Gå till innehåll

Snabba Cash - misslyckad?


Dread

Recommended Posts

Jag tycker Snabba Cash var ett stort misslyckat projekt, förutom bra effekter så var rollsättningen och handligen dålig. Filmen saknade en röd tråd och de hoppade för mycket. Har man läst boken fattar man inte vad som händer, har man inte läst den undrar man vad fan som händer. När man väl gör en stor film, varför jobbar man inte på den?

Fy på Espinosa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte alls med. Snabba cash var något av det intressantaste jag sett på länge inom svensk långfilm (vilket jag i och för sig inte är så insatt i eftersom jag inte ser de flesta filmer).

 

Handlingen är lite rörig i början innan man fattat vem som är vem, men sen blir det ju ganska rakt och enkelt. Klippningen och skådespeleriet är bra. Det enda jag inte gillar riktigt är manéret att växelklippa mellan slutet på den aktuella scenen och början av nästa. Jag antar att tanken är att det ska bli mer flytande övergångar mellan scener.

 

Jag har inte läst boken för övrigt. Jag anser att filmatiseringar ska kunna stå på egna ben och inte vara audivisuella illustrationer till boken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu sett klart filmen och jag måste vara oense med dig. Filmen hoppar mellan de olika karaktärerna på ett bra sätt och jag fann inget problem i att förstå vad som hände. Jag har inte läst boken och det enda jag visste från tidigare var att det handlade om en wannabe stekare som behövde cash för att festa med sina polare.

Den röda tråden och handlingen tycker jag också fungerar. En kille som blir beroende av pengar, och blir mer och mer girig. Han förstår att han kommer på halare och halare is, och att isen snart kommer att spricka. Men pengarna känns mer lockande.

 

 

 

Jag kan dock hålla om att vissa skådespelar-insatser inte är av världsklass. Exempelvis Lovisa, som är dottern, och pappan (kommer inte ihåg vad han hette) som ibland agerade lite väl monotoniskt.

Det fanns även några scener som totalstörde mig och för att ge något exempel så kan jag ta skjutscenen då Lovisa springer mot bilen. Oväntat att alla skott missar... Det är högst 10 meters avstånd men ändå så missar alla tre att träffa ett enda skott på honom.

Något mer som jag störde mig på var i slutet av scenen då allt bara flippar totalt, då JW byter sida ännu en gång alldeles för drastiskt och att han sedan vägrar att gå in i bilen så det blir en dryg kärleksscen emellan Jorge och JW, och ja, jag menar verkligen kärleksscen.

Att JW sedan skjuter "pappan" förstår jag inte riktigt. Att han, precis som de andra, lurade honom?

 

 

 

Jag, precis som Vilcans, är inte så insatt i Svensk film, men den här filmen känns som en av Sveriges guldkorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den röda tråden är ju egentligen sökandet efter J.Ws syster som har försvunnit långt innan.

 

Men efter att ha läst vad i har att säga så håller jag fortförande inte med. Klippningen funkar på ett litet sett men det blir för mycket, han har lagt ner för mycket tid på att "amerikanisera" filmen och har inte givit den ett hjärta. Skådespeleriet kunde ha vart mycket mycket bättre. Men svensk film är däremot inte så bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den röda tråden är ju egentligen sökandet efter J.Ws syster som har försvunnit långt innan.

Vänta nu. Är det den röda tråden i boken? Är det därför han pillar på tatueringen i slutet? Jag trodde han behövde pengar för att han blev girig och kände behov av att spendera mer och mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den röda tråden är ju egentligen sökandet efter J.Ws syster som har försvunnit långt innan.

 

Det är det ju inte alls. Filmen har väldigt få referenser till systern. Pratar du om boken nu? Boken är helt irrelevant när vi diskuterar filmen (se min tidigare kommentar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som framgår om systern är väl att historian om henne var den enda av JWs familjemedlemmars historier som var sann.

 

 

Det är det ju inte alls. Filmen har väldigt få referenser till systern. Pratar du om boken nu? Boken är helt irrelevant när vi diskuterar filmen (se min tidigare kommentar).

Jag håller med. Även om det ska vara samma historia så tycker jag inte det gör någonting ifall sub-plots blir borttagna. En bok rymmer ju så mycket mer information än en film

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

jag tycker snabba chash var bästa filmen. och en del action scener och annat som gjorde den väldigt spännande och så. bästa scenen när i början när han flyr från fägelset och hoppar öven hela muren. grymt cool film och jag hörde att dom ska göra uppföljaren och då kanske man får se när jw blir tillsammans med tjejen och så försöker komma bort från krimminalitet..

Länk till kommentar
Share on other sites

nej inte pretto bara ett konstaterande. Stockholm är inte NY, LA eller ens London.. tycker bara att det blir lite pinsamt att gå runt o "leka gangster" på kungsgatan liksom..

 

Klart Sthlm inte är LA eller NY. Man behöver inte "leka gangster" om man inte vill. Man kan ta in riktiga prostituerade, knarkare, mc-ledare ist?;) Jag förstår att du inte gillar svensk """action"""". Men vet inte riktigt varför du kritiserar det här genom att säga "leka gangster". Har USA en annan kultur som gör att dom kan göra trovärdigare filmen om kriminella? Eller är det så att det kanske handlar om skådespelarna och regissörerna... Man leker väl för det mesta när man gör film:P

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart Sthlm inte är LA eller NY. Man behöver inte "leka gangster" om man inte vill. Man kan ta in riktiga prostituerade, knarkare, mc-ledare ist?;) Jag förstår att du inte gillar svensk """action"""". Men vet inte riktigt varför du kritiserar det här genom att säga "leka gangster". Har USA en annan kultur som gör att dom kan göra trovärdigare filmen om kriminella? Eller är det så att det kanske handlar om skådespelarna och regissörerna... Man leker väl för det mesta när man gör film:P

 

Säger såhär, när jag ser videos här gjorda av några knattar i Mölndal eller Vällinge med plastpistoler och svarta solglasögon bakom pizzerian så slås jag av samma tanke: Det här är inte "coolt". USA har en väldigt annorlunda kultur och kan därför också göra trovärdigare filmer om kriminella. Dessutom har de högre kriminalitet, helt andra vapenlagar, dödstraff osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Säger såhär, när jag ser videos här gjorda av några knattar i Mölndal eller Vällinge med plastpistoler och svarta solglasögon bakom pizzerian så slås jag av samma tanke: Det här är inte "coolt". USA har en väldigt annorlunda kultur och kan därför också göra trovärdigare filmer om kriminella. Dessutom har de högre kriminalitet, helt andra vapenlagar, dödstraff osv.

 

Jag trodde det där sättet att se på svensk actionfilm hade försvunnit. Jag vet inte hur väl du hängt med i utvecklingen de senaste 10 åren, men numera finns det både gangsters och skjutvapen i Stockholm. Det sker uppgörelser och dödsskjutningar. Sverige är inte Bullerbyn längre. Det är klart det går att göra trovärdig gangsterfilm i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sverige är inte Bullerbyn längre.

 

 

hahaha. Visst finns det dödskjutningar och uppgörelser och vissa filmare skulle väl gärna gotta sig i om det fanns ännu mer "sunk" att djupdyka i. Action är action. Jag är till exempel en beundrare av Luc Bessons filmer. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att den svenska gangsterromantiken är lite töntig..

Länk till kommentar
Share on other sites

hahaha. Visst finns det dödskjutningar och uppgörelser och vissa filmare skulle väl gärna gotta sig i om det fanns ännu mer "sunk" att djupdyka i. Action är action. Jag är till exempel en beundrare av Luc Bessons filmer. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att den svenska gangsterromantiken är lite töntig..

 

Gangsterromantik, var såg du det i Snabba Cash??? Du har kanske missat att Espinoza budskap är att gangstervärlden är allt annat än romantisk och cool och full av beundransvärd action. Och sen hade de ju med all säkerhet inte budgeten till det sistnämnda heller...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gangsterromantik, var såg du det i Snabba Cash??? Du har kanske missat att Espinoza budskap är att gangstervärlden är allt annat än romantisk och cool och full av beundransvärd action. Och sen hade de ju med all säkerhet inte budgeten till det sistnämnda heller...

 

Ja vi kan låtsas som att syftet med filmen var att visa att "gangstervärlden är allt annat än romantisk".. jag tror det är ganska tydligt för de flesta av oss redan i unga år.. så varför ska man välja att se filmen menar du? var finns behållningen? ren underhållning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja vi kan låtsas som att syftet med filmen var att visa att "gangstervärlden är allt annat än romantisk".. jag tror det är ganska tydligt för de flesta av oss redan i unga år.. så varför ska man välja att se filmen menar du? var finns behållningen? ren underhållning?

 

Men va? Dramatik kan vara underhållande... Varför ska man inte se filmen? Bra "rise and fall" historia tycker jag. Lite uttjatat kanske, men fortfarande en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...