Johankan Postad 23 mars 2011 Postad 23 mars 2011 Tänkte köpa en dator i delar och skruva ihop. Kommer att användas för redigering av film, främst HDV-material i första hand och jag använder Sony Vegas + annat smått och gott. Någon som har några synpunkter så är ni välkomna =) Moderbord: Asus P8P67 DELUXE REV B3 SSD: 250GB SSD Intel 510 HD: 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 Professor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz Grafik: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB OS: Windows 7 Professional 64-bit Engelsk OEM, SP1 + annat löst http://www.inet.se/kundvagn/visa/310946/voodoo 0 Citera
tomgrejs Postad 23 mars 2011 Postad 23 mars 2011 ser väl schysst ut. ungefär det jag skulle köpt om jag var ute efter en ny pc. dock hade jag valt en blu-ray brännare istället, en mindre ssd, då de känns lite oprisvärda än, ett 850w+ nätagg. för att driva allt det där, 16 gb ramminne och möjligen en i7 processor om det finns privärda. och skaffat adobes cs5 istället för sony vegas. :) 0 Citera
Johankan Postad 24 mars 2011 Författare Postad 24 mars 2011 Tänkvärt!! Bluray får bli sedan, för de kostar lite för mycket ännu. Har inget omedelbart behov. Problemet med SSD är att jag inte hittade någon SATA 6,0 för den i klassen 160 GB (kollade bara Intel i o f s) utan "bara" 3.0... Får nog ompröva ssd-n kanske. Den är djäkligt dyr alltså.. grrr. Adobe, ja bättre, men jag är (tyvärr) inkörd på Vegas och behöver slutföra ett par projekt i det så det får jag leva med ett par år till, tills jag växer upp och skaffar riktiga grejor. =) 16 GB ram säger du.. ja, det låter lockande. =) Tackar för synpunkterna!! Johan 0 Citera
StenR Postad 25 mars 2011 Postad 25 mars 2011 Tänkvärt!! Bluray får bli sedan, för de kostar lite för mycket ännu. Har inget omedelbart behov. För mycket? http://www.webhallen.com/hardvara/104831-lg_intern_blu-ray_brannare_10x-dvd_brannare_16x_bh10ls30_bulk-svart 0 Citera
Peus Postad 25 mars 2011 Postad 25 mars 2011 Tomgrejs: Ang nätagg. Jag förstår inte varför du rekommenderar ett agg på så mycket som 850w, var får du de siffrorna från. Jag skulle säga att 650w är rätt mycket mer än vad som behövs för att driva komponenterna i listan, det skulle nog t.o.m. kunna funka ett tag på ett nätagg med 230w. Jag hade nog själv köpt ett bra agg på lite drygt 400w om jag viste med mig att jag inte skulle uppgradera systemet med fler hårddiskar och tyngre grafikkort m.m. Ett exempel, kolla Sweclockers test för ett system med följande: Intel Core i7 2600K klockad till nära 5 Ghz Nvidia Geforce GTX 580 6 GB Ram i 1 600 MHz WD Velociraptor på 600 GB (drar mer än både SSDn tillsammans med 7,200 disken i Johankans exempel) Detta system drar under maxbelastning på processorn (grafikkort ej inblandat), ca 250w. http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k/20#pagehead Här är ett annat exempel med stress på grafikkortet: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/21#pagehead Dock bör man aldrig ligga just på gränsen men att rekommendera helt galna siffror är ju lite att gå åt fel håll kanske. Mvh /Pontus w 0 Citera
Johankan Postad 25 mars 2011 Författare Postad 25 mars 2011 Japp, Peus, 650 räcker, särskilt med bara ett grafikkort. Men det är bra tänkt av tomgrejs också att man nog gärna plockar på diskar, grafik och annat jox efterhand. Men jag håller mig till 650 så länge. StenR, japp för mycket i dagsläget. Det är inte det att den du rekommenderade inte är prisvärd men jag har helt enkelt inga planer på BluRay närmaste året så jag avvaktar. Men tackar för tipset ändå. Johan 0 Citera
Johankan Postad 25 mars 2011 Författare Postad 25 mars 2011 Någon som vet något om man behöver videokort av något slag? Säkert en dumstrutfråga, men om jag ska redigera och vill "see what u get" direkt vid redigeringen, vad ska man göra då. Räcker det med ovanstående grafikkort och att försöka kalibrera bildskärmen så gott det går, eller ska man som videoredigerare tänka lite längre?? 0 Citera
Peus Postad 26 mars 2011 Postad 26 mars 2011 Ang ”videokort” så skulle jag säga att du når väldigt långt utan dedikerade kort och referensmonitorer och det speciellt om du kör t.ex. Vegas och inte jobbar riktigt professionellt d.v.s. heltid med välbetalad projekt och inte ens då är det i dag egentligen försvarbart att hålla på att tjafsa med referensmonitorer om du inte skall specificera dig på färgkorrigering. I avseendet färgkorrigering mot andra medier än film d.v.s. digitala eller analoga filmkopior för bio, och även tryck, så är färgkorrigering ett väldigt svårt vågspel då alla datorer, Tv-apparater, projektorer, DVD-spelare etc levererar olika slags bild med diverse olika inställningar och funktioner hit och dit samt för att inte snacka om skillnaden mellan plasmor, ldc, lcd med LED belysning, dlp-projektorer mot LCD-projektorer och CRT burkar m.m. Mitt råd är att du skaffar dig en bra LCD-skärm med någon annan panel än TN. Den här skärmen skall tydligen vara ett kap: http://www.dustin.se/pd_5010562239.aspx För att få en riktigt bra uppfattning skulle jag därtill rekommendera att du kombinerar den bra skärmen med några sämre skärmar och en eller ett par Tv-apparater anslutna till grafikkortet, gärna TV-apparater som bygger på olika teknik eller har stor skillnad i bildkvalité och ålder etc. Ju fler olika monitorer du har tillgång till ju bättre allmän uppfattning om kvalitén får du. Förslagsvis ansluter du dessa källor via en receiver så att du slipper hålla på och byta kablar hela tiden. Eftersom grafikkortet även det ger en viss påverkan på bilden kan det även vara en idé att ha ett par extra datorer på vilka du spelar upp bildmaterial. En bra skärm och många olika testmonitorer helt enkelt. Lycka till och mvh /Pontus w 0 Citera
GutteG Postad 26 mars 2011 Postad 26 mars 2011 Till Adobe Premiere CS5 är det GeForce GTX som ger en extra boost. Adobe har en lista på certifierade kort, men de flesta med mer minne än 768MB går att få att fungera (sök i forumet om det skulle vara aktuellt). Till andra program spelar det mindre roll vad det är för kort. Behöver du inte datorn omedelbart kan det vara värt att vänta ett litet tag. Det kommer visserligen alltid bättre prylar, men 6GB/s SSD har precis lanserats och börjar dyka upp och lär sjunka i pris. Planerar du inte att överklocka processorn skulle jag välja ett H67-moderkort, eftersom att du då kan utnyttja processorns inbyggda grafikkort för att komprimera h.264-video. P67-korten kan inte komma åt det. Z68-kort som både kan överklocka och använda processorgrafiken släpps i april. LucidLogix Virtu verkar intressant för att kunna växla mellan grafiklösningarna. Snåla inte på nätagget, gör en snabb beräkning på: psu-calculator. Ta hänsyn till att den blir sämre med tiden. Mycket minne är också alltid trevligt. 0 Citera
Max_H Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Jag skulle personligen inte överklocka en CS5-burk med GPU-acceleration. Det är som att be om trubbel, det är extremt mycket information som ska skickas fram och åter via pci-bussen... //Max 0 Citera
StenR Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Jag skulle personligen inte överklocka en CS5-burk med GPU-acceleration. Det är som att be om trubbel, det är extremt mycket information som ska skickas fram och åter via pci-bussen... //Max Menar du att du inte alls rekommenderar 2500K/2600K för system med diskret grafikkort? I princip alla kommer ju att vilja överklocka sina SandyBridge-system... 0 Citera
StenR Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Till Adobe Premiere CS5 är det GeForce GTX som ger en extra boost. Adobe har en lista på certifierade kort, men de flesta med mer minne än 768MB går att få att fungera (sök i forumet om det skulle vara aktuellt). Till andra program spelar det mindre roll vad det är för kort. GTX285 och GTX470 är certiferade med CS5, men de korten är tagna ur produktion redan! Adobes tajming med NVidia är inte den allra bästa... 0 Citera
Max_H Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 GTX285 och GTX470 är certiferade med CS5, men de korten är tagna ur produktion redan! Adobes tajming med NVidia är inte den allra bästa... Vet... workin' on it... Ska kolla med killen som programmerar CUDA-delen vad han säger om överklockning (lite lagom inofficiellt sådär..). /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.