Davido Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Hej alla! Jag har en dokumentär på gång och jag har en idé om att varva 2 olika kameror. JVC GY HM100 för intervjuer o sånt och Canon D40 för klippbilder och makrobilder. Jag har tidigare hört att man inte ska blanda olika kameror i samma projekt? stämmer det och varför? med JVC:n kan jag få bra ljud och HD på bilden men både makron och skärpedjupet är begränsat.. för att få en ultimat känsla hur gör jag? detta är ett exempel från D40: 0 Citera
Mega99 Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Att blanda kamera format innebär att du mixar te.x. SD med HD - Och detta är något du helst vill unvika om du inte planerar att skala ner filmen. Undantag kan ju vara om du filmar 4k och vanlig 1080, för att sedan skala ner till 1080 i slutändan, men SD vill man sällan handskas med idag. Att blanda kameror däremot är lite lättare - Spelar ingen större roll sålänge du vet vad du gör. Olika kameror för olika sekvenser brukar inte se särskilt underligt ut, däremot om du mitt under en scen byter mellan två olika kameror kan det kännas lite. 0 Citera
Kimster Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Ofta handlar det om vilket redigeringsprogram du använder. Har du ett modernt uppdaterat redigeringsprogram så kommer det i regel inte vara några som helst problem att blanda. Så till att projektet byggs utifrån det format du använt mest. Så eventuella renderingar minimeras eller förenklas. Tänk på att du helst inte ska behöva konvertera upp mindre format till större, utan istället tvärtom om du nu måste anpassa något format till ett annat. Alternativet är att du konverterar om allt källmaterial till ett gemensamt format (intermediate format), och sen klipper i det. 0 Citera
Davido Postad 3 oktober 2010 Författare Postad 3 oktober 2010 Att blanda kamera format innebär att du mixar te.x. SD med HD - Och detta är något du helst vill unvika om du inte planerar att skala ner filmen. Undantag kan ju vara om du filmar 4k och vanlig 1080, för att sedan skala ner till 1080 i slutändan, men SD vill man sällan handskas med idag. Att blanda kameror däremot är lite lättare - Spelar ingen större roll sålänge du vet vad du gör. Olika kameror för olika sekvenser brukar inte se särskilt underligt ut, däremot om du mitt under en scen byter mellan två olika kameror kan det kännas lite. tack Mega! Alltså JVC spelar ju in direkt i Full HD upplösning och i quicktimes mov filer, betyder det att jag ska använda en DSLR kamera med samma upplösning? Vilket format är tex 7D i? 0 Citera
Davido Postad 3 oktober 2010 Författare Postad 3 oktober 2010 Ofta handlar det om vilket redigeringsprogram du använder. Har du ett modernt uppdaterat redigeringsprogram så kommer det i regel inte vara några som helst problem att blanda. Så till att projektet byggs utifrån det format du använt mest. Så eventuella renderingar minimeras eller förenklas. Tänk på att du helst inte ska behöva konvertera upp mindre format till större, utan istället tvärtom om du nu måste anpassa något format till ett annat. Alternativet är att du konverterar om allt källmaterial till ett gemensamt format (intermediate format), och sen klipper i det. Tack jag använder mig av Final Cut. Anledningen till att jag vill arbeta på det här sättet är också för att slippa köpa en LETUS o springa runt med ett superhärke på stan:) Då känns det bättre med 2 kameror faktiskt. 0 Citera
Kimster Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 7D kan spela in i 720p50 och 1080p25/24 samt några andra mindre format. Har inte kameran framför mig så jag kanske glömt något 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.