Gå till innehåll

Tjäna pengar på kortfilmer?


Mellblomman

Recommended Posts

Jag undrar om man kan tjäna pengar på kortfilmer. Dem flesta verkar ju vara finansierade av staten eller kommuner (regionala resurscentrum). När filmen är klar, har man då lagt ner mycket tid gratis som regissör, skådespelare eller någon annan filmarbetare?

 

Eller ingår en "lön" eller "arvode" i själva finansieringen från resurscentrumet?

 

Är det precis som vilket konstnärligt yrke som helst, alltså att man arbetar gratis med själva projektet och sedan har ett vanligt jobb vid sidan av.

 

Känner några konstnärer som arbetar som vårdbiträde och spenderar alla sina pengar på penslar, färg och dukar. Är det samma sak med kortfilmsfilmare?

 

Om dem som arbetar med kortfilm inte tjänar några pengar på det utan gör det för att dem älskar det yrket så måste jag säga att dem förtjänar en eloge...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Kan försöka svara på din fråga (ur mitt perspektiv). Jag har hållit på med kortfilmer i ett par år nu (som amatör), och jag har svårt att tro att det finns någon som håller på med kortfilm för att tjäna pengar. Möjligtvis kan man vinna lite prispengar eller så, men det är ju inte särskilt mkt.

 

Att hålla på med kortfilm ser jag främst som ett sätt att lära sig göra film, innan man börjar jobba i längre format. Det är också ett sätt att marknadsföra sig själv och sina kunskaper, så man kan få chansen att vara med i större projekt, skrapa ihop arbetsprov, etc.

 

De flesta jag känner som håller på med kortfilm jobbar eller pluggar, och håller på med filmskapande vid sidan om. Man arbetar lika hårt med filmen som om det var ens jobb, men oftast får man ingen lön. Visst förekommer det fullfinansierade kortfilmer, där man faktiskt få lön, men det är sällsynt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka filmen till en drös festivaler. Leta upp så många som möjligt som passar din film och bara skicka iväg den. I många fall kan du till och med bli bjuden på en resa för att se filmen på plats var den nu ens hålls i världen, och kan till och med få en liten slant ifall den tar sig vidare som en av finalisterna.

 

Vet också att om du sätter upp en film på youtube så kan du sätta upp annonser(reklam) på sidan efter du har x antal tittare, 80 000 tror jag det är men det får gärna någon bekräfta för jag vet inte exakt. Dock ska du vara VÄLDIGT försiktig med att posta dina kortfilmer online. Tror du dem är festival-material så ska du inte göra det. Många, i princip alla, har en policy att inte ta in filmer som har varit offentliga och som kan ha blivit sedda av allmänheten förut. De vill ha fräscha saker som ingen har sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...