estberg Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Tänkte att det kanke var dags att summera årets ups n' downs. Vilka är era? Årets film: Eternal sunshine of the spotless mind Jim Carrey gör sitt livs roll i en historia som kretsar kring det alla någon gång har varit med om: perioden av ångest och förtvivlan inför att lämna någon man älskar. Men den rymmer också något annat, något ännu vackrare. Ett simpelt faktum: kärleken övervinner allt. I och med Lost In Translation kändes årets bästa film redan avgjord. Och så dyker Kaufman upp med en total knockout. Film blir knappast bättre än såhär. Årets dokumentär: The Corporation Nike har ett schema för sina anställda på syfabrikerna i Asien. Där står det vad de måste klara av tidsmässigt för att få behålla sina jobb. Men det handlar inte om timmar eller minuter. Det handlar om bråkdelar av en sekund… Abbot & Achbars drygt 2 ½ timmar långa epos är en djupdykning i den moderna kapitalismen. Speglingen av storföretagens makt och varumärkenas intrång på våra privatliv är lika jobbig som den är viktig att se och borde, tillsammans med Morgan Spurlocks Super Size Me, helt klart bli obligatorisk i skolundervisningen. Årets skiva: Kanye West – Collage Dropout Debutskivan från megaproducenten Kanye West var ett purfärskt tillskott i den annars ganska stadigt urvattnade genren, med sylvassa texter och lysande beats. Smart hip-hop är tillbaka. Äntligen. Årets spel: Half-Life 2 Långt ifrån perfekt och alldeles för kort. Men jäklar vilket äventyr det är! Och ja, det var värt all väntan. Årets överraskning: Svenssondebattören Jag tror det började med Michael Moore. Eller var det Moodysson. Eller så var det både och. Plötsligt är politik hett på tapeten igen. Underbart! Årets besvikelse: Presidentvalet i USA Samtidigt gör jänkarna det mest kontroversiella valet på 40 år. Mr Bush, med på tok för många irakier och afghaner på sitt samvete, blir trots alla skandaler, filmer och debatter, omvald. Hur i hela friden gick detta till? Årets design: The Ends Den lilla tvåmannabyrån i NY är så sjukt imponerande att man bara vill kasta fram flaggan och ge upp. Årets upplevelse: Resan till Berlin med min vän Marko under början av mars. Vi lyckades pricka in ett hotell mitt i stadens gaymecka, nästan tappa bort varandra på flygplatsen utan telefon, inse att ingen invånare kan ett uns engelska och slutligen lära oss uppskatta Jack Daniel's på någon dryg liten bar en helt vanlig vardagskväll. Att bara kunna släppa studierna för några dagar och dra iväg helt oplanerat är en sann befrielse. Rekommenderas! 0 Quote
Super-åttan Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Årets film: Eternal sunshine of the spotless mind Jim Carrey gör sitt livs roll i en historia som kretsar kring det alla någon gång har varit med om: perioden av ångest och förtvivlan inför att lämna någon man älskar. Men den rymmer också något annat, något ännu vackrare. Ett simpelt faktum: kärleken övervinner allt. I och med Lost In Translation kändes årets bästa film redan avgjord. Och så dyker Kaufman upp med en total knockout. Film blir knappast bättre än såhär. Jag har inte sett den filmen och den är säkert bra men jag har så svårt för Jim Carrey, tycker han är överskattad! Det snackas ju just nu om underskattade skådisar på forumet men här har vi (enligt min mening) en överskattad skådis. 0 Quote
estberg Posted January 6, 2005 Author Posted January 6, 2005 Super-åttan: Han är väl snarare underskattad efter alla de 'mindre lyckade' filmroller han har tackat ja till... Ace Ventura, Liar Liar, osv... 0 Quote
Super-åttan Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 [citat=estberg]Super-åttan: Han är väl snarare underskattad efter alla de 'mindre lyckade' filmroller han har tackat ja till... Ace Ventura, Liar Liar, osv...[/citat] Okej jag ska inte såga filmer jag inte har sett och jag har inte sett alla Carreys filmer, men de jag har sett var riktigt usla. Jag minns att jag tänkte: är detta humor? Han spelade över hela tiden och grimasserade i det oändliga. Ungefär som att dra samma skämt 10 gånger på samma fest för alla som är där. Nej jag varken är eller kommer att bli någon Jim Carrey-fan, han är för töntig och överspelande för mig. 0 Quote
estberg Posted January 6, 2005 Author Posted January 6, 2005 Nej, den slapstickhumor jag har sett Carrey göra är inget som faller en i smaken. Men han kan göra andra, riktigt bra roller också. 0 Quote
Super-åttan Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 [citat=estberg]Nej, den slapstickhumor jag har sett Carrey göra är inget som faller en i smaken. Men han kan göra andra, riktigt bra roller också.[/citat] Okej, jag håller med. Han är nog riktigt bra inom den genren. Ska kanske inte sabla ner honom bara för att jag inte skrattar åt den sortens komik. Ska jag skratta åt amerikanska filmer sätter jag hellre på "Titta vi flyger", "Police Squad" eller något i den stilen. 0 Quote
walfridson Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Såg inte många premiärer 2004, många jag måste fortfarande se :) En jag blev postivit överraskad av var Saw, relativt liten USA-budget men riktigt bra. 0 Quote
TDA Posted January 7, 2005 Posted January 7, 2005 Ok, jag kör en summering jag med: Årets film: Butterfly Effect Har inte sett "Eternal..." än, så därför väljer jag Gruber & Bress lilla pärla. Jag såg denna film med noll förväntningar och har nog inte blivit så glatt överraskad sen jag motvilligt gick och såg Fight Club i tron att det var en kampsportsfilm. Blev ännu gladare när jag såg Directors Cut, denna film är smart, tragisk, vacker...ja, så djävla bra! Årets dokumentär: Fahrenheit 9/11 Den må vara vinklad och brista i sin saklighet men Moores pungspark till dokumentär är en fullträff. Synd bara att häcklandet av Bush inte gav önskat resultat. Årets skiva: "Legacy of blood" Jedi Mind Tricks Ok, här har vi ett gäng galna vita amerikaner, som tror benhårt på Alllah och gör den skitigaste hop-hopen sedan Wu's debutalbum, behöver jag säga mer? Östkust kryddad med bibel/koran citat och allmän sci-fi mumbo-jumbo, köp och njut! Årets överraskning: Debatt om kungahuset Kungen gjorde bort sig i Brunei och republikanerna högg snabbt och hårt. Statsvetare spådde kungahusets undergång och debatten rasade i ankdammen Sverige. Men kanske var detta början till slutet för knugen, 2005 ska tydligen en grupp börja arbeta aktivt för att vända opionen. Inte mig emot. Årets besvikelse: Medias hantering av katastrofen i Sydostasien Snaskiga reportage, korkade frågor och slutsatser samt jakten på syndabockar. Svensk tv och tidnings-journalistik visade sin vanliga inkompetens. Nä, radio var enda alternativet för den som ville ha sakliga och kunniga reportage, tur att vi har Ekot. Årets upplevelse: Julen Med katastrofen i åtanke så ser jag julen och möjligheten att fira med hela min familj som årets upplevelse. Man ska ta vara på den tid som ges. 0 Quote
estberg Posted January 7, 2005 Author Posted January 7, 2005 Intressanta synpunkter TDA! Personligen så känns The Butterfly Effect ganska långt ifrån ESOTSM men den var grymt överasskande! 0 Quote
_nemo_ Posted January 7, 2005 Posted January 7, 2005 Kör väl en lista jag med. Årets film: Lost In Translation Jag vet inte ens varför jag gillar den så mycket, den är bara så bra. Passion of the christ gillade jag också. Årets dokumentär: Fanalysis Ok, jag vet att den inte kan räknas till förra årets dokumentärer, (inte ens till förr förra året :)) Men detta är ändå den bästa dokumentären jag såg förra året. Jag är säkert blind av min dyrkan av Bruce Campbell, men den är väldigt intressant. Sen gillade jag Supersize me och en annan jag glömt namnet på (kameran som sällskap???) Årets DVD:Return of the King Extended edition Men när faaaaan ska dom släppa "Army of Darkness" i en svensk utgåva???? Årets skiva: House of Flying Daggers Soundtracket Jag lyssnar bara på film musik typ och det här är ett guldkorn. Annars gillar jag också The Hives och Norah Jones nya skivor. Årets spel: Battle for middle earth Har inte spelat så mycket förra året, och jag tillhör dom som fortfarande tycker super nintendo är bäst. Årets överraskning: Lost in Translation trodde den skulle vara seg och väldigt tråkig, men tji fick jag . Årets besvikelse: Troy Well, jag hade ju inte så stora förhoppningar iofs, men fan va dålig den blev. 0 Quote
FredrikD Posted January 8, 2005 Posted January 8, 2005 haha, jag kom just på det. Årets absolut sämsta rulle, Starship Troppers 2! Jag gillar verkligen ettan och ändå var tvåan svår att komma igenom. 0 Quote
zebran Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Nu var det evigheter sedan jag skrev här men attityden har förbättras så jag tar tillfället i akt att göra en egen summering av det gångna året. Årets bästa film: Länge såg Sofia Coppolas underbara ”Lost in Translation” ut att bli årets film, men så kom ”The eternal sunshine of the spotless mind”, filmen där Charlie Kaufman äntligen får in den fullträff han förtjänat. Även om jag hade höga förväntningar tog den mig med storm, Jim Carrey gör sitt livs roll och allt lyckas; foto, humorn och regin. En skrämmande, underhållande och helt underbar resa genom det mänskliga sinnet. Årets bästa kortfilm: Bland alla medelmåttiga kortfilmer på årets kortfilmsfestival i Uppsala hittade jag ett guldkorn; ”Ryan”. En animerad dokumentär om den legendariska animatören Ryan Larkins. Ett tragiskt människoöde och en färgsprakande och kreativt animerad liten film. Årets bästa dokumentär: Vid årets upplaga av Göteborgs Filmfestival lyckades jag se Errol Morris nya dokumentär ”The fog of war” som senare belönades med en Oscar. Filmen var en intressant skildring av Amerikas före detta försvarsminister Robert McNamaras liv. Filmen lyckas vara avskalad och objektiv i alla politiska frågor och försöker inte dramatisera utan låter intervjun med McNamara vara filmens nav. Årets största överraskning: På årets filmfestival i Göteborg kom jag också över en annan pärla; ”Detroit”. En lagom pretentiös tysk filmskolfilm inspirerad av filmer som ”Taxi Driver” och ”Fight Club”, om en asocial man i trettioårsåldern som reser genom ett modernt, kyligt tyskland. En härlig ton av sinnesförvirring låg över denna film som damp ner från ingenstans, helt utan förväntningar. En väldigt stark debutfilm med ett väldigt snyggt foto. 0 Quote
trancedanne Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Årets film: Spider - man 2 Ett mästerverk av Sam Raimi som lyckats överträffa precis alla vad han åstadkommit med denna film. Årets dokumentär: - tittar ej på dokumentärer.. Årets skiva: Tiesto - Just be Årets spel: Def Jam NY och Mortal Kombat Decpetion Fighting spel på X-box och ps2, helt underbart. Half Life 2 är överskattat.. Årets överraskning: Att Jay Leno slutar år 2009? haha kom fan inte på något här.. Årets besvikelse: Min praktik i 8 veckor 0 Quote
Jonathan Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Årets film: Eternal Sunshine of the Spotless Mind Årets Dokumentär: hmm, kommer inte på någon. Årets skiva: hmm, jag måste nog tyvärr säga Franz Ferdinand, har inte kommit så mycket nytt bra. Årets spel: God Game, men eftersom inte många av er varit hemma på min och min kompis sida så får jag väl välja Halo 2. Årets överraskning: PIXIES spelade på hultsfred! Årets besvikelse: PIXIES spelade på hultsfred! ... och jag missade det. Årets upplevelse: Pinsang Among 0 Quote
max lauritzen Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Kul att även andra gillade eternal sunshine... . Hade inte så stora förväntningar på den. Men faan va den va bra! rakt igenom! Gillade även garden state och mean creek. 0 Quote
Jonathan Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 [citat=max lauritzen]Kul att även andra gillade eternal sunshine... . Hade inte så stora förväntningar på den. Men faan va den va bra! rakt igenom! Gillade även garden state och mean creek.[/citat] "Eternal Sunshine..." var fantastisk. Angående "Garden State" har jag inte hunnit se den men ska snart göra det. Zach Braff är ju hur skön som helst i "Scrubs". 0 Quote
Knodel Posted January 11, 2005 Posted January 11, 2005 Årets film: Kommisarie knodel och cd skivan. Årets Dokumentär: Ferrenheet 9/12 (Moore's guldkorn!) Årets skiva: Naken Årets spel: Half-Life 2 Årets överraskning: Sällskapsresorna på DVD! Årets besvikelse: Star Wars Trilogy DVD Årets upplevelse: Pissa Among 0 Quote
Recommended Posts