thompalompa Postad 3 november 2010 Postad 3 november 2010 Hej! Jag har lite funderingar kring HFS10 och speciellt då det gäller panoreringar (dvs när jag rör kameran i sidled). För att ni skall förstå bakgrunden kan jag säga att jag är glad amatör som tycker iPhoto funkar helt ok för mina semesterfilmer (det blir mest sådana). Jag har testat FCE men tycker det är lite krångligt. Sony Vegas har jag också provat på och tycker det funkar rätt ok faktiskt. Nåja, tillbaka till frågeställningen... När jag filmar till exempel i skärgården och sveper över naturen, så tycker jag att bilden "hackar" mer eller mindre påtagligt. Jag har provat både 25p och 50i (och de flesta andra inställningarna), men upplever ingen märkbar förbättring varken med det ena eller det andra. Ryckigheten i bilden tycks finnas redan i .m2ts formatet av filmen och borde då inte ha med själva redigeringen att göra (dock upplever jag att Sony Vegas ger något bättre resultat än vad iMovie gör). Drömmen är ju att ha en bild som tv-bolagen kan "prutta ur sig" i HD-kvalitet, men då är det väl helt andra pengar det handlar om... Som sagt, jag tycker det är rätt irriterande fenomen (och nu svär jag lite i kyrkan, men farsans apgamla JVC Super VHS har nästan en skönare bild...) Mina funderingar är alltså: 1. Är det något uppenbart som jag missat att testa/ställa in på kameran? 2. Är detta ett beteende på HFS10, eller kan det bli så här på alla AVCHD-kameror? 3. Är det jag som är för kräsen? Mvh Thomas 0 Citera
StenR Postad 3 november 2010 Postad 3 november 2010 pröva att stänga av bildstabiliseringen när du panorerar. 0 Citera
thompalompa Postad 3 november 2010 Författare Postad 3 november 2010 Ahh, det har jag nog faktiskt aldrig tänkt på! Det ska jag testa ASAP. 0 Citera
ronnylov Postad 4 november 2010 Postad 4 november 2010 Testa också att ställa slutartiden på t.ex. 1/50 (för 25 p) eller 1/100 s (för 50i) om möjligt. Om slutartiden är för kort så blir det en stroboskop-liknande hackig effekt vid rörelser men om man ökar tiden blir det mera rörelseoskärpa så det gäller att hitta en lagom kompromiss där rörelseoskärpan är lagom för att få flyt i rörelserna. Dessutom ska man inte svepa runt i onödan men om man gör en panorering så ska den vara väldigt långsam, alternativt att man följer något intressant som rör sig så att tittaren fokuserar på föremålet istället för bakgrunden. Det är vanligt att man panorerar alldeles för mycket och för snabbt (jag vet att jag själv gör det ofta och sedan irriterar mig på min dåliga kameraföring när jag redigerar). Kanhända den gamla kameran körde med 1/50 slutartid hela tiden, eller att bilderna blev suddigare på grund av inspelningsformatet/kameratekniken så att rörelserna flyter ihop mera? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.