knatte Postad 19 februari 2011 Postad 19 februari 2011 Hejsan! Någon som vet om man kan räta upp en lätt sned horisont i Adobe Premiere 9.0 ?? Upptäckte att jag lyckades filma horisonten lätt sned när jag åkte långfärdsskridskor igår. Det ser ju för jävligt ut med andra ord..... Finns det någon möjlighet/finess att räta upp denna horisont i detta program eller om det finns något annat program som inte är dyrt som gör jobbet?? Satt och pillade i programmet förut och hittade inget som kunde hjälpa mig. Det är ju filmat med GoPro upplösningen 1920×1080 om det skulle påverka:) 0 Citera
Ivve Postad 19 februari 2011 Postad 19 februari 2011 Det kan du alltid, sen beros det ju på hur sned horisontlinjen är. Med tanke på att du spelat in i full HD känns det som du har råd att zooma in lite i bilden och sen rotera den tills du är nöjd. (jag är medveten om att du kommer förlora lite bildkvalite, men som sagt, det låter som att du har råd med det) 0 Citera
knatte Postad 20 februari 2011 Författare Postad 20 februari 2011 Det kan du alltid, sen beros det ju på hur sned horisontlinjen är. Med tanke på att du spelat in i full HD känns det som du har råd att zooma in lite i bilden och sen rotera den tills du är nöjd. (jag är medveten om att du kommer förlora lite bildkvalite, men som sagt, det låter som att du har råd med det) Jag var ju inne och försökte klura ut hur man skulle göra detta i Adobe premiere, men förstod inte vilka kommando som skulle behövas... Kan du göra en enkel "steg för steg guide" för vilka menyer/kommando som jag skall använda för att rotera bilden?? Gärna någon skärmdump eller så. För läste hjälp-avsnittet och blev ärligt talat inte klok på hur man skall göra för att rotera bilden. Trodde det skulle vara någon lokartad funktionen som rotera bild i PS. Men så verkade det inte fungera.. 0 Citera
Max_H Postad 20 februari 2011 Postad 20 februari 2011 Google: http://help.adobe.com/en_US/PremiereElements/8.0/Win/Using/WS09e4b3c48f3a79fc19b622510385d4355c-7da8.html Har bara engelsk i min burk, men där är det: Markera klippet > Gå till Edit "tabben" > Edit Effect > Motion > Rotate. //M 0 Citera
knatte Postad 21 februari 2011 Författare Postad 21 februari 2011 Jag kanske skall förtydliga min fråga lite. Om jag lyckas rotera filmen några grader, så uppstår ju problemet när jag skall beskära bilden och ta bort de svarta partierna.. Beskärningspunkterna är ju parallella mot den sneda bilden och inte lodrätta som jag behöver ha, för att få en bild som är fyrkantig mm. Dvs jag vill ju justera beskärningsverktyget precis som man gör i PS för att få en fyrkantig och rak film. Kanske luddigt formulerat, men ser på bilden så ser man den vita fyrkanten utanför filmen, som är lika sned som bilden. Jag vill ju ha vita fyrkanten parallell/vågrätt med fönsterytan 0 Citera
StenR Postad 21 februari 2011 Postad 21 februari 2011 Du måste väl zooma in lite i bilden också om du har roterat den. 0 Citera
knatte Postad 22 februari 2011 Författare Postad 22 februari 2011 Du måste väl zooma in lite i bilden också om du har roterat den. Visst har jag zoomat in, men bilden krymper ju bara i samma riktning.. Om jag beskär bilden så blir den bara mindre och mindre i samma skeva riktning. ( Inte alls samma logik som i övriga Photoshop program) Dvs även om jag zoomar in så kan jag bara zooma på det sneda sättet och jag lyckas inte ändra på den vita fyrkanten så att jag kan beskära som jag vill. Mitt problem som jag ser det är att jag vill rotera "vita beskärnningsramen till vågrätt läge, för att sedan beskära bilden.. Fattar inte varför logiken i Adobe premiere element är milsvidd skillnad mot alla andra Adobe program?? 0 Citera
Jonsson Postad 24 februari 2011 Postad 24 februari 2011 Tänk inte "Beskära", tänk "Zooma in". Du zoomar bara in tills de svarta kanterna försvunnit ur bild. MVH / Jonsson 1 Citera
knatte Postad 25 februari 2011 Författare Postad 25 februari 2011 Tänk inte "Beskära", tänk "Zooma in". Du zoomar bara in tills de svarta kanterna försvunnit ur bild. MVH / Jonsson Jo, jag börjar förstå att det fungerar så... Inte samma logik som på övriga Adobe fotoprogram. Tackar för att du bekräftade min misstanke :=) 0 Citera
Max_H Postad 25 februari 2011 Postad 25 februari 2011 Du får tänka på att video använder en "fast" upplösning. Beskär du ett foto minskar du fotografiets storlek... Behåller du samma storlek på bilden i Photoshop får du samma syndrom där. Photoshop Elements har däremot en funktion som sköter rubbet per automatik. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.