Gå till innehåll

Ladda upp film med Videograbber från Jula?


Lund

Recommended Posts

Det där är till för att föra över analoga signaler till digital. Har du en jättegammal kamera är det möjligt att det är en sådan du kan använda. Dock måste du komma vad det är för utgångar på kameran. Har du däremot en DV-kamera ska du använda en firewire-kabel. Kolla vad det står på kameran. Det brukar stå på kamerorna vilket format det är. Det brukar även stå vad det är för utgångar. Kom med mer info så kan vi nog kunna hjälpa dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Det är en sån här jag har:

 

http://www.samsung.com/se/consumer/photo-film/camcorders/camcorders/VP-D371W/XEE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

 

Problemet är att jag inte har någon firewire på min dator och jag tror inte det finns någon som konverterar till usb? Så det var därför jag undrade om den där från jula i stället? Men det kanske är smartare att köpa ett firewire kort till datorn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Det är en sån här jag har:

 

http://www.samsung.com/se/consumer/photo-film/camcorders/camcorders/VP-D371W/XEE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

 

Problemet är att jag inte har någon firewire på min dator och jag tror inte det finns någon som konverterar till usb? Så det var därför jag undrade om den där från jula i stället? Men det kanske är smartare att köpa ett firewire kort till datorn?

 

Vad man kan läsa ut från kameraspecen så har den bara Firewire, det var liksom så DV är tänkt att fungera, synd bara att så få datorer kommer med en sådan port. Din kamera verkar ju inte ens ha en USB-utgång???

 

Det fanns faktiskt en standard för USBVideo som klarar DV-kvalitet men det var väldigt få DV-kameror som implementerade den standarden utan hade de ändå en USB-kontakt så var det bara för stillbilder och som webcam (med sämre kvalitet såklart).

 

Om du har en laptop utan firewire så finns det USB/Firewire-kort som passar i PCMCIA- eller ExpressCard-porten. Om du inte har en sån port så ge upp eller skaffa en stationär dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar!

 

Då skippar jag Jula saken och skaffar firewire i stället då.

 

Vad bör jag tänka på? OHCI kompatibelt?

 

Är det bara en firewire jag behöver alltså? Hittar datorn kameran då? Känns ju rätt super analogt med dom små dv-banden jag har menar jag.

 

Går det att förbättra kvaliteten på filmen på något sätt?

 

Finns det någon gratis redigerings program?

 

Många frågor blev det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

 

Då skippar jag Jula saken och skaffar firewire i stället då.

 

Vad bör jag tänka på? OHCI kompatibelt?

 

Är det bara en firewire jag behöver alltså? Hittar datorn kameran då? Känns ju rätt super analogt med dom små dv-banden jag har menar jag.

 

Går det att förbättra kvaliteten på filmen på något sätt?

 

Finns det någon gratis redigerings program?

 

Många frågor blev det! :)

 

1) bra idé

2) pass (bör naturligtvis passa din dator. Jag köpte ett Expresscard-FW-kort nyligen som passade i min).

3a) "en firewire"... det skulle man kunna svara "typ" :-) 3b) ja, det ska den göra. 3c) Allt analogt är nog inte så dåligt bara för det är analogt. De flesta analoga BetacamSP-kameror är klart bättre än små digitala DV-kameror, exempelvis...

4) Några CSI-filer finns nog inte, men genom framförallt ljus- och färgjusteringar kan man ju uppleva det som filmats som bättre.

5) Windows moviemaker :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...