david- Postad 11 november 2010 Postad 11 november 2010 Hej! Jag tänkte bara publicera en reel med lite arbeten jag gjort under mina första 9 månader inom redigering/digital composing. Eftersom jag fortfarande kallar mig en nybörjare med knappt ett års erfarenhet så är jag väldigt öppen för förslag från er, exempel vad jag bör försöka arbeta med mer som skulle vara coolt, eller ni som har rutin inom branschen kanske kan ge mig tips på vad som är användbart att kunna. Känn er fri att ge kritik, positivt/negativt. OBS: Jag har inte lagt ner nån tid alls på själva reel-filmen eftersom det är min första och inte så viktiga saker i den så den behöver inte kommenteras eftersom jag är medveten om hur slarvigt gjort den är. 0 Citera
bonne Postad 11 november 2010 Postad 11 november 2010 Ett par tips: Lägg ner tid på din reel. Den är alldeles för lång. Jag förstår att du vill visa upp så mycket som möjligt du har gjort men en reel ska va kort och bara ha med det bästa. Högst 1.30 skulle jag säga. Din fulla logga animation behöver inte va med. Det räcker att visa den väldigt snabbt antigen i början eller slutet. Man vill se dina klipp direkt inte ett långt intro. Övergångarna mellan klipp ser väldigt "jag har precis upptäckt coola övergångar som fanns i programmet". Det är ju inte star wars övergångarna men ändå. Bara klipp mellan grejerna. Inget fancy. Alla klipp (speciellt snö klippet ibörjan) är för långa. Tempot blir väldigt lågt. Overall jävligt bra för att bara hållt på i 9 månader. Lite mycket video copilot-y för min smak men det är också förståligt eftersom du är nybörjare. Keep it up! 0 Citera
david- Postad 11 november 2010 Författare Postad 11 november 2010 Ett par tips: Lägg ner tid på din reel. Den är alldeles för lång. Jag förstår att du vill visa upp så mycket som möjligt du har gjort men en reel ska va kort och bara ha med det bästa. Högst 1.30 skulle jag säga. Din fulla logga animation behöver inte va med. Det räcker att visa den väldigt snabbt antigen i början eller slutet. Man vill se dina klipp direkt inte ett långt intro. Övergångarna mellan klipp ser väldigt "jag har precis upptäckt coola övergångar som fanns i programmet". Det är ju inte star wars övergångarna men ändå. Bara klipp mellan grejerna. Inget fancy. Alla klipp (speciellt snö klippet ibörjan) är för långa. Tempot blir väldigt lågt. Overall jävligt bra för att bara hållt på i 9 månader. Lite mycket video copilot-y för min smak men det är också förståligt eftersom du är nybörjare. Keep it up! Tack för kritiken. Dock så var nästan allt på min reel vilket jag sa att jag bara slängde ihop och var medveten om att den var dålig. Men jag ska självklart lägga ner mer tid på den när jag gör en riktig, men jag kände nu att grejerna var bara nybörjargrejer så det var inte så speciellt. Hade helst velat höra lite mer från dig om vad jag skulle kunna börja arbeta på mer, något som används mycket inom denna industri liksom. Tack återigen. 0 Citera
Mega99 Postad 11 november 2010 Postad 11 november 2010 Fick en stark tutorial-känsla när jag tittade på reelen, och jag ska förklara varför :) Ena klippet ser hemskt och amatörmässigt ut, medans andra är direkt imponerande-- Detta får en ju att undra varför ena klippet skulle bli bra, men andra (som inte är mycket annorlunda vad gäller teknik och svårighetsgrad) skulle se så väldigt beginner ut. Det är absolut inget fel i tutorials-- Det finns så otroligt mycket coolt man kan lära sig :D Men det allra allra viktigaste är att lära sig tekniken från grunderna -> Inte hoppa steg bara för att man är lat eller vill imponera på folk :) Framtida kunder kommer ju se din reel, och utifrån den får de en uppfattning om vad du kan. Ser det bra ut och de beställer ett arbete från dig som du inte kan leverera, så kommer du aldrig få jobb igen. En annan grej som är lite give-away att du kanske skulle vara ute mer efter att imponera och få beröm, det är ju hur du satte ihop en Reel av material du själv sagt inte var något speciellt eller rent av dåligt-- Och gjorde en enligt dig "slarvig" reel. Seriösa människor gör inte sånt, och gör de en reel av halvtaskigt material så går de absolut inte och säger "Ja, jag vet att det är ganska dåligt, men jag gjorde det ändå" - Sånt visar ju bara på dåligt omdöme. En seriös person gör sin reel av sitt material, och står för den - Utan några ursäkter eller bort förklaringar :) 0 Citera
bonne Postad 11 november 2010 Postad 11 november 2010 Mitt bästa tips är att göra grejer som är så långt ifrån video copilot look'en du kan komma. Dvs använd inte mycket lensflares, explosioner som alla vet var de kommer från. Svårt att kommentera klippen försig eftersom jag sett nästan alla innan och kommenterat då också. Som mega säger - varför lägga upp något du inte är nöjd med själv/lagt ner mycket tid på? Så bråttom är det väll inte att visa. Vänta hellre några dagar och ta tid på dig att få en bra redigering på reel'en. Det verkar mest vara compositing du gör och då är videoco pilot go-to sidan. Jag kan inte många andra tutorial sidor som gör det mer än copilot. Därför är det bäst att lära sig så mycket som möjligt annat - lär dig 3d, ljusättning i 3d, ljussättning på riktigt, fotografering, hur en kamera funkar etc. Saker som inte direkt är kopplat till after effects men det kommer hjälpa dig enormt när du håller på o förösker matcha 3d med video eller någonting. Kolla även tutorials till andra program tex nuke även om du själv använder ae och inte vill byta. Jag kollar ofta tutorials till maya o c4d fast jag använder max. 0 Citera
david- Postad 11 november 2010 Författare Postad 11 november 2010 Jag tror inte riktigt ni läst vad jag skrivit. Det jag menade med det här inlägget och den här reelen var att ni som är mer insatta än jag och har mer än 9 månaders erfarenhet inom detta, ska kunna se vad ni tror jag skulle utvecklas mest om jag började träna på. Som bonne nu sa i senaste inlägget t.ex. det där med ljussättning i 3d och liknande. Jag gjorde inte min reel för att visa vad jag kan och kanske få jobb nu av människor som ser det, jag gjorde den för att ni ska se vad jag kan och inte kan, och vad jag ska börja träna på och vad jag är bra på och ska försöka utveckla ytterligare. Alltså var min tanke att ni som själv är Digital Composers ska kunna ge mig förslag, och inte kritisera min reel som jag skrev :) Och som svar på att ena ser amatörmässigt ut och annat är direkt imponerande kan bero på att vissa grejer jag la ut är gjorda 1 månad efter att jag börjat med AE, och digitalt skapande överhuvudtaget medans vissa är nyligen gjorda. 0 Citera
Mega99 Postad 12 november 2010 Postad 12 november 2010 Det jag menade med det här inlägget och den här reelen var att ni som är mer insatta än jag och har mer än 9 månaders erfarenhet inom detta, ska kunna se vad ni tror jag skulle utvecklas mest om jag började träna på. Tror jag nämnde det faktiskt- Det du gjort är väldigt tutorialized, så att börja med grunden är ingen dålig idé. Och som svar på att ena ser amatörmässigt ut och annat är direkt imponerande kan bero på att vissa grejer jag la ut är gjorda 1 månad efter att jag börjat med AE, och digitalt skapande överhuvudtaget medans vissa är nyligen gjorda. Men om du vill ha förslag på saker du bör lära dig kan du ju inte lägga ut saker som är 8 månader gammalt, om du nu lärt dig så mycket sen dess. Isåfall vill vi ju bara se ditt allra senaste, alltså det som representerar din kunskap just nu. Alltså var min tanke att ni som själv är Digital Composers ska kunna ge mig förslag, och inte kritisera min reel som jag skrev :) Gör ingen "Reel" av det då, och kalla det ingen "Reel". Du kunde lika gärna länkat till dina tidigare produkter enskilt, eller gjort ett montage av det. En Reel är en Reel, och la du inte ner tid på den så har du slarvat. Det finns inga ursäkter, speciellt inte på ett filmforum-- Du får kritik på precis allt som är relaterat till ämnet, sen får du välja själv vilken kritik du vill ta åt dig :) 0 Citera
david- Postad 12 november 2010 Författare Postad 12 november 2010 Haha men alltså strunta i allt det där, det är ganska irrelevant om jag döper min film till en reel eller inte. Anledning till att jag inte länkade alla arbeten länk för länk, var för att det skulle vara väldigt mycket jobbigare för er att gå igenom alla en efter en, så istället slängde jag ihop en samling där jag förkortat eller ökat hastigheten på de flesta klippen för att ni ska lite snabbare se alla arbeten. Studera bonnes svar och tänk igenom om du har någon sådan kritik som han gav, han förstod vad jag menade utan en massa invändningar ;) 0 Citera
Mega99 Postad 12 november 2010 Postad 12 november 2010 Haha men alltså strunta i allt det där, det är ganska irrelevant om jag döper min film till en reel eller inte. Anledning till att jag inte länkade alla arbeten länk för länk, var för att det skulle vara väldigt mycket jobbigare för er att gå igenom alla en efter en, så istället slängde jag ihop en samling där jag förkortat eller ökat hastigheten på de flesta klippen för att ni ska lite snabbare se alla arbeten. Studera bonnes svar och tänk igenom om du har någon sådan kritik som han gav, han förstod vad jag menade utan en massa invändningar ;) Jag har redan gett dig förslag på vad du behöver arbeta med - Dvs grunderna. Släpp ursäkterna och rita fakta-- Reelen var inge bra-- Fakta Mycket av ditt arbete skiftar i kvalité -- Fakta Du vill inte ha förslag på vad du kan göra -- Fakta - Och detta vet jag, för om det enda syftet med tråden var att du skulle få idéer om vad du kan öva på inom digital compositing hade du gjort som alla andra och skapat en tråd under "Digitala effekter och compositing", där du berättat att "Jag kan det och det, vad mer bör jag kunna och vad är nästa steg?". Du valde att posta dina videos, i "Kolla min film!" forumet och i form av en reel-- Då kan du inte på allvar påstå att du inte var ute efter kritik? Grejen är ju att jag hela tiden antagit att du var ute efter just kritik då du postat just här :D Om du tänkt lite fel så förstår jag, och då kan jag ju absolut nämna några grejer jag uppfattat är bra att kunna inom just digital effects och compositing :) 0 Citera
david- Postad 12 november 2010 Författare Postad 12 november 2010 Okej, jag postade nog fel :P Vad menar du med grunderna? Utveckla det gärna. och då kan jag ju absolut nämna några grejer jag uppfattat är bra att kunna inom just digital effects och compositing :) Säg det då :P 0 Citera
Mega99 Postad 12 november 2010 Postad 12 november 2010 Okej, jag postade nog fel :P Vad menar du med grunderna? Utveckla det gärna. Säg det då :P Med grunderna menar jag ju att du vet vad alla knapparna i interface'n används till, vad alla effekterna, presets och olika verktyg gör, lär dig hur du använder Expressions, Puppet Tools, particles, nodes och allt annat programmet har att erbjuda. Att följa tutorials ger ingen makt -> Det är först när man vet hur man behärskar allt i dem som man får det, för då har du kunskapen att göra något eget av det. Sånt är viktigt idag då i princip alla ungar kan göra det mesta du visat i din reel i någon form, bara av att följa en tutorial-- Så vill man lyckas gäller det att vara personen som skriver tutorials, inte följer dem. (Sen är det ju givetvis inte fel att använda tutorials för att lära sig tekniker -> Men då ska man ju inte följa tutorials som te.x. tar upp avancerade expressions innan man ens lärt sig grunderna för det, utan sakta bygga upp allting med en stadig grund) 0 Citera
jolt_jokern Postad 13 november 2010 Postad 13 november 2010 Läs manualen, då lär du dig vad allt är till för och vad varje parameter gör. Du kan säkert redan mycket som står där men man lär sig ändå en hel del. Sen kan du fundera ut egna tekniker utifrån det och komplettera med att titta på tutorials och lära dig tekniker som du inte tänkt på än. Ett tips är att försöka variera dig lite också, tyckte mest det var explosioner i ditt klipp. Du kan ju gå vidare med att t ex testa att plocka bort störande objekt i en scen eller lära dig lite 3D-animering. 0 Citera
bonne Postad 13 november 2010 Postad 13 november 2010 Bara för att lägga till vad de andra sagt. Att lära sig knapparna och vad varje grej i programmet gör är inte det viktigaste. Lär dig istället hur compositing fungerar - vad som gör att det ser "rätt" eller bra ut. Lär dig hur man ser att färger, skuggor etc passar in rätt i scen om du försöker matcha 3D och video tex. Då kan du använda vilket program som helst. After Effects är bara ett verktyg som gör att du kan uppnå resultaten du vill ha. En fotograf skulle ju inte lära sig alla knappar på sin kamera och sen inte kunna ta en bra bild med någon annans kamera för han inte vet var en viss knapp sitter. Kolla på tutorials är bra men kolla då hellre på tutorials som går igenom tex expressions eller någonting och inte tutorials (som video copilot oftast är) som visar hur man gör en viss effekt bara. 0 Citera
david- Postad 13 november 2010 Författare Postad 13 november 2010 Läs manualen, då lär du dig vad allt är till för och vad varje parameter gör. Du kan säkert redan mycket som står där men man lär sig ändå en hel del. Sen kan du fundera ut egna tekniker utifrån det och komplettera med att titta på tutorials och lära dig tekniker som du inte tänkt på än. Ett tips är att försöka variera dig lite också, tyckte mest det var explosioner i ditt klipp. Du kan ju gå vidare med att t ex testa att plocka bort störande objekt i en scen eller lära dig lite 3D-animering. Tack så mycket! Jag ska börja kolla igenom det. Är också väldigt sugen på att börja med 3d animering då jag har tillgång till 3d studio max men jag tycker det är så svårt att lära sig på egen hand. Har du något tips på någon sida eller så där man kan lära sig att komma igång och lära sig mycket? Jag kan nämligen grunderna, hur man skapar simpla objekt och hur några kortkommandon och sånt men att använda 3d objekt i en filmad scen är något jag inte hittat tutorials på. Har du nå tips så vore det kanon :) 0 Citera
david- Postad 13 november 2010 Författare Postad 13 november 2010 Bara för att lägga till vad de andra sagt. Att lära sig knapparna och vad varje grej i programmet gör är inte det viktigaste. Lär dig istället hur compositing fungerar - vad som gör att det ser "rätt" eller bra ut. Lär dig hur man ser att färger, skuggor etc passar in rätt i scen om du försöker matcha 3D och video tex. Då kan du använda vilket program som helst. After Effects är bara ett verktyg som gör att du kan uppnå resultaten du vill ha. En fotograf skulle ju inte lära sig alla knappar på sin kamera och sen inte kunna ta en bra bild med någon annans kamera för han inte vet var en viss knapp sitter. Kolla på tutorials är bra men kolla då hellre på tutorials som går igenom tex expressions eller någonting och inte tutorials (som video copilot oftast är) som visar hur man gör en viss effekt bara. Bra! Tack! Jag ska börja göra det, och har även börjat kolla lite smått på det, och det ger mycket faktiskt. 0 Citera
jolt_jokern Postad 13 november 2010 Postad 13 november 2010 Tack så mycket! Jag ska börja kolla igenom det. Är också väldigt sugen på att börja med 3d animering då jag har tillgång till 3d studio max men jag tycker det är så svårt att lära sig på egen hand. Har du något tips på någon sida eller så där man kan lära sig att komma igång och lära sig mycket? Jag kan nämligen grunderna, hur man skapar simpla objekt och hur några kortkommandon och sånt men att använda 3d objekt i en filmad scen är något jag inte hittat tutorials på. Har du nå tips så vore det kanon :) http://cg.tutsplus.com/ har en del vettiga tutorials tror jag. Det bästa sättet att lära sig tycker jag dock är att sitta och försöka åstadkomma en viss effekt eller sak så långt man kan innan man kollar tutorial. Fast då är det bra att kunna lite grunder först. På Syntheyes hemsida så finns det bra tutorials på hur man trackar in 3D-objekt i en scen. De har också videor som förklarar hur matchmoving funkar så att man får lite kunskap om det också. http://www.ssontech.com/learning.htm 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.