Gå till innehåll

Försvinner Adobe från filmbranschen?


Martin Oller

Recommended Posts

Eh, den enkla familjelösningen??? Med tanke på vad CS5 kostar så tror jag du snarare tänker på Premiere Elements... Visst, det är Photoshop och After Effects som är de okrönta kungarna i sviten men just CS5 tycker jag har höjt upp Premiere Pro till en potientell proffsklass med sin snabbhet och native-redigering. Jag trivs bäst med Premiere men just det att Final Cut används av proffs (och kunder i mediabranschen) gör ju det inte lätt att bara köra Adobe. De borde ha varit smartare och sålt in Premiere till studenter i ännu större utsträckning så at fler redigerare hade det i bagaget. Men det finns ändå grymt bra rabatter för de som vill lära sig...

 

Som sagt, ont om filmer som är klippta på Premiere, så här står det på wikipedia:

 

Premiere Pro is being used by broadcasters such as the BBC[3] and The Tonight Show[4]. It has been used in feature films, such as Dust to Glory, Captain Abu Raed[5], and Superman Returns[6] (for the video capture process), and other venues such as Madonna's Confessions Tour[7]

 

Men jag är säker på att Adobe inte ger upp, inte med den här marknadsföringen:

http://www.adobe.com/cfusion/showcase/index.cfm?event=casestudydetail&casestudyid=1064411&loc=en_us

Länk till kommentar
Share on other sites

Den enkla förklaringen till att du aldrig sett PPro i "Behind the scenes" är att PPro aldrig varit "där" (och kan därmed knappast försvinna...). Och det beror till stor del på att Adobe inte har fokuserat på den marknaden - som trots allt är ganska lite sett till antalet licenser.

 

Sen kan man också fundera på vad som är "Proffs"? Är det bara Hollywood/High End långfilm? Eller är det lika mycket "Kalle på kammaren som gör företagsfilmer"? De har vitt skilda behov, men betalar lika mycket för licensen. Och jag lovar att det finns fler "Kalle på kammaren" än det finns långfilmsmakare. Sen är jag den förste att KRAFTIGT erkänna att man måste satsa "uppåt" för att vinna resten av marknaden - sett ur marknadsperspektiv (vilket de flesta företag har en tendens att göra - särskilt i USA). Och det är något som äntligen startats inom Adobe (i ärlighetens namn för ett par år sen). Har man inte ett erkännande "uppifrån" får man precis dom tankegångar du har (dvs Martin). Cred åt Apple som är mycket duktiga på detta.

 

Men som flera nämnt ovan har PPro använts i ett flertal Hollywood produktioner, BBC använder PPro dagligen och CNN likaså. Hearst Television i USA kommer inom en hyfsat snar framtid att köra Premiere Pro för nyheter på 25 tv-stationer (som ersättning för Avid) och fler är på G.

 

Slutligen: De dåliga siffror du refererar till var troligen helt relaterat till den allmänna ekonomin i världen, där de flesta hade nedåtgående trend (utom möjligen Apple då - som knappast drog in sina löjligt bra siffror på Final Cut... ;) ). Adobe hade ett väldigt bra resultat det sista kvartalet.

 

Jag har ingen aning om dessa teorier stämmer - bara mina egna tankar kring det...

 

Disclaimer: Dessa åsikter är mina egna och inte min arbetsgivare (som råkar vara Adobe). Vem som har rätt i slutänden får vi väl se...

 

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...