Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Det är så att frugan har en egen digital camcorder från samsung. Den är okej men med stora brister och eftersom jag inte har pengar till att köpa en egen filmkamera så undrade jag ifall denna kan anses vara tillräckligt bra för seriösa intervjuer, kortfilmer mm.

Först och främst sorten:

Det är en Samsung (HMX-H100) Full-HD Digital Camcorder

http://www.reviewsbuzz.com/2009/09/07/samsung-hmx-h100-full-hd-camcorder/2864-product-review.html

Anledningen till att ett stycke av titeln är i parantes är för att den biten står inte på min kamera. Det enda jag hittar som titel på min kamera är faktiskt samsung full hd 1080 digital camcorder. Men den på nätet vars bild finns på den ovangivna länken är precis likadan som min kamera i utseende.

Den brister i ljud, ett jobbigt brus-ljud finns med i inspelningarna, om man råkar röra på kameran så kan den automatiskt hamna i okontrast eller även bli totalt suddig bild på grund av dess automatiska koncentrering. I övrigt så är den helt katastrofal och patetisk i mörker, och det kan vara så att det bara är lite mörkt... ändå syns nada.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Hur illa däran är jag med detta verktyg?

Många vänliga hälsningar

Postad

Lite googlande ger att H100 varken har mikingång eller tillbehörssko och dålig bild i svagt ljus men å andra sidan har den mölighet till manuell instllning av slutare, bländare och fokus och ger säkert jättebra bild i bra ljus. Så, se till att ljuset räcker till (dvs extra ljus inomhus), använd inte automatiken och om det är det minsta bullrigt eller om motivet är långt bort så använd någon extern ljudinspelningsapparat och mik med någgon enkel rigg för att få fast dem på stativet också. allt beror ju på vilka kvalitetskrav du har.

Postad

Jag personligen skulle vilja titta på en intressant film som är inspelad med en mobilkamera framför något ointressant som är filmat med dyraste-finaste utrustningen.

Låt inte det tekniska vara ett hinder. Om du kan göra något seriöst...jag vet faktiskt inte vad du menar med det. Vad ser du som seriöst?

Postad

Tack för era råd och svar. shall do StenR, tack så mycket för all info.

Jag håller självklart med dig men däremot så beror det på, jag menar en mobilinspelad intervju vore ju inte så kul att se. Jag antar väl att jag får till exempel spela in ljud från något externt håll medan jag intervjuar folk...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...