Jump to content

Språk!

Mattihp

Recommended Posts

Jag trodde aldrig att jag skulle se ett forum där svenskkunskaperna var sämre än på flashback. Inte nog med att detta forum är fullt med särskrivningar (liksom tidningen Monitor som också har svårt för att använda engelska låneord korrekt), folk väljer också de allra konstigaste stavningarna på vanliga ord.

Några exempel: heldre, häldre, hälre (istället för hellre), trädje (WTF?! Istället för tredje) samt vesäntligt istället för väsentligt. E och ä är svårt, verkar det som. Många stockholmare som inte använder ä i tal och därmed inte vet när det skall vara e och när det skall vara ä?

Det är inte farligt om man slarvar lite då och då, men en extra titt när man vet att andra kommer läsa vad man skriver är inte av ondo :)

Jag har noterat det också. Det är många som inte är så bra på engelska heller utan vill ha all hjälp på svenska. Delvis är det väl för att ganska många mycket unga människor håller till här på forumet, men det kan ju också vara så att film drar till sig folk som inte kanske är bäst i klassen i stavning, vad vet jag.

En bra hjälp är faktiskt att använda en webbläsare som påpekar stavfel, jag tror att både Safari och Firefox faktiskt rödmarkerar misstänkta felstavningar.

Samt hopblandning av "de" och "dem" (vilket ger mig eksem).

Ett enkelt tips att få det rätt är att tänka på hur man skriver på engelska (konstigt nog kan nog de flesta engelska bättre än svenska när det kommer till detta).

"De" översätts till "they", och "dem" till "them". Följdaktligen, man skriver ju inte, på engelska: "Them came and watched the strip show". Nä, det låter ju inge vidare. Alltså skriver man INTE: "Dem kom och kollade avklädningsuppvisningen" (uuuhuhu), utan "DE kom..." - "They came..." (ah)

Gör en snabböversättning alltså, och allt löser sig på bästa sätt. :)

Det är därför som jag har principen att inte hjälpa folk som inte ens har försökt att skriva läsliga inlägg. :)

(Dyslexi eller annat modersmål är giltiga ursäkter för att skriva dålig svenska. Men att med flit strunta i stavning, skiljetecken och versalisering är att visa ett enormt förakt för sina tilltänkta läsare.)

En bra hjälp är faktiskt att använda en webbläsare på påpekar stavfel

Muphry's law?

Det är därför som jag har principen att inte hjälpa folk som inte ens har försökt att skriva läsliga inlägg. :)

(Dyslexi eller annat modersmål är giltiga ursäkter för att skriva dålig svenska. Men att med flit strunta i stavning, skiljetecken och versalisering är att visa ett enormt förakt för sina tilltänkta läsare.)

Muphry's law?

;) Men det är faktiskt också god netikett att inte påpeka högst tillfälliga stavfel...

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Precis. Sedan att det inte finns någon vettig anledning att använda dem istället för -ig-varianterna är något helt annat. ;)

Och om ni vill lista vanliga fel så finns det ett ord som jag uppskattar att cirka sju personer i hela landet kan stava till: original. En miljon träffar på felstavningen...