Gå till innehåll

Canon HV30 till Final Cut


Simon.ZTM

Recommended Posts

Hej, jag arbetar i Final Cut pro på en Mac-dator och har nu gjort en kortfilm med min Canon HV30. Nu när jag ska logga materialet så hittar programmet inte kameran även då det på kameran står att den är ansluten.

 

Någon som vet vart problemet ligger? några inställningar man måste ändra?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig men beskriver du lite mer ingående så kanske, eller så kan någon annan, som det är nu är det lite för lite information för att man skall kunna klura ut vari felet ligger.

 

Har du anslutit kameran till Final Cut tidigare?

Funkar det att hitta kameran i iMovie?

Hur har du anslutit kameran, vilken slags kontakt etc?

Hur ser inställningarna på kameran ut?

Vilken version av Final Cut har du?

Vilken version av OSX har du?

Vad för Mac-dator har du?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

HV30 är ökänd, googla så får du en kvartsmiljon trådar om problemet. Testa HDVsplit, även om programmen (premiere, FCP,r, vegas & alla andra) inte hittar kameran så bör den endå vara installerad över Firewire, anledningen till att programmen inte "ser" kameran är en avikelse i Canons 1394 kodning.

 

HDVsplit är det enda som nånsin fungerade för mig i både XP/Vista/Win7, hände att det krånglade ibland ändå, starta om datorn + också testa att ändra från 4:3 till 16:9 in-camera när den är inkopplad till datorn, det brukar alltid funka (don't ask me why).

 

Fungerar inte ovanstående heller; 1. kontrollera Firewire drivrutin/funktionalitet med annan device, 2. ALLRA SIST går du och köper en ny kabel.

 

...krånglar det fortfarande, köp en PC :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag arbetar i Final Cut pro på en Mac-dator och har nu gjort en kortfilm med min Canon HV30. Nu när jag ska logga materialet så hittar programmet inte kameran även då det på kameran står att den är ansluten.

 

Någon som vet vart problemet ligger? några inställningar man måste ändra?

 

Tacksam för svar!

 

Jag hoppas att du använder Firewire-kabel och inte USB...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...