Spiritual_Chaos Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Fick en fråga idag som jag inte riktigt kunde svara på. Kanske att ni kan hjälpa... Det är så att jag enkelt animerat en film i Premiere som i stort sett består av färgerna vitt, svart och rött. Så filmen innehåller alltså inga filmade element. Behövs det då någon ljusättning och online (vet knappt själv vad de uttrycken innebär men ljusättning är väl färgkorrigering/greaderin) av filmen innan man tar ut en okomprimerad master? Eller är det mest för videofilmat material och så? Det vill säga, går det att skippa dessa steg för en animerad film där färgerna ser ut som jag vill ha dem och det inte kommer bli några problem om man drar ut filmen till en digital kopia eller 35mm kopia eller dylikt. 0 Quote
StenR Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Du kan behöva kolla att vit- och svartnivåerna håller sig inom godkända värden om det ska visas på teve. 0 Quote
Peus Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Ja det går att skippa dessa steg vilket det ju även gör med 35mm film och video för den delen. Praxis brukar dock vara att man färgkorrar/ljussätter en gång när själva klippningen är gjord, och detta speciellt om materialet skall printas till film och då i synnerhet om det även skall ut digitala kopior. Dock vill jag helt ovetenskapligt påstå att färgkorr är ovanligare på animerat material från ”amatörer” och i vissa andra fall p.g.a. att programmet i vilket man animerade har verktyg för färgkorr. Möjligheten finns då att redan från början matcha bilder och element etc mot varandra på ett helt annat sätt än det går att göra med filmat material. Mvh /Pontus w 0 Quote
Spiritual_Chaos Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 Tack för svaren. Jo, alla bilder matchar ju varandra då de är färgglada digitalt och så vidare. Så vitt är vitt och svart är svart. Så då är allt lungt och man kan skippa ljusättning/online eller finns det något skumt i stil med "Man måste sänka värdet på svart i mastern för att få det att se bra ut på en 35mm kopia" eller liknande. Dvs något galet jag inte tänkt på. För rent sådär bild-till-bild eller scen-till-scen så ser det ju nu exakt ut som jag vill att det i slutändan ska se ut. 0 Quote
Max_H Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Du kan ju, beroende på till vilket filformat du ska mastra till, råka ut för clamping. Har du mekat alla bilder i Photoshop och haft vitt som RGB 255/255/255 och dessutom haft gradienter så kan du få vitt "tidigare" i skalan än du önskat. Vissa videoformat har vitt redan vid 236/236/236 vilket gör att signalen "klipper". Rött är ju också en lurig färg som "videofärg"... //Max 0 Quote
Spiritual_Chaos Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 Hmm. Ok. men det borde väl gälla även filmat material och liknande? Att de klipper lite högre än absolut vitt? Så kanske inte så mycket att ta i beaktande? Här är en bild från filmen. Som ni ser, helt vitt, helt svart och rött går filmen i. Valde att sänka den röda färgen lite och inte köra helt klart rött då det blöder så i video och ser rätt fult ut. http://img832.imageshack.us/img832/1513/testhe.png Men ja. Så ser bilderna ut i filmen och så ska de se ut. Så då behövs ingen ljussättning och/Eller online innan jag drar ut en master? 0 Quote
Recommended Posts