Gå till innehåll

Jobb inom videoredigering


david-

Recommended Posts

Jag har inte en aning om vart jag skulle posta det här inlägget men valde namnet som den här tråden innefattar så får jag vara oförskämd och låta moderator flytta denna om detta är ett olämpligt ställe :)

 

Jag undrar hur pass lätt det är att få jobb som videoredigerare. Om man får vara dum och säga som jag tror, så jag tror verkligen att jag är tillräckligt bra för att i framtiden kunna vara en redigerare för hyfsat stora filmer. Det tror jag faktiskt.

 

Jag spelar mycket musik och har därför ett relativt bra gehör samt taktkänsla och feeling för musik och vad för instrument som passar i scener och liknande vilket jag har hört och upptäckt är en stor fördel inom videredigering.

 

Men frågan är då hur lätt det är att få ett jobb inom detta yrke, och om man har talangen så är det lätt att komma in i branschen och kunna ha det som heltidsjobb, eller är det tur som spelar stor roll? Rätt kontakter som är avgörande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja dessvärre är det så. Jag vill absolut inte ta bort din vilja eller ditt självförtroende. Jag pratar bara från egen erfarenhet. Sökte jobb som kameraman/redigerare på ett (om jag får säga det själv) sketet när-Tv bolag. Har utbildat mig i fyra år inom live/studio produktioner samt kamerateknik och skådespel (toppbetyg). Slutade med att en vänn till mig som hoppade av efter ett år fick jobbet... Gissa vad, han kände en av killarna där....

 

Jag tror att det bästa du kan göra är att försöka haka ihop med någon som tex. filmar, att ni bildar ett eget team, han sköter bilderna, du sköter efterarbetet i bästa mån. Gör dig inte beroende av alla andra företag, när du själv är säkert bättre än vissa av dom som jobbar där.

 

Har jobbat med Mats Helge Olsson, den fenomenala människan lärde mig ett och ett annat om att vara självständig, och att inte låta dom stora bolagen styra över dig och ge dig bara kaksmulor i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja. Skulle inte hålla med om att det är så svårt. I alla fall inte i den kommersiella TV-världen jag jobbar i. Men man får vara beredd att visa vad man är gjord av innan det flyter på. Fick själv harva runt i några år på småjobb som loggare och klippass innan jag fick chansen att visa vad jag kunde. Det viktigaste är ödmjukhet, att fatta att man inte kan allt som ny. Man måste lyssna, titta och tänka på vad de mer erfarna gör. Har aldrig sett en ny redigerare som gör ett bra jobb direkt. Efter 2-3 månader börjar det se ut som nånting, och efter ett år kanske börjar de bli bra. Sedan kommer jobb med mer ansvar och mer betalt. Men då gäller det att man är redo att lägga i överväxeln.

Alltför många jag träffat genom åren kommer med en inställning att de är lika bra som alla andra, men de får bara skitjobb. Sen gör de ingenting för att lära sig nåt mer och går hem när dagen är slut, eller nån timme tidigare. De blir inte långvariga. Kontakterna knyter man enklast genom att ta ett instegsjobb och visa framfötterna. Är man nåt att ha så får man till slut chansen att visa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väll som alla andra branscher med hög konkurrens att kontakter är en fördel. Men finns viljan får man väll kämpa som alla andra duktiga redigerare. Är man kompetent får man väll helt enkelt använda sin fantasi till att skapa sina kontakter, precis som de flesta andra gör. Visar man att man är envis tror jag att det är mycket möjligt att få jobb. Sedan är praktik ett bra sätt att visa vad man går för och att få kontakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte och kände precis som du för några år sedan. Har dock inte försökt ta mig in i branschen utan valde att satsa på en utbildning. Går tredje året på Högskolan Dalarna - Mediaproduktion och jag kan varmt rekommendera den utbildningen om du vill bli filmklippare eftersom vi har Sylvia Ingermarsdotter som lärare och hon var Ingemar Bergmans klippare i slutet av hans karriär. Hon har bland annat klippt Fanny och Alexander.

 

Det blev lite promotion för skolan här och vet inte om det är okej att göra "reklam" på forumet men då får jag be om ursäkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...