thidan Postad 20 mars 2011 Postad 20 mars 2011 Hej! Jag köpte en videokamera för nåt år sedan och nu tänkte jag lära mig på riktigt hur jag ska använda den rätt. Jag har filmat litegrann och ibland tycker jag att det blir ok och ibland går det åt skogen. Ofta kan jag tycka att filmerna ser bra ut när jag kollar på dem men när jag sen laddar upp på youtube blir det askass bild. Jag kan ingenting om storlek, filformat, kvalite, upplösning osv. Jag har en Toshiba Camileo H20. Det kanske är en skitkamera, jag har ingen aning. Iaf så kan jag välja mellan HD(720p), WVGA 60, VGA, QVGA och HD(1080p). Vad är skillnaden på dem? Här är en video jag spelade in igår(jag dansar linedance hehe): http://www.youtube.com/watch?v=vhUav_Cfvx4 Bilden är lite pixlig, fyrkanter. Här är ett annat klipp av mig: http://www.youtube.com/watch?v=EKUqBigFYTE&feature=BF&list=UL34ahqkk6Xkk&index=4 Där blir det svarta kanter på sidorna. Vad beror det på? Jag ve inte vilket, men nån av dem där..HD, WVGA osv är det som det blir svarta kanter på. Hur gör jag för att få bästa kvalitén? 0 Citera
ronnylov Postad 24 mars 2011 Postad 24 mars 2011 YouTube komprimerar ganska hårt för att spara bandbredd på sina uppkopplingar. Då blir det sämre kvalitet om det är mycket rörelser i bilden (t.ex. handhållen kamera som åker runt hela tiden) men däremot om man filmat med stativ på något som inte rör sig så mycket kan det bli bättre. Du kanske kan be någon filma på dig istället för att filma dig själv. Det blir svarta kanter på YouTube om filmen inte är i 16:9 format. Antagligen hade du ställt kameran på 4:3 i det fallet. Då vill man ju inte att bilden ska bli utsträckt och få fel proportioner, eller att delar av bilden måste klippas bort så därför minskar man ner storleken så att hela bilden syns inuti YouTube-rektangeln. Jag kollade snabbt på specifikationerna och det verkar som 1080p är det läge som kör högsta kvaliteten eftersom de anger att man får plats med 15 minuter på 1 GB jämfört med 30 minuter för 720p. Det tyder på att man får mer "datahastighet i föhållande till upplösningen" om man kör 1080p så kör på det läget. WVGA verkar också vara ett intressant läge om då det hade dubbla bildfrekvensen men det är inget man har nytta av på YouTube. Sedan så försök skicka upp med så bra kvalitet som möjligt till YouTube. Har du filmat med 1080p så skicka också upp det till YouTube med 1080p, helst utan att komprimera ner det. Men YouTube har nog någon begränsning på filstorlek och då måste man kanske komprimera innan man skickar upp filmen men se i så fall till att använda så bra kvalitet som möjligt, förslagsvis använder du x264 till det. 0 Citera
AndTuts Postad 8 april 2011 Postad 8 april 2011 Jag får även sämre kvalité med min EOS 550D. Men så länge du inte är partner får du ju inte allt perfekt, men bästa kvalité får du med 1080p. Men kom ihåg att om du redigerar filmen, så måste du exportera HD för att det skall bli bra. Sök på YouTube om hur man gör. Hoppas att det hjälpte! /Erik 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.