Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är kanske mest en komprimeringsfråga, men det ämnesområdet var enbart för nätdistribution, så jag placerar det på redigering istället.

Jag avser nästa år filma några händelser i USA och Kanada.

Tanken är att detta sen ska släppas på DVD i Sverige och på Blu-ray i USA.

Jag har tänkt mig spela in med min Sony HVR-Z1 som ju kan ställas om till både 50i och 60i. Tanken är också att redigera med Sony Vegas där jag kan redigera vilket som. Möjligen anlitar jag nått externt företag för slutkodning åt ena eller andra hållet.

Vad är åsikterna/erfaranheterna här idag, ska jag filma 1080/50i eller 1080/60i? I vilken riktning blir formatkonverteringen sämst?

Alltså:

1080/60i som sen kodas för 576/50i "PAL"-DVD

eller

1080/50i som kodas både till 576/50i och till 1080/60i för "NTSC"-Bluray?

Postad

jo men det är dom som är roliga :)

Jag har funderat men inte velat skriva något då jag inte kan komma med något bra svar. Har inga personliga erfarenheter. Det finns säkert på nätet någon som gjort detta. Men om jag får själv gissa/tycka så skulle jag nog filma med de inställningar som passar inspelningen på plats, och sen lösa konverterandet i post hemma. Tanken med det är att jag inte vill få ett "dåligt" källmaterial.

Men om det sen är det bästa.. ?..

Prova och rapportera hit :)

Postad

Ja, jag funderar på att ställa in kameran på 60i, och filma ett band nån dag. Sen trixa och koda lite för att se hur det blir i SD 50i på en DVD. Jag har ju ungefär samma typ av motiv här som jag sen vill filma i USA, det enda som skiljer är ev lampflimmer, och det får man väl leva med kanske?

Sen gäller det att klura ut trådlösfrekvens i USA, det kanske inte är läge att ta med mitt Sennheisersystem dit..... Många frågetecken är det. :-)

Postad

Jag skulle absolut köra 1080 60i om du skall bränna ut filmen som HD Blue-Ray i NTSC, skall den även ut som 1080 50i Blue-Ray i pal så är valet svårare.

Ned till SD standard måste filmen i fråga nedkonverteras och då automatsikt även deinterlaceas hur som helst (går iofs att undvika och att använde interlace informationen men det är eller iaf var otroligt komplicerat att göra) men vist vore det bättre att nedkonvertera från 50i som går att dela i två så att det blir 25, men men.

Måste man välja och vill ha en Blu-Ray så är mitt val att köra 60i, för att omkonvertera native upplösningar är mycket bökigare att få det bra.

Lycka till mvh /Pontus w

Postad

Tack för synpunkter och funderingar. Peus har nog ungefär samma tankegångar som jag har.

Bluray 1080/60i ska iofs inte brännas utan pressas, men kodningsprincipen är ju samma.

Jag ska helt klart spela in lite 1080/60i någon dag här, och koda om till 576/50i med mina egna program för att se hur långt jag kommer då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...