Gå till innehåll

film musik


Anders.k

Recommended Posts

Så länge du inte visar den för någon eller närmsta vänkretsen så spelar det ju ingen roll alls, men ska du visa den för andra (typ här eller på andra publika ställen) så ska du ju egentligen ha rättigheter till den musik du använder, även om det ska ganska mycket till för en amatörfilm att råka illa ut för att man använt någon annans musik (d.v.s. musik som man inte har rätt att använda).

 

Nu talar jag ju lite i egen sak eftersom jag gör filmmusik, men jag tycker att "alla" borde försöka hitta kompositörer och orginalmusik till sina filmer (eller kontakta band som gör bra musik och fråga om lov). Inte bara av juridiska skäl utan också för att det är bra övningstillfällen för musikerna/kompositörerna att få filmer att göra musik till.

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey.. Men folk som gör film musik kanske inte vill dela med sig av sin musik.. och som amatör har man inga pengar att köpa av någon som gör film musik.. för dom som gör det kanske vill känna lite på det.. vad vet jag...? men tack för svaret.. nu vet jag lite bättre..

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta filmmusikskapare på forum som detta och andra liknande forum gör väldigt ofta musik gratis till låg/noll-budgetfilmer.

Är bara filmen tillräckligt intressant (för musikmakaren) så brukar det sällan vara några problem att få tag i gratis musik. Okay, det är väl kanske inte alltid det låter som Media Ventures eller John Williams eller någon av de kända kompositörernas musik, men vad sjutton...

 

/Rico

(Som erkänner att han älskar Media Ventures musik, trots att den är "over-the-top" för det mesta)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...