men är det något mer?

 

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få av er!

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sämst expert är jag den första att svara. Jag kollade igår på ON-OFF på en SONY Hi8 (ej digital) får 2700 spänn. Alla inställningar är helt automatiska och är nya modellen av den SONY jag nyss fick stulen. TIll och med en gammal gubbe som jag lyckades få den att fungera på momangen.

 

De hade en snarlik som heter Digital8 som har firewire om man prompt skall ha in filmen i datorn, som var försumbart dyrare. Jag tror inte man skall behöva spendera dyrare i detta fallet utan enkelheten är i första rummet.

 

Inte så mycket att gå på kanske, men jag tror det är lite att snegla på i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bildkvalitet och kontroll över bilden är väl inte så viktigt vad jag kan förstå, så kör med en billig kamera.

 

Hur pass arkiverings-beständiga filmerna ska vara är en annan fråga. Magnetbanden håller inte lika länge som DVD skivor, vill man att filmerna ska vara spelbara och hålla samma bildkvalitet om X antal år som när de var nyinspelade så bör man överföra filmerna till DVD skivor.

 

För övrigt så ska nog den här frågan flyttas till "videoteknik" eller dylikt.

Jag tror inte att Ni ska köra med riktig "film" i kameran, något som filmkameror faktiskt använder...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag skulle inte satsat på någon Hi8 kamera. Men va inte orolig för att det ska vara svårt att använda kameran. Nästan alla kameror är "point and shoot" i gunden bortsätt från proffskamerorna såklart. Jag rekomenderar dig att kolla in http://www.cyberphoto.se , Jag tror dessa modeller passa i prisklass och funktion: Panasonic NV-GS120 eller Panasonic NV-GS200.

Digital kamera, Jag skulle satsat på något så som: Canon PowerShot A95.

En billig men bra kamera som också är enkel.

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=gorse]Som sämst expert är jag den första att svara. Jag kollade igår på ON-OFF på en SONY Hi8 (ej digital) får 2700 spänn. Alla inställningar är helt automatiska och är nya modellen av den SONY jag nyss fick stulen. TIll och med en gammal gubbe som jag lyckades få den att fungera på momangen.

 

De hade en snarlik som heter Digital8 som har firewire om man prompt skall ha in filmen i datorn, som var försumbart dyrare. Jag tror inte man skall behöva spendera dyrare i detta fallet utan enkelheten är i första rummet.

 

Inte så mycket att gå på kanske, men jag tror det är lite att snegla på i alla fall.[/citat]

 

Jävla bovar :(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Bildkvalitet och kontroll över bilden är väl inte så viktigt vad jag kan förstå, så kör med en billig kamera.

 

Hur pass arkiverings-beständiga filmerna ska vara är en annan fråga. Magnetbanden håller inte lika länge som DVD skivor, vill man att filmerna ska vara spelbara och hålla samma bildkvalitet om X antal år som när de var nyinspelade så bör man överföra filmerna till DVD skivor.

 

För övrigt så ska nog den här frågan flyttas till "videoteknik" eller dylikt.

Jag tror inte att Ni ska köra med riktig "film" i kameran, något som filmkameror faktiskt använder...:)[/citat]

 

 

 

För arkivering är DVDskivor det sämsta man kan ha för långtidsförvaring, magnetbanden håller längre fortfarande. en bränd DVD håller i ca 10 år, ett bagnetband kan hålla upp till 30 år.

 

Jag skulle rekomdera det billagaste, för vad man än väljer för format, kommer ett nytt om 10 år. DVD vet man häller inte hur länge det finns, var ju bara 5 år sen Hi8, video8, VHS, SVHS gällde som standard, när jag köpte min digital8-kamera för 4a år sen (7000 kr ny) fanns inte en DV-kamera för under 18000 kr, fanns kanske en eller några DV-kameror i butikerna.

 

Du klarar dig gått och väl med en Hi8 eller digital8 för ditt endamål.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...