Gå till innehåll

Kortfilm - Telefonen


Kullberg

Recommended Posts

Jag och en kompis fick en rolig idé och spelade in en liten kortfilm på veckoslutet.

 

Historien är nästintill oförstålig för utomstående, vi är mera intresserade vad ni tycker om kameraarbete och bilden samt redigeringen.

Vi vet att det är väldigt mörkt i slutet och att det är svårt att se vad som händer.

 

Konstruktiv kritik uppskattas!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

fin film.

konstruktivt om kameran och klippningen:

 

ganska snabbt blir helbilden i tv-rummet tråkig och jag hade gärna velat se reaktionen på killen när han får samtalet, så mer närbilder på honom. bra med närbild på kartan. sen som sagt, en likadan fast på honom, så man får se vad han tänker och tycker när han ser kartan.

ta bort faden över till fjädern. :)

gåbilderna ute i skogen blir också lite tråkiga, kolla över bildkompostion och lär er lite om det. http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)

Jag är heller inte så förtjust i att man blandar handkamera med stativ. stativbilderna blir direkt så mycket tråkigare.

men bilden på huset när han står i förgrunden är riktigt fin. lika så bilderna ikring huset.

klippningen överlag är bra tycker jag. det är inte för segt eller för långa klipp. kanske att ni kan klippa bort vissa bilder som käns överflödiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

fin film.

konstruktivt om kameran och klippningen:

 

ganska snabbt blir helbilden i tv-rummet tråkig och jag hade gärna velat se reaktionen på killen när han får samtalet, så mer närbilder på honom. bra med närbild på kartan. sen som sagt, en likadan fast på honom, så man får se vad han tänker och tycker när han ser kartan.

ta bort faden över till fjädern. :)

gåbilderna ute i skogen blir också lite tråkiga, kolla över bildkompostion och lär er lite om det. http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)

Jag är heller inte så förtjust i att man blandar handkamera med stativ. stativbilderna blir direkt så mycket tråkigare.

men bilden på huset när han står i förgrunden är riktigt fin. lika så bilderna ikring huset.

klippningen överlag är bra tycker jag. det är inte för segt eller för långa klipp. kanske att ni kan klippa bort vissa bilder som käns överflödiga.

 

Stort tack för att du tog dig tid att se igenom och för kritiken! Vi ska ta till oss och lära!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! Vi använder en canon 550d och redigerar materialet i Sony vegas PRO 10.

 

Snyggt gjort!

 

Angående tagningar, jag undrar hur ni gjorde när ni filmade från olika vinklar med en kamera? Filmade ni några sekunder från en vinkel och sedan göra en ny tagning från en annan vinkel? För i inledningscenen med vardagsrummet hade ni ju ca 4 olika vinklar...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt gjort!

 

Angående tagningar, jag undrar hur ni gjorde när ni filmade från olika vinklar med en kamera? Filmade ni några sekunder från en vinkel och sedan göra en ny tagning från en annan vinkel? För i inledningscenen med vardagsrummet hade ni ju ca 4 olika vinklar...?

 

Tack!

 

Om jag förstod din fråga rätt, så filmade vi från en vinkel och gick vidare till nästa och tog nästa scen därifrån. Alltså använde vi en kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga till.

Angående scenen där huvudpersonen blir uppringd; hur gjorde ni med telefonsamtalet? Spelade ni in den andra rösten separat och la till den i "efterarbetet"? För jag har tänkt göra en egen film, och några av scenerna innehåller telefonsamtal...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har rätt, vi använde audacity ett gratis program för ljudredigering.

 

Sen spelade vi in replikerna på datorn och använde deras equalizer för att förställa rösten och få den låta som om den kom från en telefon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...