Gå till innehåll

Filma volontärsarbete. (Möjligt?)


nson

Recommended Posts

Hej!

Jag ska först presentera min idé, och sen så kommer de frågor som jag har.

 

Jag har suttit och funderat på Volontärsarbete och kommit fram till att det skulle vara grymt intressant. Dock så jag är väldigt intresserad utav film och det var då tanken slog mig att man kanske kan försöka få filma volontärerna och organisationen under några veckor (samma längd som de andra volontärerna)

Jag har kollat mestadels på "blueberrysprak.nu" och har hittat några intressanta och som jag även tror är intressanta och lätta att filma. Jag tror det alltid finns något att filma och alltid något intressant att berätta.

 

Nu till mina frågor:

Tror ni att det är möjligt att man istället för volontärsuppgifterna går runt och filmar allt?

Tror ni att man kanske kan få bidrag av något slag? Eller inte behöva betala mer än resan dit och hem ifall man ger volontärs-organisationen full rätt till materialet i, låt säga 5år. (musik blir också ordnat)

 

 

Skulle va kul att höra era åsikter om det hela.

Har funderat på att kanske resa utomlands och betala allting och sen filma olika instruktions-filmer / guide-filmer och sedan försöka sälja dom. Dock så känns det volontärsarbetet som en lättare plan att faktiskt få genomföra

 

 

Edit: Det här är alltså inget projekt där jag är ute efter att tjäna pengar

Länk till kommentar
Share on other sites

det bästa är nog att fråga volontärorganisationerna direkt, de kan nog ge bättre svar. se till att presentera ditt förslag ordentligt, vad för slags film du skulle vilja göra etc.

 

Jo, det är nog det bästa. Är det någon som har gjort något liknande? Informations film om en organisation eller liknande. Skulle vara bra med tips så man kan göra en stor planering innan man kontaktar volontärorganisationerna

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela går nog inte via volontärorganisationerna, utan andra intresseorganisationer som vill ha videodokumentering av arbetet. Såvidare inte organisationen själv anlitar dig för att filma arbetet de gör. Det är ju inte speciellt ovanligt att tidningar och nyhetsprogram skickar reportrar och kameramän att följa med hjälporganisationer, men vet inte hur ofta organisationerna själva varit i behov av sådana tjänster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela går nog inte via volontärorganisationerna, utan andra intresseorganisationer som vill ha videodokumentering av arbetet. Såvidare inte organisationen själv anlitar dig för att filma arbetet de gör. Det är ju inte speciellt ovanligt att tidningar och nyhetsprogram skickar reportrar och kameramän att följa med hjälporganisationer, men vet inte hur ofta organisationerna själva varit i behov av sådana tjänster.

 

Hej!

Det svåra ifall det är tidningar eller nyhetsprogram är att jag för tillfället inte går på någon skola som gör att jag inte kan söka praktik, och jag är inte nog etablerad för att få åka iväg med dom eller åka själv. (Gick ut gymnasiet i år)

 

Det jag hade tänkt mig var ifall organisationerna blir, efter min pitchning, intresserad utav några små-videos som visar de som är intresserade vad volontärerna gör samt intervjuer med dom och även en del där man kanske berättar lite om situation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tydligen så har intresset för dokumentation av hjälparbetet ökat markant de senaste åren. FN och alla hjälporganisationer vill gärna kunna se dokumentation på det som utförs och därmed så känns inte din idé helt tokig. Jag har en vän som är inne på precis samma spår som dig och han tror starkt på sin idé. Prata med Amnesty, röda korset. Hör av dig till FN osv. Det finns nog intresse, men även säkert krav på legitimitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...