Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För att citera voodoofilms artikel om Filmens struktur: "Inledningen i filmer kallas anslag, och det är här man ska gripa tag om tittarna." Sedan finns det en rad olika regler om vad anslaget ska innehålla, t ex vilka "spelregler" som ska presenteras osv. Vissa är mästerliga för att de följer dem, andra för att de bryter dem, precis som med allt annat inom konst.

Vilka anslag grep tag om ert hjärta?

Kan själv börja med tre stycken.

Att få vara en radioantenn med inbyggd kamera och accelerera ut i universum.. priceless.

The city of lost children:

Allting börjar så vackert: musiken, bilderna, känslan för att sedan totalt vändas upp och ner. Perfekt framställning av en mardröm.

A.I. Artificial Inteligence: Fanns inte på tuben.

Anslag av det längre slaget (cirka 7 min), dock ett extremt välskrivet sådant. Samtidigt som en mycket trovärdig framtidsvision presenteras väcks en rad olika frågor som involverar moral, vetenskap och liv. Allt detta i ett fantastiskt välregisserat litet knyte. Det händer att jag startar filmen bara för att titta på just denna scenen, sen blir det nästan alltid att jag kollar igenom hela filmen, men det är en annan historia.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...