Gå till innehåll

Prisvärd dator för AVCHD-Redigering?


Sid1

Recommended Posts

Hej!

 

Har nyligen införskaffat mig en ny HD-kamera som spelar in i AVCHD-format och min bärbara klarar varken av att spela upp klippen eller att redigera med dom på den nivån som jag vill. Jag kör Sony Vegas 8.0 just nu men kommer troligen att införskaffa mig Adobe After effects i framtiden.

 

Jag har tittat runt på nätet på datorer men är inte så kunnig när det gäller sådant så därför frågar jag här. Det enda jag begär att datorn ska klara av är att jag ska kunna previewa filmen medans jag redigerar utan att den hackar och laggar. Dvs att jag ska kunna spela upp klippen i Sony Vegas medans jag redigerar. Om renderingstiden och tiden att trimma klippen tar lite tid spelar ingen större roll.

 

En stationär dator verkar vara det som gäller och jag har en ganska begränsad budget( högst 7000:- för en dator utan skärm och andra tillbehör, men hellre för en mindre summa om det fyller mina krav).

 

Tips på datorer uppskattas då jag somsagt inte är så kunnig inom detta område.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här på forumet finns det flera frågor som diskuterar detta ämne. Sök i forumet.

 

Men generellt behöver du en dator med en fyrkärnig processor. Moderkortet bör ha minst 4 GB. Du behöver också minst en extra inbyggd snabb disk förutom din systemdisk. Det skall vara en separat disk och inte en partition på systemdisken. En extern disk kan fungera om kommunikationen med den är tillräckligt snabb men det är säkrare med en inbyggd. En eller två nya diskar som bara används till videodata och till de buffert filer som programmet behöver vid redigeringen.

 

Sedan hänger det också på vad ditt redigeringsprogram klarar och vilka inställningar du väljer i programmet.

 

Att redigera i AfterEffects går men programmet är nog inte avsett för vanlig videroredigering i första hand utan snarast för hantering av mera komplexa operationer som oftast kräver flera olika lager.

 

Om du tänker välja ett nytt avancerat program så finns det flera att välja på. Också här finns det en omfattande tråd där detta diskuteras.

 

Många programmakare har trial versioner av sina program som kan laddas ned och provas under en viss tid. Det gäller bl a Adobe Premiere CS4/5 och GrassValley Edius 5 men finns säkert hos flera tillverkare. Båda dessa program är att betrakta som professionella och klarar det mesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

Jag har kolla lite på dessa datorer:

 

http://dustin.eu/pd_5010374920.aspx

 

Intel Core i5 750, 2.66GHz

 

4 GB DDR3 minne

 

250 GB S-ATA-hårddisk

 

Nvidia GeForce G310, 512 Mb

 

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578132

 

1 x AMD Athlon II X4 630 ( med 4 kärnor )

 

4 GB DDR3 SDRAM

 

1 x 640 GB - standard - Serial ATA-300

 

 

Är det möjligt att någon av dessa fungerar till att redigera med AVCHD samt kolla HD-filmer på vimeo/youtube? HPn har en 4 kärnig processor och större hårddiskminne, men jag har hört att Intel är bättre kvalitetsmässigt.

 

Har ni tips på nån bra dator i samma prisklass så skicka gärna en länk.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förhoppningsvis kommer någon mer processorkunnig än jag att kommentera.

 

De två länkarna du ger leder till datorer med fyra kärnor men ingen av dem stöder hyperthreading som är en klar fördel för videoredigering men kanske inte ett krav.

 

I övrigt måste båda kompletteras med minst en hårddisk för videomaterial. När man kopplar im nya delar i datorn så krävs det också att strömförsörjningen räcker. Vissa delar i datorn kräver mycket ström t ex processorn, grafikkortet och minnena. Till det kommer extra diskar. Generellt gäller att all elektronik som är snabb blir varm och behöver mycket ström. Såg att den ena angav effektgräns på 150W som nog inte tål så mycket extra belastning.

 

Vad gäller att kolla HD-film på Youtube/Vimeo så klarar båda maskinerna det om du har tillräcklig bandbredd på din internetanslutning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat närmare på olika datororer och undrar nu om denna + självkonfigurering kan vara något att satsa på:

 

http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=290

 

Det som ska bytas ut är isånafall:

 

Processorn till en starkare, AMD Athlon II X4 635 2.9GHz AM3?

 

Öka minnet till 500GB samt lägga till en extra hårddisk på 500GB

 

Hur ska man använda sig utav dessa hårddiskar? Ha program på ena och filer på andra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju kolla på färdiga datorer för videoredigering där du får en uppfattning dels av bestyckning och dels om priser. På t ex Scandinavian Photo finns några modeller där användningsområdet video annonseras. Priserna är kanske inte de lägsta men det ger en uppfattning om uppbyggnaden.

 

Den dator som din senaste länk pekar på fungerar nog till det mesta du vill göra men det saknas en hårddisk. Behåll originalstorleken 320GB på systemdisken och lägg till en till som du kan ha till alla videofiler inklusive buffertfiler och scratchfiler för programvaran. Själva programmen ligger på systemdisken men du kan ställa in var programmen skall placera sina processdata.

 

Det redigeringsprogram du väljer avgör också en del av valet för hårdvaran. Varje leverantör av redigeringsprogram har en hemsida och användargrupp där man kan hitta information om vilka kombinationer av hårdvara som passar bäst till just deras mjukvara. Eller kanske snarare de kombinationer av hårdvara man skall undvika för att de kan ställa till problem för just deras programvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle byggt ihop en egen och använt mig utav följande

 

Processor AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box

- Sex fucking core för under 2k är jävligt bra. Läst lite på och ska inte vara några problem att klocka heller.

 

At least 8gb minne men helst mer. 12, 16gb ddr3,Nya Adobe CS5 är ju jävligt bra enligt de nya tester osv. Sedan är det tyvärr så att CUDA grafikkort som gäller för nyare redigeringsprogram som Adobe Cs5. aka nividakort (hoppas detta blir för Ati snart också)

 

sedan en snabb systemdisk ssd eller dyl och sedan är ju 2tb diskarna rätt billiga. för en tusenlapp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle byggt ihop en egen och använt mig utav följande

 

Processor AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box

- Sex fucking core för under 2k är jävligt bra. Läst lite på och ska inte vara några problem att klocka heller.

 

At least 8gb minne men helst mer. 12, 16gb ddr3,Nya Adobe CS5 är ju jävligt bra enligt de nya tester osv. Sedan är det tyvärr så att CUDA grafikkort som gäller för nyare redigeringsprogram som Adobe Cs5. aka nividakort (hoppas detta blir för Ati snart också)

 

sedan en snabb systemdisk ssd eller dyl och sedan är ju 2tb diskarna rätt billiga. för en tusenlapp!

 

Tack för tipset, men tyvärr ligger det en stor summa över in budget då jag inte heller har att bygga en egen från "scratch" som alternativ. Jag är även en nybörjare och behöver inte en så pass bra dator då jag bara vill kunna previewa filmen i redigeringsprogram samt kolla HD-klipp på nätet och ha en någorlunda snabb dator.

 

Lutar mot datorn som jag tidigare länkade fast en av de lite dyrare processorerna, vet dock inte vilken av dem.

 

AMD Athlon II X4 640 3.0GHz AM3, billigare än undre samt mer ghz, mer prisvärd?

 

AMD Phenom II X4 925 2.8GHz AM3

 

Men fungerar denna dator för övrigt till ändamålet? Nätaggregat, grafikkort etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

I det här läget hade jag nog valt den datorn du pekade på med länken

•Intel Core i5 750, 2.66GHz

Det är en 4 kärnors Intel processor som tyvärr i denna version saknar hyperthreading. Det innebär att den inte kan utnyttja vissa arbetssätt för processorn som gör

att en del saker som processorn skall sköta tar litet längre tid. I övrigt fungerar den och den kommer nog att klara de krav du ställer på den.

 

Den viktigaste saken du bör åtgärda är att förse den med en stor extra inbyggd hårddisk för användning för vad jag ovan beskrivit.

 

Om du beställer den datorn så kolla med leverantören att strömförsörjningen klarar minst en extra hårddisk.

 

Det är också en fördel att datorn levereras med Windows 7 Pro 64-bit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intel i5 processorn var jag inställd på först, men jag kan få en dator med 500GB mer internt minne med en AMD Phenom II X4 925 2.8GHz AM3 processor för 1000 kr mindre.

 

Jag har kollat på systemkrav för Adobe CS5 samt Sony vegas 8 och 9 och dessa specifikationer uppfyller kraven med marginal. Datorn som det troligen blir att inhandla består av:

 

AMD Phenom II X4 925 2.8GHz AM3 processor

 

Asus M4N78-AM / socket AM3 / DDR2 moderkort

 

AXP 500W psp nätaggregat

 

4GB DDR2 800MHz

 

500GB S-ATA 7200RPM - hårddisk 1

 

1,5TB S-ATA 7200RPM - hårddisk 2

 

Nvidia GT220 1GB DVI grafikkort, fungerar detta till adobe premiere pro cs5?

 

Detta kalas går på 8592kr. Kommer det att fungera till att redigera i sony vegas och/eller cs5 i "realtid" och kolla på HD-filmer på nätet så är jag beredd att lägga ut så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du ska kolla så du köper ett moderkort som har rejäla möjligheter till uppgradering. Då kan du ju förbättra datorn efter hand även om du inte har råd med alla delar just nu.

 

Känner tyvärr absolut inte för att köpa en dator som behöver uppgraderas inom en snart framtid.

 

Nu har jag kollat närmre på datorerna, och då slutpriset med skärm osv bara skiljer 500 kr mellan intel i5 750 och AMD phenom ii x4 925, samt att den med AMD har ddr2 så lutar det nog åt datorn med intelprocessorn. Specifikationen på den verkar fungera bra för AVCHD vad jag läst och den består av:

 

Intel i5 750 quadcore processor

 

ASUS P7H55-M PRO, H55, Socket-1156 DDR3 moderkort

 

Gainward GeForce GT240 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, (är detta något att ha?)

 

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin ramminne

 

Det jag känner mig osäker på är om grafikkortet räcker. Fungerar det som är nämnt över till AVCHD-redigering i Sony vegas och Premiere pro cs5? Är det värt att lägga ut några hundra på ett litet bättre?

 

Resten av specifikationen finns på: http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274

 

Ge gärna tips på bra graffikkort utav de som finns att välja i konfigurationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer nog att fungera med reservation för att spela från tidslinan i RT. Det kommer att bero på hur många lager video du använder och vilka och hur många effekter som är inlagda på de olika lagren.

 

Då jag är nybörjare inom datorer och inte är så kunnig så undrar jag vad du menar med att "spela från tidslinan i RT"? Svar uppskattas.

 

Jag kör oftast bara ett lager video med färgkorrigering och ett lager musik på filmerna jag gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

När du redigerar så lågger du ditt material på en lång rad och anpassar varje bit till den scen som du vill ha. På varje del kan du välja åtgärder t ex korrigering av nivå och färger eller annat. Du kan också välja övergångseffekter mellan klipp eller lägga på titlar. Denna långa rad kallas för tidslinan. När du vill spela upp hela din anpassade film så spelar du från början av "tidslinan" till slutet eller den bit du väljer. Det är ett kraftprov för datorn att hinna med alla justeringar och ändringar du har gjort utan att det hackar till någonstans. Flyter allt lugnt och fint så klarar du realtidsuppspelning (RT).

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan är det tyvärr så att CUDA grafikkort som gäller för nyare redigeringsprogram som Adobe Cs5. aka nividakort (hoppas detta blir för Ati snart också)

 

Räkna inte med ATI-stöd inom någon snar framtid.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Räkna inte med ATI-stöd inom någon snar framtid.

 

/Max

 

Så med andra ord fungerar inte ett Sapphire Radeon HD 5750 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0 grafikkort överhuvudtaget till cs5? Eller fungerar det fast inte lika bra som med ett Nivida?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fungerar absolut, men du får inga hårdvaruaccelererade effekter (vilket i AVCHD fallet är lika med inga RT-effekter då CPU:n har ett hårt jobb med att spela upp videoklippen).

 

/Max

 

Okej, men är det mest själva märket som spelar roll eller måste det vara ett riktigt bra grafikkort från nVidia?

 

Skulle ett Nvidia GT240 kunna fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

För tillfället är det endast GeForce Fx 285 och Quadro 3800/4800/CX/5800 som är officiellt certifierade. Adobe testar just nu den nyare 400-serien och där kommer troligen 470-kortet att bli godkänt.

 

En del användare har 'hackat' PPro så att andra kort fungerar men det är på 'egen risk'... (iofs så vitt jag vet ingen fara för datorn så länge grafikkortet har bra kylning).

 

Men det krävs minst 768mb ram på grafikkortet för att alls fungera och dessutom då rätt typ av GPU. Men har sett att en del fått igång 240-kortet också. Men ju långsammare kort med lite minne, desto sämre prestanda (märks fortast på HD material eftersom varje frame är stor).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Räkna inte med ATI-stöd inom någon snar framtid.

 

/Max

 

Ne jag vet :( men jag vet inte varför. Tyvärr är jag ju en person som inte gillar De gröna laget av den anledning att deras kort har verkligen krånglat sönder sig varenda gång jag har haft ett medan de röda har varit snäll och gör det som den ska göra.

 

 

Vilket fall som helst. Så Skulle jag gå på i5an som du tänkt eller phenom x4 inte Athlon x4 för det är en gammal sak som borde pensionera sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ne jag vet :( men jag vet inte varför. Tyvärr är jag ju en person som inte gillar De gröna laget av den anledning att deras kort har verkligen krånglat sönder sig varenda gång jag har haft ett medan de röda har varit snäll och gör det som den ska göra.

 

 

Vilket fall som helst. Så Skulle jag gå på i5an som du tänkt eller phenom x4 inte Athlon x4 för det är en gammal sak som borde pensionera sig.

 

Jag har kollat runt lite och sett folk som har "moddat" cs5 och fått det att fungera med ett GTS250 kort, så det blir ett sånt.

 

Det fullständiga paketet består av en intel i5 750 processor, 4GB DDR3 ramm, 550W nätagg, samt en hårddisk på 500GB och en extra på 1TB. Av det jag läst när jag kollat runt på krav för CS5 och Sony vegas så ska detta fungera bra, så jag hoppas på det.

 

Tack för hjälpen alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

 

Ska välja mellan två st datorer som jag ska köpa här inom de närmsta dagarna och jag behöver era åsikter.

 

Den viktigaste frågan är: Pallar den att redigera FullHD filmer i Sony Vegas samt att rendera ut dom på hyfsat kort tid?

 

Dator 1 - 2500kr:

 

Antec Three hundred ATX chassi

Intel Core 2 Duo E8500 processor

Thermaltake Blue Orb II CPU fläkt

Corsair 550W nätagg

Asus P5Q Pro moderkort

Powercolor Radeon HD 4870 1gb Grafikkort

2*2GB(totalt 4GB) Corsair 8500 DDR2 Ram-Minne

Western Digital 640 GB hårddisk

DVD läsare

 

Dator 2 - 4000kr

 

Nätaggregat:Ace RawDeal Plus 620W

Processor:AMD Phenom II x2 3.1Ghz AM3 Socket

Ram Minne:Corsair XMS3 DDR3 4GB

Moderkort:Gigabyte MA785GMT

CD Läsare/Brännare:LiteON IHAS224 DVD+RW

Hårddisk:Samsung 320GB Sata-II 7200RPM

Chassi: Cooler Master Elite 341

Grafikkort: Sapphire Radeon HD4890 1GB DDR5 PCI-E Vapor Cooling

 

Tack på förhand!

 

MVH

J

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Antar att du redan fått ihop din burk.

jag är inne på samma lina och ska skramla ihop en i7 med 9xx processor.

Även jag har HD5770 kortet som förval med tanke på dom frikostiga utgårna för skärmar osv.

Varken vegas eller avid har i dagsläget stöd för Cuda, vissa menar att dom heller aldrig kommer få det. men om någon vet något annat i valet om grafikkort så tar jag gärna emot info.

 

Ett litet sidospår:

I vegas (och andra program) så kan du välja att redigera med sk. Proxys. Enkelt förklarat så har du två uppsättningar med filer: Stora (HD) och små (SD). Du redigerar med SD materialet, när allt är färdigt så byter du ut dom i din redigeringsmapp mot HD filerna och renderar ut alltingen i HD.

Lätt som en plätt.. typ ;)

Det finns två script till vegas som jag vet om som fixar detta. Annars går det utmärkt att göra det manuellt.

I princip så kan du redigera på en gammal bärbar dator med detta sätt om du så vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...