Gå till innehåll

Början på första manus!


dea1992

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har precis börjat skriva på mitt första manus som handlar om en 23 årig hacker som försöker leta upp sin fars mördare...

Jag är alldeles ny med manus och manus skrivning så tänkte att ni kanske kunde läsa lite vad jag har skrivit och sedan hjälpa mig med vad jag behöver göra/tänka på.

Det jag har skrivit nu i början är enligt mig ganska tråkigt att läsa och jag har inte riktigt kommit in i själva handlingen men hoppas ni orkar läsa ändå.

Ge gärna all sorts kritik bara ni kan backa upp den :)

Hacker.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tips: Läs några bra manus så att du lär dig ungefär hur man skriver. Läs också en bok eller två om dramaturgi.

 

Tack för tipset! Tror jag hade för bråttom med att börja skriva att jag glömde plugga på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag har skrivit nu i början är enligt mig ganska tråkigt att läsa och jag har inte riktigt kommit in i själva handlingen men hoppas ni orkar läsa ändå.

 

Det finns de som inte gillar att läsa filmmanus, men jag har aldrig stött på det hos en manusförfattare. Och när du dessutom själv säger attt det du skrivit är ganska tråkigt så tycker jag att du ska fråga dig varför. Det behöver inte vara tråkigt bara för att handlingen inte har börjat (vilket den gör från sida ett, egentligen).

 

Se över din stavning och din grammatik! Du ger inget gott intryck om du inte kan hantera språket och det stör dessutom läsningen.

 

Försök att undvika voiceovers på det sätt du gör. Försök visa stället för att berätta för oss i klarttext vad som hänt och varför. Det finns filmer där Voice Overs fungerar utmärkt, men se det som fusk och försök att undvika det och se vad du kan klara av utan.

 

Det är lite en smaksak om man ska skriva "vi ser Stefan sitta" eller bara skriva vad man ser dvs "Stefan sitter", men jag tycker det är störande med "vi ser" eftersom det är ju det hela manuset går ut på - att skriva vad vi ser och hör. Att då hela tiden skriva "vi ser" blir så onödigt.

 

Vänta med att numrera scenerna tills du skriver ett manus som ska produceras (div du måste ha sålt det först). Och du behöver inte ha med scen tio.

 

"(V.O.) Man hör tåget åka förbi." ??? Säger han det, eller hör vi som åskådare tåget?

 

Betänk sedan att en sida manus är en minut film. Du har skrivit fem minuter film där nästan inget händer. Du utnyttjar inte den potensial som finns. Vad är det han köper i matvarubutiken? Vad beställer han på Internet? Vad bråkar dom om innan han smäller till honom? Varför är det så viktigt att han sätter på kaffebryggaren först och sedan tänder en cigarett? Varför står han under köksfläkten och röker? Allt som du visar av Stefan och hans omgivning räknas. Utnyttja det.

 

Och den härliga inspiration du kände när du började skriva det här manuset, håll hårt fast vid den!

Länk till kommentar
Share on other sites

INT. MÖRKT RUM. DAG

 

Smala solstrålar skiner igenom gardinerna i ett litet mörkt rum. Matrester på tallrikar och glas halvfulla med olika drycker står på bordet. Papper huller om buller. Kaos. Ljud från höga tangentryckningar högre än ljudet från den pulserande trasiga lufttrumman i bakgrunden.

 

Vi ser OLOF, 25, sitta tillbakalutad i sin stora, mörka kontorsstol framför sin dator. Hans ansikte är skuggat.

 

Bilder på en mind-map uppsatt på anslagstavlan bakom honom. Pilar som går i riktning mot bilder på olika platser, en på en skog, en på en busshållplats. Högst upp på trädet ser vi en svart siluett-bild som vi kan tyda är ett ansikte med ett stort rött frågetecken över.

 

Olof böjer sig fram och lutar sig mot skrivbordet. Hans ansikte blir klart och vi ser ljuset som skiner upp hans ansikte. Vi ser hans karaktär. Av det flotta håret och de skitiga kläderna att tyda förstår vi att han inte är särskilt hygienisk.

 

Han får syn på ett papper på skrivbordet. Tar upp det, börjar rota runt bland andra papper på skrivbordet. Kollar förstummat ett tag på de båda papperna, från det ena till det andra, tar upp telefonen och börjar slå ett nummer.

 

 

 

 

Äh hade ytterst tråkigt. Bara såg det som en möjligt början. Du kan ha det som en mall och börja brainstorma varför där just var bilder på en skog och en busshållplats. Allt på skrivbordet och rummet var bara där för att ge Olof karaktär som jag skrev. Hoppas du löser det!

Länk till kommentar
Share on other sites

hej! läste igenom din inledning (version 2, har inte läst version 1)! svårt att bedöma kvaliteten på endast två sidor; ofta tycker jag det enklaste i ett manus är just inledning samt avslutning, och det stora mittenpartiet är det svåra ;) så egentligen borde du ge oss en scen i mitten av manuset att bedöma.

 

och vad du egentligen bör göra innan du börjar skriva själva manuset, är att skriva en outline eller treatment, för att få hela historien klar för dig. så slipper du en massa manusarbete som sen inte visar sig fungera. (fast du kanske redan gjort detta?)

 

några saker jag tänkte på när jag läste dessa två sidor:

 

- du skriver att huvudkaraktärerna är gifta, det är nuförtiden ganska ovanligt att så unga personer gifter sig, särskilt i sverige, om det nu är där det utspelar sig? nu får jag lite kristna/religiösa vibbar av detta, men det kanske är tänkt att vara så? en idé kan vara att göra karaktärerna lite äldre, i 30-årsåldern kanske, då skulle de ha chans att ha haft "ett liv" som sedan börjat gå snett, som det ju verkar ha gjort. äldre karaktärer är ofta intressantare än yngre.

 

- jag tycker det är lite för mkt exposition i dialogen, karaktärer bör inte prata om vad de gör och vad de har gjort, utan visa det istället. men dialogen är inte så viktig när man skriver sina första utkast, så skit i den så länge, och fokusera på att få en bra historia. i inledningen bör man kanske inte ha så mkt dialog, utan mer häftiga grejer som kan fånga publiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

hej! läste igenom din inledning (version 2, har inte läst version 1)! svårt att bedöma kvaliteten på endast två sidor; ofta tycker jag det enklaste i ett manus är just inledning samt avslutning, och det stora mittenpartiet är det svåra ;) så egentligen borde du ge oss en scen i mitten av manuset att bedöma.

 

Har tyvärr inte kommit längre än så.

 

och vad du egentligen bör göra innan du börjar skriva själva manuset, är att skriva en outline eller treatment, för att få hela historien klar för dig. så slipper du en massa manusarbete som sen inte visar sig fungera. (fast du kanske redan gjort detta?)

 

Jag har skrivit ner handlingen, samt info om en del karaktärer. Hade tänkt att börja så och sedan kanske komma på lite nya karaktärer och kanske till och med ändra lite i själva historien medans jag skriver. Det kanske blir lite stökigt mellan scener osv, men det känns endå som det lättaste sättet (enligt mig) och jag vet att det antagligen kommer kräva lite mer tid men för mig spelar det inte så stor roll. Kanske har lärt mig massor med fel som jag inte skall göra i framtiden då jag skrivit klart den sista versionen.

 

några saker jag tänkte på när jag läste dessa två sidor:

 

- du skriver att huvudkaraktärerna är gifta, det är nuförtiden ganska ovanligt att så unga personer gifter sig, särskilt i sverige, om det nu är där det utspelar sig? nu får jag lite kristna/religiösa vibbar av detta, men det kanske är tänkt att vara så? en idé kan vara att göra karaktärerna lite äldre, i 30-årsåldern kanske, då skulle de ha chans att ha haft "ett liv" som sedan börjat gå snett, som det ju verkar ha gjort. äldre karaktärer är ofta intressantare än yngre.

 

Det var inte meningen att man ska tro att dom är gifta. Mer som sambos. Kan bli lite konstigt när jag skriver ibland utan att riktigt tänka men oftast brukar jag märka att jag gjort fel och sedan ändra det på ett smidigt sätt. Så äktenskap skulle kunna bytas ut mot förhållande?

 

Det som själva historien handlar om är att anders såg sin pappa bli skjuten när han var 11år och sedan dess har han försökt att få tag på den skyldige och det har tagit över hans "liv".

 

 

- jag tycker det är lite för mkt exposition i dialogen, karaktärer bör inte prata om vad de gör och vad de har gjort, utan visa det istället. men dialogen är inte så viktig när man skriver sina första utkast, så skit i den så länge, och fokusera på att få en bra historia. i inledningen bör man kanske inte ha så mkt dialog, utan mer häftiga grejer som kan fånga publiken?

 

Anledningen till att jag använt så mkt dialog är att man ska få en bild på anders dåliga temperament och att komma in i handlingen redan nu i början. Vet inte riktigt något bättre sätt jag kan göra det på men det finns nog.

 

Tack så mkt för att du tar dig tid :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tyvärr inte kommit längre än så.

 

 

 

Det var inte meningen att man ska tro att dom är gifta. Mer som sambos. Kan bli lite konstigt när jag skriver ibland utan att riktigt tänka men oftast brukar jag märka att jag gjort fel och sedan ändra det på ett smidigt sätt. Så äktenskap skulle kunna bytas ut mot förhållande?

 

"äktenskap" betyder ju att de är gifta :) men det är ju bara att ändra!

 

Anledningen till att jag använt så mkt dialog är att man ska få en bild på anders dåliga temperament och att komma in i handlingen redan nu i början. Vet inte riktigt något bättre sätt jag kan göra det på men det finns nog.

 

Tack så mkt för att du tar dig tid :)

 

har egentligen inget emot dialog, men det blir lite övertydligt. de behöver inte säga rent ut att de har problem i förhållandet, utan istället kan de prata om något helt annat vardagligt.

 

här är en bra artikel jag läste för ett tag sen, där kan du nog få lite tips!

http://www.dvoted.net/Knowledge/Articles/Film-pre-production/Some-tips-on-dialogue-/

 

lycka till :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...