Gå till innehåll

Se upp vad du filmar.


gorse

Recommended Posts

Jag tankte bara namna att det ar god ide att ta reda pa eller atminstone se upp med var man filmar. Sarskillt om man ar i frammande lander, dar spraket inte ar helt trivialt. Andra lander och en sjalv kan ha ganska olika uppfattning om hur allvarligt det ar att filma i vissa miljoer.

 

Jag befinner mig just nu mexico och fick syn pa en ursnygg pelar-rad i marmor, exact likadan som den pelar-entren som blir sonderskjuten i Matrix. Sa, upp med kameran framfor ansiktet och jag bad min fru promenera runt pelarna i lite matrix-stil.

 

Vad jag inte uppmarksammat var att pa andra sidan pelarraden var det ett kopcenter for guld och juveler. Utanfor dorrarna till shoppingcentreet fanns uniformerade soldater bevapnade med pumphagelgevar och AK-45or. De kom farande som raketerer och hade hogljudda och allvarliga synpunkter pa filmandet, samtidigt som de pekade uppfordande med sina bossor. Om inte min fru varit med (som ar mexicanska) hade det varit mycket svart att forklara situationen. Gudskelov nojde de sig med att spola tillbaka bandet och kolla att jag inte hann filma natt. Arnars var det makulering som galde.

 

Gissa om jag blev radd innan det lugnade ner sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, man ser inte vakter i stockholm pa det sattet. Men har i mexico ar det mycket vanligt att man vaktar sina agodelar eller sin affar och det ar inte en sketen securitas utan en storvaxt tuffing som inte snackar, och de har stora bossor och skottsaker vast. Likadant utanfor banker eller om man ser en vardetransport. I exlusiva varuhus har de dock putande armanikostymer och horsnacka istallet. Jag garvade nar jag forst sag dem, for de ser precis ut som Mr Smith i matrix eller kanske grabbarna i MIB.

 

Polisen ar inte heller att leka med. De aker buggliga pickups i stan, med saftblandarna standigt pa, och de star fyra eller fem pa flaket, redo att hoppa ner. MC-poliserna kor HarleyDavidsson.

 

Jobbigast ar Federal, de aker nya svartvita Viktoria och gommer sig med sina bilar bakom buskar eller reklamskyltar. De kallas Perros (hundar) och man stoter pa dem efter landsvagen. Deras barn behover alltid nya skor sa de ar alltid pa hugget (perros). Utlanningar betalar alltid kontant och da far man 50% rabatt. Hittills har jag aldrig haft nagot otalt med polisen.

Mvc-001s.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Det är ju som gjort för värsta actionfilmen där nere då :)[/citat]

 

Tyvärr visade sig vara mer sant än det var sagt. Nu är man tillbaka i ett blåsigt Sverige.

 

Vi hade mycket bagage, typ 8 väskor på 30 kilo styck. Eftersom vi hade max vikt så blev det även max antal kolli och vikt på handbagaget men man fick inte släpa ombord hur mycket som helst i cabinen. Det gick inte flygbolaget med på. Efter totalt kortslutning i huvudet beslöt jag att stoppa videokameran i bagaget för att minska på mängden handbagage och checkade in med minsta möjliga marginal för övervikt.

 

Vad jag inte hade en tanke på var att de röntkar ju bagaget innan de lastar väskorna ombord så tjuvarna hade inga problem att direkt lokalisera var filmkamera och en digitalkamera fanns att hämta. Det var inte ens rörigt i väskan. De gick rakt på målet, så att säga. Tom kameraväska och tomlådan efter digitalkameran låg kvar.

 

Någon ersätting från försäkring utgår naturligtvis inte för sådana värdesaker, men mest grämer jag mig över det som var inspelat i Mexico och hur dum man kan vara som likförbannat stoppade kameraväskan i bagaget, fast jag vet hur korrumperat det är.

 

Nån som har förslag var man gömmer handkassa på hotellrum föresten? Att gömma dem inuti vattenbehållaren på toalettstolen är inte tillräckligt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, förutom stölden så har resan varit otroligt nice. Min svågers kommentar var direkt "De stal den i Mexico, förståss", som om det vore helt normalt (vilket är sant). Vi lär åka många gånger till.

 

Njåja, nu är kameran bokförd i hushållsbudjeten under rubriken "semesterutgifter". Inte så mycket att göra åt förutom att gräma sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som tur är var det inte nån Canon XXLS 3-chippare utan en analog Sony Hi8. Kameran var inte så okristligt dyr. För ett par tusenlappar borde gå att köpa en begagnad annan kamera. Men det finns ju annat att förslösa pengarna på. Frågan är vad man skall köpa?

 

Jag är väl inte så heltänd på att svartmåla ett land jag verkligen älskar. Men min fru pratar ofta om hur bra det är i sverige där myndigheterna inte stjäl. I mexico finner man ofta skyltar i myndihetsinrättningar där det står att personalen inte får ta betalt för att handlägga saker fortare eller låta en gå före i kön. Varje chans som ger möjlighet till extra inkomst utnyttjas. Min svåger pratade länge om tex vägbyggen; Beställaren prospekterar med ett (högt) pris men beställer hos billigaste leverantören och behåller mellanskillnaden i egen ficka. Chefen för leverantören tar pengarna i fickan, och häller cement direkt på marken. Under byggnationen stjäl byggjobbarna hälften av cementen och blandar ut den kvarvarande med sand och stoppar mellanskillnaden i sin ficka. Nästa gång det regnar (under sensommaren) så går naturligtvis vägen sönder och man gör om hela proceduren.

 

När man tankar bilen i mexico går man inte ur bilen utan den hygglige personalen fyller tanken åt en medan man sitter kvar. Problemet är att den hygglige mannen inte startar mätaren från noll, eller han fyller inte hela mängden man betalar för, och behåller mellanskillnaden i egen ficka. Jag blev själv lurad en gång när jag räckte över två tvåhundrasedlar till mack-gubben och plötsligt höll han upp en tvåhundring och en 20-sedel och undrade om jag förväxlade sedlarna. Långt senare insåg jag att han blixtsnabbt bytte ena tvåhundringen mot en 20-sedel.

 

När man handlar i Wallmart måste man kolla växelpengarna så de inte är falska. Min svågers fru har fått falska sedlar av banken. Man kontrollerar genom att kolla om det finns ett blankt band över sedeln. Får man falska sedlar i bankautomaten är det svårt att få rättelse.

 

Förrförre presidenten Salinas de Gortari blev allt rikare och rikare och tillsist försvann han med _hela_ mexicos stadskassa. Han är fortfarande eftersökt. Echevarria, De la Madrid, Zedillo stal också från stadskassan men det är Salinas de Gortari alla fortfarande talar om.

 

Men nu är jag kanske lite sne, så ta inte mitt inlägg alltför allvarligt. Jag älskar verkligen mexico.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...