Mahatmas Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 http://img715.imageshack.us/img715/2374/nightmarestill.jpg Håller på att prova min nya 7D. Här är en kortis som vi gjorde med "befintligt" ljus (En bygglampa och två Ikea lampor) Kom gärna med synpunkter. 0 Citera
Mahatmas Postad 27 juli 2010 Författare Postad 27 juli 2010 Oops! Stillbilden blev patetiskt skitstor, sorry ´bout that.. 0 Citera
Mahatmas Postad 29 juli 2010 Författare Postad 29 juli 2010 Inte EN enda synpunkt, trökigt...(I need to utvecklas..) Måste ju åtminstone finnas nån som tycker att det SUGER häst.....!? 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 juli 2010 Postad 29 juli 2010 häst suger det inte.. det ända som suger är att den inte är längre.. jag vill veta genast vad det är för fel på killen.. det var väll bara inte en mardröm?.. gör en långfilm med det ljuset o dem goa ljuden! 0 Citera
Mahatmas Postad 29 juli 2010 Författare Postad 29 juli 2010 häst suger det inte.. det ända som suger är att den inte är längre.. jag vill veta genast vad det är för fel på killen.. det var väll bara inte en mardröm?.. gör en långfilm med det ljuset o dem goa ljuden! Tack för responsen! Den här gången var det nog dessvärre bara ett test... Jag är jättesugen på att filma storys/kortfilmer, men jag upplever att det finns ett stort problem. Efter att ha kollat på en hel del filmer här på forumet blir en sak ganska tydlig. Det spelar ingen roll hur snyggt fotot är, eller hur bra musik/klipp/post man gjort, har man inte bra och trovärdiga skådisar spricker hela illusionen ändå... Kedjan är inte starkare än svagaste länken liksom... Lättare sagt än gjort att hitta bra skådisar som jobbar "pro bono"... Hursomhelst, tack för uppmuntran, betyder mycket! 0 Citera
kvällensdebatt Postad 1 augusti 2010 Postad 1 augusti 2010 Tack för responsen! Den här gången var det nog dessvärre bara ett test... Jag är jättesugen på att filma storys/kortfilmer, men jag upplever att det finns ett stort problem. Efter att ha kollat på en hel del filmer här på forumet blir en sak ganska tydlig. Det spelar ingen roll hur snyggt fotot är, eller hur bra musik/klipp/post man gjort, har man inte bra och trovärdiga skådisar spricker hela illusionen ändå... Kedjan är inte starkare än svagaste länken liksom... Lättare sagt än gjort att hitta bra skådisar som jobbar "pro bono"... Hursomhelst, tack för uppmuntran, betyder mycket! haha. sån typ av kretik har jag fort många gånger. men jag fortsatte ändå. med samma skådespelare. nu har många av dem blivet riktigt bra. Bara du själv anser att det är bra så ska du köra på det! Du kan ju söka proffs skådespelare inne på filmcafe. många jobabr nog gratis. lycka till! 0 Citera
sparq Postad 1 augusti 2010 Postad 1 augusti 2010 Min erfarenhet att filma är begränsad men van att se på film är jag ju. Jag gillar bildövergångarna när bilden sveper över sängen i början. Det skapar en känsla av oreda när bilderna hoppar i sidled. Sedan känns det tydligt att mannen drömmer. Mitt i drömmen sprutar det bilder och jag gillar den avslutande bilden i detta som är ljus och med ett ansiktsutryck om jag inte minns fel. Stråkljudet i slutet av filmen kan jag tycka känns lite överdrivet eller tråkigt, överdrivet för att det är mer dramatiskt och intensivt än scenen, tråkigt för att man känner igen det från andra filmer. Efter att ha sett klippet vet jag inte riktigt hur jag ska ta ställning till innehållet och personen känslomässigt. Jag lyckas inte identifiera mig med personen så att jag känner för honom alternativt bli rädd för honom så jag tar avstånd från honom. Jag gillar iof inte filmer där jag förutsätts få en av filmskaparen på förhand bestämd uppfattning men jag gillar när jag får tillräckligt med information för att själv skapa mig en uppfattning. Det innebär inte att jag behöver få all information för det är ju förståss ofta mer intressant att det finns saker man inte får veta förrän sen, eller aldrig får veta säkert. 0 Citera
Mahatmas Postad 1 augusti 2010 Författare Postad 1 augusti 2010 haha. sån typ av kretik har jag fort många gånger. men jag fortsatte ändå. med samma skådespelare. nu har många av dem blivet riktigt bra. Bara du själv anser att det är bra så ska du köra på det! Du kan ju söka proffs skådespelare inne på filmcafe. många jobabr nog gratis. lycka till! Tack för responsen. Du har rätt. Inte ge upp och bara köra på tar dig långt! Jag har inte heller någon större erfarenhet av att jobba med skådisar. Menar dock att inte bara här utan även i "stora" svenska produktioner ser man ofta scener där alltifrån ljud, ljus, bildkomposition och tom idé/story kan vara jättebra, men där sen allt spricker på konstlat skådespeleri... Vilket iofs även borde vara regissörens ansvar. Ibland baxnar man över vilka scener som släppts igenom, där feelingen är att man läser innantill. Bara en sån enkel basicgrej man sett flera gånger där t.ex två gamla vänner börjar varannan mening med att kalla varann vid förnamn!...... Finns INGEN som pratar så... Någon borde reagera, skådespelare eller regissör... Sorry, jag fladdrade iväg, det där hade inte så mycket med dåligt skådespeleri att göra:)... Tack för ditt svar, jag håller i grunden med dig. /M 0 Citera
Mahatmas Postad 1 augusti 2010 Författare Postad 1 augusti 2010 Min erfarenhet att filma är begränsad men van att se på film är jag ju. Jag gillar bildövergångarna när bilden sveper över sängen i början. Det skapar en känsla av oreda när bilderna hoppar i sidled. Sedan känns det tydligt att mannen drömmer. Mitt i drömmen sprutar det bilder och jag gillar den avslutande bilden i detta som är ljus och med ett ansiktsutryck om jag inte minns fel. Stråkljudet i slutet av filmen kan jag tycka känns lite överdrivet eller tråkigt, överdrivet för att det är mer dramatiskt och intensivt än scenen, tråkigt för att man känner igen det från andra filmer. Efter att ha sett klippet vet jag inte riktigt hur jag ska ta ställning till innehållet och personen känslomässigt. Jag lyckas inte identifiera mig med personen så att jag känner för honom alternativt bli rädd för honom så jag tar avstånd från honom. Jag gillar iof inte filmer där jag förutsätts få en av filmskaparen på förhand bestämd uppfattning men jag gillar när jag får tillräckligt med information för att själv skapa mig en uppfattning. Det innebär inte att jag behöver få all information för det är ju förståss ofta mer intressant att det finns saker man inte får veta förrän sen, eller aldrig får veta säkert. TACK för att du tittat och tänkt till! Först en liten förklaring, inte försvar ;) för jag håller med dig om nästan allt du skriver: Det här var bara ett spontant kamera/ljustest. Ville prova om det gick att få till något som ser ok ut med enkla medel. Så dessvärre fanns inget riktigt tänk bakom vem detta är vad han drömmer osv... Vad gäller stråkarna håller jag med dig till 100%. Ljudläggningen var ett snabbt hafsjobb och när du nu gjorde mig uppmärksam på detta har du förstås helt rätt (alldeles för övertydliga) Bra pointers oxå gällande karaktären, sånt är nog lätt att glömma bort om man förlorar sig i ljus och bild. Det ska jag tänka på när jag gör scener där det finns ett tänk/story bakom. Tack så mycket! /M 0 Citera
Blanco Niño Postad 8 augusti 2010 Postad 8 augusti 2010 Tycker det var schyst med den stora stillbilden:p Den var en väldigt fin liten scen tycker jag, till bilder och klippning. Vad jag förstår så experimenterar du med just detta. Nästa steg är att berätta en historia som är lite mer komplex. Då får du ju öva både på att göra snygga bilder, men samtidigt också att ladda dem med mer innehåll - vilket inte är det lättaste. 0 Citera
Mahatmas Postad 9 augusti 2010 Författare Postad 9 augusti 2010 Tycker det var schyst med den stora stillbilden:p Den var en väldigt fin liten scen tycker jag, till bilder och klippning. Vad jag förstår så experimenterar du med just detta. Nästa steg är att berätta en historia som är lite mer komplex. Då får du ju öva både på att göra snygga bilder, men samtidigt också att ladda dem med mer innehåll - vilket inte är det lättaste. Helt riktigt! har inte gett mig på det än. Det kräver liksom en helt annan planering, logistik, folk och resurser att göra något "riktigt", men det är såklart målsättningen... Tack för feedbacken M 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.