Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Om man ska spela in en musikvideo och vill få 100 % synk på materialet. Ska man då ställa in kamerans ljudinställning på 44100khz? För vad jag förstår är ljudet på en cd-skiva på 44100khz?

Ska det då vara denna inställning även i redigeringen?

Jag har tidigare fått en aning osynk och då har kameran stått på 48000khz.

Tacksam för svar.

/Göteborgarn

Postad

Osynk kan också bero på att klockfrekvensen i CD-spelare kan vara olika. Prova att exempelvis spela in mot en mp3-spelare och se om det gör någon skillnad.

Så blev det för oss i alla fall!

Postad

Kamerans ljudinställning bör inte spela någon direkt roll, eftersom du lägger på ljudet i efterhand? Oftast är det att kamerans interna klocka/tidskod är den som drar sig unde rlängre tagningar. Om du vill ha absolut dödssync så bör du spela upp ljudet från en maskin som klarar av tidskod och sen skicka tidskoden till kameran så att du kan få sync på frame-nivå, så att säga.

Postad

Tack för svaren.

Så om jag alltså spelar in i 48000khz (kamera JVC HDV GY-101), redigerar i 48000khz (premiere pro cs 3), men lägger in musiken från en CD 44100khz, så får jag alltså ändå synk i det hela?

Det är ju fantastiskt.

/Göteborgarn

Postad
Ett bra editeringprogram ska själv kunna konvertera om filer mellan olika upplösningar utan tidsskillnad. Vad använder du?

Jag redigerar i Premiere pro cs 3. Även ljudet läggs på i detta program och tankas ut därifrån.

Ljudet är taget från en CD.

Tidigare har jag faktiskt fått en subtil osynk i det hela, då jag också tagit för givet att programmet själv konverterar om ljudspåret.

Jag undrar helt enkelt om detta är det bästa sätt att göra det på om man gör en seriös produktion som ska vidare till en digibeta och till TV.

Postad

Måste säga att jag inte riktigt förstår problemet...

Vad jag förstått så tar du in ljudet via en CD-skiva? Är syncfelet verkligen så stort att det syns när man knuffar omkring enskilda klipp, eller är det bara en live-video du gjort med en statisk kamera i entagning & inget annat?

Postad

Spela in playback ljudet också som guidespår, och synka mot det. Är det spiksynk mot guiden men ändå osynk så har du väl "sjungit i osynk" och får flytta bilden.

• 2 månader senare...
Postad

För det första - låter CD-ljudet "lite snabbt" i ett projekt med 48kHz samplingsfrekvens så kan det bero på att din mjukvara spelar upp 44,1kHz-ljudet i ~108,9% hastighet (44,1/48 = ~1,089). Om du är bombsäker på att din ljudfil är 44,1kHz och att ditt videoprojekt är i 48kHz så rekommenderar jag att konvertera ljudfilen innan du importerar den. På så sätt kan du vara säker på att ditt ljud är rätt. Och är ljudet långsamt gäller samma sak fast omvänt (och med 91,9% hastighet).

Sen kan du ju också få lite (väldigt lite) osynk om du står långt bort från ljudkällan. Står du 300 meter bort från en trummis kommer ljudet fångat med kameran att vara ca 1 sekund efter. Visst är det ett extremfall, men 10ms (alltså 3 meter) kan kännas... särskilt på trummor! Låt ögonen guida dig!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...