Gå till innehåll

Okej att blanda kamera format??


Davido

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag har en dokumentär på gång och jag har en idé om att varva 2 olika kameror. JVC GY HM100 för intervjuer o sånt och Canon D40 för klippbilder och makrobilder. Jag har tidigare hört att man inte ska blanda olika kameror i samma projekt? stämmer det och varför?

 

med JVC:n kan jag få bra ljud och HD på bilden men både makron och skärpedjupet är begränsat.. för att få en ultimat känsla

 

hur gör jag?

 

detta är ett exempel från D40:

Länk till kommentar
Share on other sites

Att blanda kamera format innebär att du mixar te.x. SD med HD - Och detta är något du helst vill unvika om du inte planerar att skala ner filmen. Undantag kan ju vara om du filmar 4k och vanlig 1080, för att sedan skala ner till 1080 i slutändan, men SD vill man sällan handskas med idag.

 

Att blanda kameror däremot är lite lättare - Spelar ingen större roll sålänge du vet vad du gör. Olika kameror för olika sekvenser brukar inte se särskilt underligt ut, däremot om du mitt under en scen byter mellan två olika kameror kan det kännas lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofta handlar det om vilket redigeringsprogram du använder. Har du ett modernt uppdaterat redigeringsprogram så kommer det i regel inte vara några som helst problem att blanda.

Så till att projektet byggs utifrån det format du använt mest. Så eventuella renderingar minimeras eller förenklas.

Tänk på att du helst inte ska behöva konvertera upp mindre format till större, utan istället tvärtom om du nu måste anpassa något format till ett annat.

 

Alternativet är att du konverterar om allt källmaterial till ett gemensamt format (intermediate format), och sen klipper i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att blanda kamera format innebär att du mixar te.x. SD med HD - Och detta är något du helst vill unvika om du inte planerar att skala ner filmen. Undantag kan ju vara om du filmar 4k och vanlig 1080, för att sedan skala ner till 1080 i slutändan, men SD vill man sällan handskas med idag.

 

Att blanda kameror däremot är lite lättare - Spelar ingen större roll sålänge du vet vad du gör. Olika kameror för olika sekvenser brukar inte se särskilt underligt ut, däremot om du mitt under en scen byter mellan två olika kameror kan det kännas lite.

 

tack Mega! Alltså JVC spelar ju in direkt i Full HD upplösning och i quicktimes mov filer, betyder det att jag ska använda en DSLR kamera med samma upplösning? Vilket format är tex 7D i?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofta handlar det om vilket redigeringsprogram du använder. Har du ett modernt uppdaterat redigeringsprogram så kommer det i regel inte vara några som helst problem att blanda.

Så till att projektet byggs utifrån det format du använt mest. Så eventuella renderingar minimeras eller förenklas.

Tänk på att du helst inte ska behöva konvertera upp mindre format till större, utan istället tvärtom om du nu måste anpassa något format till ett annat.

 

Alternativet är att du konverterar om allt källmaterial till ett gemensamt format (intermediate format), och sen klipper i det.

 

Tack jag använder mig av Final Cut. Anledningen till att jag vill arbeta på det här sättet är också för att slippa köpa en LETUS o springa runt med ett superhärke på stan:) Då känns det bättre med 2 kameror faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...