Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med en dokumentär om Japan där alla intervjuerna och lite annat är filmat i HD. Men...sedan har jag också mycket övrigt material som jag har filmat under tre år i Japan när jag bodde där, och allt det är filmat i SD (NTSC).

Frågan är nu om den färdiga produkten skall vara;

1: HD, och när jag lägger in gammalt SD-material så måste jag förstora upp det och använda softfilter och annat för att det skall gå att använda.

2: Gammalt "hederligt" 4:3 format. Inga (större) problem med SD-klippen och HD-materialet går att beskära.

3: Struntar i SD-materialet och använder mig bara av det senaste jag spelat in med HD.

Några tankar? Kanske varit i samma situation och hittade en bra lösning?

Postad

Har faktiskt varit i samma situation, men där var HD materialet filmat av mig, och DV materialet filmat av någon med mindre stadiga händer och bristande vitbalanserings-vana, så valet att skrota allt icke-HD material var ganska enkelt.

Var även för ett bra tag sen med om att kameramannen råkat spela in på DV istället för HD, och med en nära deadline där HD var krav tog vi en chansning på Magic Bullet Instant HD

http://www.redgiantsoftware.com/products/all/magic-bullet-instant-hd/

Fungerade över förväntan med uppskalning till 720, och då var det version 1.0. Nu är tydligen 1.2 ute, så kan bara anta att den är ännu bättre.

Sen kan du ju alltid köra på ditt HD material endast, om du känner att du har tillräckligt- Men det är ju synd om man missar massa.

En sak jag aldrig skulle gjort idag är att skala ner det till DV. Däremot om du skalar upp DV materialet kan du ju fortfarande spara ut en DV-kopia om det skulle se för hemskt ut, så har du inte förlorat något på att försöka.

Postad

'Instand HD' kan vara exakt vad jag behöver. Skall tanka ner trial-versionen senare och prova hur det blir. Tackar för tipset!

Det hade varit bäst förstås att bara använda det senaste HD materialet men det skulle ge en fattigare, tråkigare slutprodukt.

Postad
Jag har nu testat 'Instant HD' och kan konstatera att det inte var någon mirakelmedicin. Det såg t.o.m. lite sämre ut än vad jag själv testat mig fram till med olika filter i Final Cut.

Ja, beror en hel del på originalkvalitén på DV-materialet. Låter däremot inte som om du får till det riktigt rätt.

Postad
DV-materialet är filmat med en Canon GL2 (MV2 i Europa?) och den var väl ganska hyfsat för sin tid. Jag följde instruktioner som jag hittade på nätet (http://www.lafcpug.org/reviews/review_instant_hd.html) men ändrade 'Sequence Settings' till vad jag har; 1920 x 1080 och 25p.

Det är en fyra år gammal recension. Har du sett den här?

http://cache.redgiantsoftware.com/_assets/uploads/file/community-tutorial/instant_HD_GettingStarted.mov

Postad

Resultatet på uppblåsta bilder blir nästan aldrig så bra som man hoppas hur många plug-ins man än använder.

Några frågor.

1. Hur skall filmen levereras, skall den postas på internet så kanske 720 25p är en medelväg att gå. Förminska 1080 25p materialet och förstora SD materialet.

2. Hur har du gått till väga med interlace problematiken på SD materialet? Som jag förstår så ör kameran ha möjlighet att spela in progressivt men är materialet i P?

Om så är fallet så kan ändå DV formatet strula till det för plug-inen då det lagras interlace hur som helst. För som jag förstår kan man inte förstora interlace material med gott resultat med instant hd.

3. Du blandar ju därtill två olika frame rates d.v.s. 25 och 30 (ev 24 om nu kameran har 24p mode), detta kan även det i värsta fall ställa till problem. Jag vet iofs att det skall finnas plug-ins som är mer avancerade än instant hd som tar vara på rörelseinformation på ett annat sätt. Tror 2d3 har något program för dylikt, dock misstänker jag att det går loss på enorma belopp, och då snackar vi tio tusentals kronor eller mer. Dock säkert värt att kolla närmare på någon minut då jag inte har stenkoll.

Hur som helst, du kanske kan skriva ut förutsättningarna för SD videon här. Interlace, frame rate etc så kanske vi kan hjälpa.

Mvh /Pontus w

Postad

Med SD-materialet förhåller det sig så här. Det är en salig blandning av allt som var möjligt :) Interlaced, progressivt, 3:2 och widescreen. Fast varken progressivt eller widescreen var "äkta" om jag kommer ihåg rätt, och den progressiva varianten var väl 26p? Men...det mesta är filmat i 3:2 och interlaced. Jag deinterlacade allt innan jag provade Instant HD, som man skulle göra enligt instruktionerna.

Jag skall försöka få ut filmen på alla sätt som är möjliga, men jag skulle tro att den största biten kommer att vara nedladdning från nätet.

När jag förstorar bilderna och använder lite olika filter, så är det lite av en smaksak om slutresultatet är bra eller inte. Det blir väldigt oskarpt och mjukt, lite drömskt. Drömmen om Japan i kontrast med den hårda, skarpa verkligheten i intervjuerna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...