Jasto Postad 29 december 2004 Postad 29 december 2004 Hejsan! Jag är lite nyfiken på ifall ni använder en extern mikrofon eller om ni använder kamerans egna mikrofon? Ifall ni har en extern mikrofon! När använder ni mikrofonen? Vad är det för en mikrofon ni har? /Jasto 0 Citera
Eraserhead Postad 29 december 2004 Postad 29 december 2004 Hej! Jag använder mig av en extern Sennheiser K6 system + ME66 riktad mick. /Lars 0 Citera
street Postad 29 december 2004 Postad 29 december 2004 kan inte tänka mig något dåligt med att använda extern mic. om du inte ska turistfilma vill säga 0 Citera
Luzer Postad 29 december 2004 Postad 29 december 2004 Försöker alltid kräva att dom fixar en Mkh-50 och en mer riktad som Mkh-60 eller 416. Sedan beror det ju mycket även på var någonstans man kommer spela in. 0 Citera
Mickels Postad 25 januari 2005 Postad 25 januari 2005 "Sennheiser K6 system + ME66 riktad mick" Den har jag också. Haft den i några år nu och försökt att ljudet ska låta bra på min Digital8 TRV120. Men tvingas säga det ändå, kameramicen är bättre än min externa. Låter lite skumt, men största problemet är att micen pumpar för mycket, så kamerans mic låter bättre. När jag använder den externa micen får jag dessutom mycket mer ljud från kameramotorn i tysta miljöer. Kameramicen klarar det så bra att man knappt hör motorn. Lösningen för mig vid filminspelningar blev ett inköp av en MiniDisk-spelare. Här börjar det likna nåt. Dessutom har jag läst ett test att proffsmicar blir sämre på konsumentkameror och man får bättre ljud med en konsumentmic på konsumentkameror. Proffsmicar är avsedda för proffskameror. Men MiniDisk var en jätteskillnad för mig. Aldrig mer att jag kopplar min mic till kameran igen, det blir kameramicens jobb att ta upp ljud, då jag inte vill eftersynka. 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 januari 2005 Postad 25 januari 2005 Kan börja med att säga att det inte stämmer alls att proffsmickar inte skulle funka lika bra på konsumentkameror, vad en mick funkar till beror ENBART på tekniska möjligheter (phantommatning främst), & modellering. En mick modellerad för exempelvis munspel låter oftast inte alls bra till sång & vice versa, man måste anpassa mickarna efter användningsområde. Å andra sidan, om man lyckas lägga klövarna på en helt frekvensrak mick, exempelvis Earth Works, så funkar diom till allt, men kan låta lite tråkiga om man har otur. Själv kör jag oftast med en ADK A-51s, Röde NT-3, AKG CK1, eller diverse shotgun-mickar från Sennheiser ur serien MKH. Har även använt dom medföljande mickarna från Sony PD-15 & -170 till en del atmosfärljud. Bra om man inte kan eller vill plocka med sig hela kittet för att ta ett ball ljud :-) Generellt gäller, tycker man det låter bra så låter det bra åsså, man måste lita på sina öron & utnyttja utrustningen till vad man tycker passar själv. Drar alltid ner allt på DV, Hårddisk eller DAT. Kasett, MD & MP3 undviker jag in i det sista. 0 Citera
Luzer Postad 25 januari 2005 Postad 25 januari 2005 Kasett ?! När drog du senast ner nåt på kasett undrar jag ?! 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 januari 2005 Postad 25 januari 2005 Precis! Så sällan som möjligt, detsamma gäller MD &MP3 ;-) ....men har faktiskt tankat ner ljud jag tog för över 10 år sen från kassett att använda som lofi-ljud till låtar! Blev ganska tufft rätt använt, degraderingen dom fick gav en schysst dist. :-) 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 januari 2005 Postad 25 januari 2005 ....& glömde tillägga, byggde ett enkelt tape-eko för ett tag sen av en döende kassettspelare, men det har gett upp andan nu, mekaniken gav sig :-( 0 Citera
Mickels Postad 26 januari 2005 Postad 26 januari 2005 Jo de sant. Kanske var lite otydlig, proffsmicar kan ju funka i konsumentkameror. Men det beror på vad man har för kamera, det är osäkert, så ska man köpa en konsumentkamera ska man prova med micen först innan man köper den. Det tästet jag läste för ett par år sen gällde Sonys PD100. Ljudet lät bättre med 32k till skillnad från 48k. I tästet läste jag att det var många som klagat på denna modell. Enligt SVT var brusnivån för hög och gick över gränsen för vad som tilläts att sändas. Sedan gjorde Sony en uppgradering av denna modell med betäckningen PD100 AP. Men på min kamera fungerar kameramicen bäst, vad gäller ljudnivåer och ljud från kameramotorn. Anledningen till att man inte hör kameramotorn i kameramicen, som ingick i teset, är att Sonys kameror klipper ljudet på nåt vis att kameraljudet dämpas. Vet inte hur de fungerar men har själv erfarit när jag börjat filma direkt efter att sätta på kameran. Hör kameramotorns surr en kort sek. som sedan tonas ner. Dock ovanligt, men har hört det. 0 Citera
Mickels Postad 2 februari 2005 Postad 2 februari 2005 [citat= Kasett, MD & MP3 undviker jag in i det sista.[/citat] Jo de sant, men så länge de är konsumentkameror får man i alla fall renare ljud med en MDspelare samtidigt som man kan justera ljudvolymen. Sen är ju High MD när på DATkvalitet, det ända som skiljer är att HiMD kan spela in på okomprimerat 44.1 khz ljud, medan DAT är 48. Så HiMD är mer för budgetplånboken. Sen att DV har 48 khz innebär det inte automatiskt att det blir bättre ljud. Konsumentkameror har i alla fall för hög brusnivå för att användas för sändning. Om jag kopplar in en 3,5 mmplugg utan mic får jag en brusnivå ungefär jämförbart med analoga kasettband, kanske beror det på att kameran försöker kompensera ljudet itron om att ljudet är lågt. Alltså kamerans automatik ställer in högsta nivå. När jag kopplar min Sennheizer-mic och lite tystare miljöer, brusar de något förskräckligt, värre en nån kasettbandspelare ger. Men det beror på automatiken. 0 Citera
EzekielMartyr Postad 2 februari 2005 Postad 2 februari 2005 Extern mic är alltid bäst. Helst kondensator-mic men då måste du ha fantom-matning om den ska funka. Jag köpte en billig extern mic för 300kr begagnad och ljuset är krispigt och tydligt utan några som helst problem, så jag tror inte man behöver så dyr mic... 0 Citera
Luzer Postad 2 februari 2005 Postad 2 februari 2005 K6 + ME66/64 fungerar ypperligt om man inte vill ha "perfekt" ljud. Känns väl lite onödigt att köpa en mik för 15 lakan om man har en kamera för 5. Sedan är det svårt att höra skillnad ibland mellan olika mikar när man inte har provat så många bättre ;) 0 Citera
Mickels Postad 3 februari 2005 Postad 3 februari 2005 15 lakan för K6 ME66 var väl och ta i. Den kostar väl nästa hälften så mycke, de gjorde i alla fall min. Eller de kanske inte va den micen du mena? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.