Gå till innehåll

kort skärpedjup...


miss piggy

Recommended Posts

Hur gör man för att få ett så kort skärpedjup som möjligt då det är ganska ljust? (dagljus eller mycket konstgjord belysning)?

 

Har hört att man kan sätta blåfilter på belysningen inomhus och exponera som dagljus? Hur funkar de i praktiken? Tips på andra sätt att sänka skärpedjupet?

 

(Jag använder en Beta SP)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej miss piggy.

Eftersom du använder en beta-kamera så finns det ett enkelt sätt att fixa till ett kort skärpedjup. I fronten på kameran snett ovanför optikinfästningen, finns det ett filterhjul. Där har du 3 (kanske 4) lägen att välja på. Ett läge heter 5600K-ND (eller något liknande), det är ett inbyggt gråfilter som tar 3 (?) bländarsteg. Gråfilter begränsar bara ljusinsläppet, det påverkar inte några färger. ND = Neutral Density.

Det finns 2 andra lägen där ochså, 5600K, som används till filmning i dagsljus, och ett 3200K, som är för konstljus (typ halogen).

 

Angående din fråga om filter på lampor, javisst funkar det. Finns filter att köpa på rulle, bara klippa till så stor bit man behöver, och sätta fast på lampans barndoor, med en klädnypa i trä, klädnypor i plast lär ju inte bli inte så gamla =), ett enkelt sätt att göra om konstljus till dagsljus. Ett tips om man nu vill köpa filter på rulle, köp det tunnaste filtret (ex.80C), genom att vika det dubbelt en (80B) eller två gånger (80A) så har man tre olika filter på samma rulle.

Dessa filter används när man har blandljus, dvs dagsljus från fönster och vill lätta upp med halogenbelysning som har en betydligt lägre färgtemperatur.

Rullarna finns i alla tänkbara filterfärger, men även som rena effektfilter.

Oj detta blev lite långt kanske, och sen så var ju mitt första inlägg på detta eminenta forum. :)

 

Mvh Fotohasse

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Hej!

 

Jag skulle vilja köpa en DV kamera som är lite halvproffsig och har lånat pengar från släkt och vänner..Den ska inte kosta mer än 70-80 tusen...

Vilken typ rekomenderar ni..Filmen skulle sedan visas på biografer i utlandet..nämligen i mellanöstern...tack för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men en kamera som jag kollade på panasonics hemsida verkar vara i den prisklass och inom det funktionsområde du ska använda den till, nämligen film. Den heter Panasonic AJ-HDC27F och kostade på panasonics internationella sida ca 66000$ och var utrustad med både HD och variabel frame-rate. Förmodligen kan du hitta den billigare någon annan stans. Har själv ingen erfarenhet av kameran men många brukar ju hylla panasonics teknik för att få bilden att mer likna film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Mattsand.

 

Jag ser på ditt mkt uttömliga svar att du undrar över min intelligens.

 

Jag är ungefär lika smart som jag ser ut på min Avatar. Plus eller minus några centimeter. Därför måste ni svara mer tydligt/grundläggande - om ni orkar...

 

Vad jag fiskade efter var hur mkt belysning krävs för att påverka bländaren så man får kort skärpeljup mha ND-filter UTAN att det blir en kornig eller släpig bild (eller vilka bieffekter det nu blir med dåligt ljus).

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ljudfjollan]Jag ser på ditt mkt uttömliga svar att du undrar över min intelligens.[/citat]

nej då, sorry. det var bara det att tråden började med förutsättningen att det finns mycket ljus, typ dagsljus. har du lite ljus får du ju stor bländare = kort skärpedjup ändå och behöver alltså inte nd.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...