Gå till innehåll

Tjäna pengar på kortfilmer?


Mellblomman

Recommended Posts

Jag undrar om man kan tjäna pengar på kortfilmer. Dem flesta verkar ju vara finansierade av staten eller kommuner (regionala resurscentrum). När filmen är klar, har man då lagt ner mycket tid gratis som regissör, skådespelare eller någon annan filmarbetare?

 

Eller ingår en "lön" eller "arvode" i själva finansieringen från resurscentrumet?

 

Är det precis som vilket konstnärligt yrke som helst, alltså att man arbetar gratis med själva projektet och sedan har ett vanligt jobb vid sidan av.

 

Känner några konstnärer som arbetar som vårdbiträde och spenderar alla sina pengar på penslar, färg och dukar. Är det samma sak med kortfilmsfilmare?

 

Om dem som arbetar med kortfilm inte tjänar några pengar på det utan gör det för att dem älskar det yrket så måste jag säga att dem förtjänar en eloge...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Kan försöka svara på din fråga (ur mitt perspektiv). Jag har hållit på med kortfilmer i ett par år nu (som amatör), och jag har svårt att tro att det finns någon som håller på med kortfilm för att tjäna pengar. Möjligtvis kan man vinna lite prispengar eller så, men det är ju inte särskilt mkt.

 

Att hålla på med kortfilm ser jag främst som ett sätt att lära sig göra film, innan man börjar jobba i längre format. Det är också ett sätt att marknadsföra sig själv och sina kunskaper, så man kan få chansen att vara med i större projekt, skrapa ihop arbetsprov, etc.

 

De flesta jag känner som håller på med kortfilm jobbar eller pluggar, och håller på med filmskapande vid sidan om. Man arbetar lika hårt med filmen som om det var ens jobb, men oftast får man ingen lön. Visst förekommer det fullfinansierade kortfilmer, där man faktiskt få lön, men det är sällsynt.

Länk till kommentar
Share on other sites