Gå till innehåll

550D billighetsrigg (minidolly, extern skärm)


marcusstenbeck

Recommended Posts

Jag vet med mig att folk alltid är intresserade av att fråga om utrustning som andra äger (även så jag) så jag tänkte dela med mig vad jag använder och en liten bild på det hela. Det har kostat ca 6000 för riggen exkl kamera.

 

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs003.snc4/33532_10150226037340462_891190461_13707373_272125_n.jpg

 

550D - Tillräckligt har sagts om denna kamera för att jag ska ha en längre utläggning. Om man tänkte skaffa denna för filmning rekommenderar jag att åtminstone skaffa ett extra högkapacitetsbatteri (alltså motsvarande original). Originalbatterier håller i 147 minuter. Glöm heller inte 2x8gb class 6 SDHC minneskort. Två eftersom man slipper pausa medan man tankar över film till en laptop om ett kort blir fullt. Lägg det jobbet på filmassisterna ;)

 

Glidetrack Shooter SD (1 meter) - I brist på bättre ord för vad detta är tänker jag beskriva det som en mini-dolly. Den är väldigt lätt och portabel (och ännu mer om man köper halvmetersversionen), och med de två handtagen på ena foten kan den användas som en axelrigg. Med ett cykelhandtag, verktyg och kreativitet kan man göra ett handtag som kan fästas i mitten utav fötterna så att man får bättre kontroll om man fokuserar samtidigt. Själva kameraglidningarna blir väldigt trevliga med lite övning. Med riggen på axeln får man öva en del för att kunna gå samtidigt som man filmar för att videon inte ska bli för skakig. Glidplattan har fästen för Manfrottohuvud, men då jag inte har något sånt fint har jag använt mig av ett fäste avsett att monteras i 550Ds skofäste som jag fick med när jag beställde min externa skärm. Värt att tillägga är att leveransen är extremt snabb med Fedex till dörren.

Länk till Glidetrack Shooter SD på Glidetrack.com

 

Lilliput 669HB - En liten 7" extern skärm med batteri. Det är extremt skönt att kunna fokusera på denna istället för på den lilla 3"-skärmen på 550D. Det är också mycket lättare att ställa korrekt exponering. Också väldigt snabb leverans till dörren med DHL från försäljaren. Det kluriga med externa skärmar till just 550D är att skärmen svartar i ett par sekunder när man börjar spela in, och dessutom visas bilden utdragen horisontellt. Det är så 550D fungerar och är inte något specifikt för denna skärm. Jag har också batteriet som säljs tillsammans med skärmen, och jag har kunnat använda den två dagar i produktion utan att batteriet tagit slut. Värt att nämna är att jag stänger av kameran efter tagningar.

Jag köpte min på COOLLCD.COM

 

Jag har precis filmat mitt första projekt med denna rigg. Tyvärr glömde jag sladden mellan skärmen och kameran, så jag har filmat utan den externa skärmen. Däremot ska jag om en vecka börja filma resten utav materialet till projektet, samt ett annat projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för informativ post. Jag har kikat på lcd:n tidigare och är intresserad av att skaffa en, har dock lite frågor som du kanske kan svara på. Hur lång är batteritiden på monitorn, har man behov av två? Köpte du batterierna som fanns på sajten med skärmen? Måste man köpa en svensk laddare, ser ut att räcka med en adapter?

Hur gör du med ljud?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för informativ post. Jag har kikat på lcd:n tidigare och är intresserad av att skaffa en, har dock lite frågor som du kanske kan svara på. Hur lång är batteritiden på monitorn, har man behov av två? Köpte du batterierna som fanns på sajten med skärmen? Måste man köpa en svensk laddare, ser ut att räcka med en adapter?

Hur gör du med ljud?

 

Tack på förhand!

 

Jag är faktiskt inte helt på det klara hur lång batteritid monitorn har. när jag skulle testa så hade jag som sagt klantigt nog glömt HD-sladden hemma. Däremot så kommer jag att testa den under en dagsinspelning nästa helg, och då tänker jag se hur pass länge den pallar driva den lilla monitorn. Så du får sitta på spikar tills dess! :)

 

Förvånande nog får man faktiskt hem en svensk adapter med skärmen, och eftersom jag valde till batteriet följe det med en ytterligare till det.

 

Jag har lägger till lite information angående hur det funkar i praktiken att spela in med skärmen i min post. Det är lite småstörningsmoment, men det är inte specifkt för skärmen.

 

Kort svar på hur jag gör ljud är att jag spelar in med något separat. Kan vara DAT-bandare, eller inspelningsenhet á la Zoom H2/H4. Jag har sysslat en sjujäkla massa med ljudinspelning under de senaste 8 åren, så jag tar ifrån de prylarna. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Kan du få HD-signal från 550D under filmning, eller är monitorn SD?

 

Nej, 550D skickar inte ut HD-signal under inspelningen.

 

Menar du verkligen utdragen=deformerad bild med stretchad? Är det inte bara så att SD-bilden förstoras (den går ner till SD när man trycker record) för att fylla hela monitorn?

 

Om du kollar på videon jag länkade till i en post ovan ser du hur det ser ut. Samma sak hände på båda HDTV jag testade mot, så summan av allt är ju att jag blir tvungen att filma med utdragen bild. Om jag hittar på något efteråt som löser problemet så delar jag med mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...