SimonFlack Postad 12 februari 2011 Postad 12 februari 2011 Hej! Jag använder nu en Canon hf s10 men har nyligen skaffat ihop pengar så jag känner att det är dags för en ny kamera! Jag har upp till 20 000kr att använda. Jag har tänkt köpa mig en Canon 7d men måste veta om jag kan få bättre för pengarna. Har ni något tips på en väldigt bra kamera för det priset? 0 Citera
Mega99 Postad 12 februari 2011 Postad 12 februari 2011 Scandinavian Photo har Panasonic GH1 för 4995kr :) Med GH13 hacket är den ju riktigt fin. 0 Citera
SimonFlack Postad 12 februari 2011 Författare Postad 12 februari 2011 Scandinavian Photo har Panasonic GH1 för 4995kr :) Med GH13 hacket är den ju riktigt fin. Okej, tycker du den är bättre än en 7d? :) Ursäkta om det är en dum fråga men vad menar du med GH13 hacket? 0 Citera
Martin Oller Postad 13 februari 2011 Postad 13 februari 2011 Osannolikt att den går att hacka, det är de gamla modellerna som är hackbara (nogrannt utfasat av Panny vid det här laget), be dem i sådana fall om serienr. innan köp. Det har ju inte kommit någon monsteruppföljare till 7D än så visst, det är fortfarande ett skarpt skott. Även om 60D kanske är mer "bang for the buck" för de flesta (rörlig display m.m.). Har du glas redan? Annars är 20k lite knapert... då får du nog satsa på 550D, om du ska ha råd med något sånär objektiv lineup. 0 Citera
StenR Postad 13 februari 2011 Postad 13 februari 2011 7D är väl aldrig fel men ny modell kommer nog relativt snart. GH2 är väl en bra hybrid för de pengarna och mycket bättre än än ohackad GH1. Eller NEX-VG10 som faktiskt är en videokamera. Båda kommer med zoomobjektiv. 0 Citera
SimonFlack Postad 13 februari 2011 Författare Postad 13 februari 2011 Kollade upp lite om NEX-VG10 men får intrycket av att en 7D har lite mer... "film känsla" vet inte om det beror på att NEX filmar i 30 fps eller vad det är... Men jag tror att jag bestämmer mig för en 7D! Men, vilken lins skulle ni rekommendera för att få snygga bilder med starkt djup i sig? En 35mm? 0 Citera
Mega99 Postad 13 februari 2011 Postad 13 februari 2011 Kollade upp lite om NEX-VG10 men får intrycket av att en 7D har lite mer... "film känsla" vet inte om det beror på att NEX filmar i 30 fps eller vad det är... Men jag tror att jag bestämmer mig för en 7D! Men, vilken lins skulle ni rekommendera för att få snygga bilder med starkt djup i sig? En 35mm? Misstaget många gör är ju att blanda ihop 35mm i objektiv med 35mm i film. Olika objektiv ger olika effekt och känsla, men ingen mer filmlik än den andra, det handlar helt enkelt om vilken scen du skjuter och hur du vill att den ska se ut. Jag skulle rekommendera ett vidvinkelobjektiv, 16-24mm, ett porträttobjektiv 50mm och ett teleobjektiv på 85-135. Säger inte zoomobjektiv, utan bara ger ungefärliga siffror. Själv föredrar jag fast optik, men att köra på breda zoomobjektiv sparar ju pengar. Filmkänsla beror på filmaren, inte kameran :) 0 Citera
StenR Postad 13 februari 2011 Postad 13 februari 2011 Kollade upp lite om NEX-VG10 men får intrycket av att en 7D har lite mer... "film känsla" vet inte om det beror på att NEX filmar i 30 fps eller vad det är... Men jag tror att jag bestämmer mig för en 7D! Men, vilken lins skulle ni rekommendera för att få snygga bilder med starkt djup i sig? En 35mm? VG10E (den europeiska versionen) filmar i 25p, men wrappar det på kortet som 50i precis som en del äldre videokameror, fungerar utmärkt i redigeringen. Men det är typiskt Sony att de inte skriver någonstans att det faktiskt är progressiv inspelning, de förstår inte riktigt vilka kunderna är... Bra objektiv med stor bländaröppning är Sigma 30mm/1,4 och Canon 50mm/1,8 eller 1,4. För mer vidvinkel så kan du ju spara till ett Sigma 20mm/1,8 eller skaffa en vidvinkelzoom med bländare 2,8 vilket räcker långt om man bara har ljus så det räcker. 0 Citera
SimonFlack Postad 13 februari 2011 Författare Postad 13 februari 2011 Okej, tack för eran hjälp! Ska kolla upp exakt vilka linser jag behöver och priset för dem. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.