Jump to content

Recommended Posts

Posted

hur är vanligast att göra...om hela filmen ska utspela sig på natten utomhus? det ska alltså inte vara bäcksvart... det ska vara, lyxstolpar och kanske några byggnader som lyser upp lite. men det ska vara natt..och man ska se personerna. tänk ungefär fight club...

Posted

Se till att ha bra ljus vid inspelningen, mycket går att göra efteråt... om det är för mörkt vid inspelningen är det skitsvårt att fixa det sen, men om det däremot är nästan dagsljus går det fixa så att det ser ut som natt...

Posted

ja.. fast nu undrar jag hur man brukar filma/göra i mer professionella sammanhang. om en film ska utspela sig på natten/kvällen, är det vanligt att man spelar in den på natten/kvällen?

tänk typ collateral där hela filmen i princip utspelar sig på kvällen..

Posted

Det är rätt vanligt man spelar in på natten. Collateral spelades till stora delan in på natten. Att spela in Day-for-Night kan funka men ser ofta lite småkonstigt ut.

Posted

hm okej.. om jag till exempel går ut klockan 8 på kvällen på en mörk gata och tittar mig omkring lite. hur mycket krävs...för att kameran ska visa det så som jag ser det..alltså så som mina ögon registrerar något när jag tittar på det.

är en hyfsad dvcam någorlunda användarvänlig om man skulle vilja spela in några scener i mörker, eller måste man ljussätta jättemycket för att kameran ska kunna återskapa det som ett normalt fungerande människoöga ser?